Gemeente Enschede

B&W Enschede presenteert de begroting 2010-2013

Versnellen en versoberen

Het college van B&W heeft zijn voorstel voor de Programmabegroting 2010-2013 bekend gemaakt. Hoofddoel van het college was een meerjarig dekkende begroting af te leveren voor de nieuwe raad en het volgende college. Daartoe was een financiële opgave van in totaal 27,7 miljoen euro noodzakelijk. Deze opgave is gerealiseerd via een reductie van knelpunten ter hoogte van 6,3 miljoen euro, een bezuiniging (generieke taakstelling) op de ambtelijke organisatie van 4 miljoen euro en een ombuigingspakket van in totaal 17,4 miljoen euro. Met dit voorstel heeft het college geprobeerd een evenwichtig pakket aan maatregelen op te stellen met een goede balans tussen de zorg voor de zwakkeren in de samenleving, het behoud van het sociale karakter van de stad én het realiseren van ambities en doelstellingen. Bovendien wordt een extra inzet gepleegd op de drie strategische opgaven, waarom de gemeenteraad nadrukkelijk heeft gevraagd. Op 2 november wordt de programmabegroting 2010-2013 besproken in de stedelijke commissie, op maandag 9 november volgt vaststelling in de gemeenteraad.

Om de gemeentelijke begroting meerjarig sluitend te krijgen, moet van het ombuigingspakket ter hoogte van 17,4 miljoen euro nu minimaal 14,1 miljoen euro gerealiseerd worden. Over het resterende ombuigingspakket van 3,3 miljoen euro (de zogenaamde `keuzeruimte' waarin onder meer de verhoging van de ozb en diverse verlagingen van sociale voorzieningen zitten) kan later worden besloten. Maar, gegeven de sombere financiële perspectieven die het Rijk in de miljoenennota en de Rijksbegroting 2010 schetst, stelt het college de gemeenteraad nu voor de `keuzeruimte' vast te houden en mee te nemen naar de komende kadernota 2011-2014.

Geen lastenverzwaring voor de burger, wel bezuinigingsvoorstellen die pijn doen
Ondanks het forse bezuinigingspakket gaan de woonlasten voor de Enschedese burger in 2010 per saldo niet omhoog: de onroerendezaakbelasting en de rioolheffing stijgen licht, de afvalstoffenheffing daalt. Niettemin heeft het college moeilijke keuzes moeten maken, waarvan de resultaten in de hele stad voelbaar zullen zijn. Algemeen uitgangspunt voor het ombuigingsvoorstel was immers, dat er gezocht moest worden over de volle breedte van het beleid en dat niets van tevoren was uitgesloten. De bezuinigingsvoorstellen worden besproken met adviesraden en maatschappelijke partners. Voor zover dat nog niet gebeurd is, vinden deze gesprekken in de komende weken plaats.

Versnellen: extra investeren in mensen en in de stad Ondanks de moeilijke financiële situatie gaat Enschede niet op slot. Jeroen Goudt, wethouder van Financiën: "We slagen er nog in onze ambities en doelstellingen grotendeels te realiseren. En, zoals afgesproken met de gemeenteraad, gaan we ook versnellen, bijvoorbeeld op de drie strategische opgaven: `Enschede werkt', `Stad Enschede' en `Ons Enschede'. Zo gaan in het kader van `Enschede werkt' bijvoorbeeld 250 mensen voor 1 september 2010 aan de slag in een participatiebaan om te werken aan een schone buurt. En vanuit de opgave Stad Enschede wordt het project `Van leegstand naar leerstand" opgestart, waarbij studenten onder begeleiding bedrijfjes beginnen in leegstaande winkelpanden in de binnenstad.
Voorts is door de verkoop van Essent aandelen bij de Provincie Overijssel 300 miljoen euro beschikbaar voor investeringen die op korte termijn uitgevoerd kunnen worden. Enschede heeft een groot aantal projecten ingediend, waarvan een aantal uit de majeure investeringsopgaven zoals de Spooorzone en Kennispark Twente.

Versoberen
Omdat er in de komende jaren nauwelijks of geen financiële ruimte is voor het ontwikkelen en uitvoeren van nieuw beleid gaat de gemeente zich volop richten op het afmaken en uitvoeren van al afgesproken beleid. Als de financiële ruimte geen andere mogelijkheid toelaat, zullen projecten en activiteiten soberder worden uitgevoerd mits dit past binnen de plannen. In de Programmabegroting is een overzicht opgenomen van alle op stapel staande programma's en plannen voor 2010.

Een slanke, efficiënte en flexibele ambtelijke organisatie Door de beleidsombuigingen en generieke taakstelling zal de ambtelijke organisatie in 2010 naar verwachting krimpen met 65 arbeidsplaatsen. Inzet is om de inkrimping van de ambtelijke organisatie zoveel mogelijk op te lossen zonder gedwongen ontslagen. Dit kan voor een belangrijk deel bereikt worden door contracten van tijdelijk personeel (inhuur, uitzendkrachten, tijdelijke aanstellingen) niet te verlengen en via natuurlijk verloop. Verder is extra grote mobiliteit en flexibiliteit (de bereidheid om binnen de gemeente ander werk te doen) van de medewerkers in vaste dienst noodzakelijk om te voorkomen dat gedwongen ontslagen nodig zijn. De gemeente wil en zal tientallen medewerkers nieuwe werkplekken aanbieden of actief ondersteunen om een nieuwe werkplek te vinden. Ook voor medewerkers die niet in vaste dienst zijn, zal zij zich volop inzetten. Vanwege de economische recessie is, naast de 65 fte's, tijdelijk minder personeel nodig voor specifieke gemeentelijke producten en diensten (o.a. gronduitgifte, bouwvergunningen, realisatieprojecten). Daarnaast is het ook zo dat er tijdelijk méér mensen nodig zijn door stimuleringsprojecten (o.a. provincie) en recessie-effecten (o.a. meer bezwaarschriften, groter beroep op de Wwb). Deze tijdelijke krimp en tijdelijke groei vangen we waar mogelijk ook op door interne mobiliteit. De ondernemingsraad en de vakbonden zijn geïnformeerd over de personele gevolgen. Ook in een later stadium zal er goed overleg met hen zijn

Resultaten moeten daarnaast worden bereikt door anders, slimmer en efficiënter te gaan werken. Inmiddels is een intern verandertraject in gang gezet.

De ombuigingen op hoofdlijnen per programma:

Werk en inkomen
De Raad heeft op dit programma een ombuigingstaakstelling van 2,5 miljoen euro gelegd. Deze taakstelling van 2,5 miljoen euro leek verdedigbaar in verhouding tot het programmabudget en tot andere ombuigingstaakstellingen. Bezien we het ombuigingspakket dat ontwikkeld is om deze taakstelling in te vullen, dan is de conclusie van het college dat het op dit moment veel te ingrijpende gevolgen heeft voor bijstandsgerechtigden en alle andere mensen met een laag inkomen. Het voorstel t.a.v. de kwijtschelding, de invoering van het drempelbedrag voor bijzondere bijstand en de forse verlaging van de langdurigheidstoeslag raken bij elkaar opgeteld vele duizenden medeburgers met een laag inkomen met bijna 400 euro en, als ze in aanmerking komen voor bijzondere bijstandsverlening, nog eens 120 euro extra. Dat wil het college niet, zeker waar andere burgers in de voorstellen nu niet geconfronteerd worden met een lastenverzwaring in de sfeer van de OZB. Het college stelt daarom voor de taakstelling op dit programma niet verder in te vullen dan tot een bedrag van 1,1 miljoen euro. Als onderdeel daarvan wordt de gemeentelijke Regeling Eenmalige uitkering beeindigd omdat op 1 januari 2009 de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten in werking is getreden. De uitkering vanuit deze wet is in de meeste gevallen van hetzelfde niveau of hoger dan onze uitkering en heeft bovendien een breder bereik. Daarom ligt het in de rede de gemeentelijke Regeling eenmalige uitkering te beëindigen. Daarnaast zijn er ombuigingen op de Langdurigheidstoeslag en de Toeslagenregeling voor alleenstaande bijstandsgerechtigden die de woonlasten kunnen delen met een ander (alleen voor nieuwe gevallen).

Actief in de stad
Bij de bezuinigingen op het programma Actief in de Stad wordt de jeugd ontzien. Met ingang van 1 januari 2011 wordt aan de Volksuniversiteit Enschede een taakstellend bedrag van EUR 50.000,- opgelegd als bezuiniging op de subsidie ten behoeve van de volwasseneneducatie. Het openluchtzwembad wordt anders gefinancierd, waardoor structureel EUR 300.000,- wordt bespaard. Er worden in de komende jaren geen kunstwerken meer aangekocht ter aanvulling van de gemeentelijke kunstcollectie. Er wordt geen structureel geld meer beschikbaar gesteld voor het aanleggen van kunstgrasvelden. En met ingang van 2011 wordt het aantal ateliers verminderd om daarmee structureel 60.000 euro te bezuinigen op de bijdrage van de gemeente aan de huurkosten van ateliers.

Jeugd & Onderwijs
Bij de voorstellen tot ombuiging is rekening gehouden met de wensen van de partners. Met de schoolbesturen van het primair onderwijs zijn daarover meerdere gesprekken gevoerd. Handhaving van de kwaliteit van het onderwijs is het belangrijkste uitgangspunt. Primaire taken zoals taal en rekenen staan voorop.
Eén van de voorstellen uit het onderwijsveld, was het schrappen van het schoolzwemmen. De keuze hiervoor is vooral ingegeven door het tijdsbeslag dat schoolzwemmen kost en het beperkte rendement. Door gezinnen meer gebruik te laten maken van de belastingvoordelen van de regeling Kinderopvang, is het mogelijk de gemeentelijke bijdrage aan het peuterspeelzaalwerk te verlagen.

Beheer openbare ruimte
De concrete invulling van de ombuiging behelst een pakket van circa 900.000 euro structureel. De bestaande kwaliteitsnormen voor onderhoud blijven gelden, maar zullen naar verwachting minder ruim worden gehaald. Ongeveer 400.000 euro wordt gevonden in het versoberen van de uitvoeringsorganisatie Onderhoud Enschede. Door efficiënter materieelbeheer, het verminderen van het leidinggevend kader en van het toezicht, evenals door het niet invullen van ambtelijke vacatures wordt een forse besparing gerealiseerd. Het betreft hier vooral het terugdringen van de formatie (ca. 6 fte) zonder de kwaliteit te verliezen. De huidige organisatieopbouw blijft bestaan. Daarnaast wordt de regieorganisatie verkleind, hetgeen een besparing van 400.000 euro oplevert. De overige 100.000 euro wordt gevonden in duurzame oplossingen zoals het beperken van openbare verlichting in het buitengebied en het omvormen van onderhoudsintensieve openbare ruimte. De essentie van het succesvolle stadsdeelsgewijs werken en het samenspel met stadsdeelmanagement en ontwikkelmanagers blijven in de toekomstige situatie overeind.

Bereikbaar en mobiliteit
Het college wil gestaag door blijven werken aan een goede bereikbaarheid van de stad en binnenstad voor alle vervoersvormen. Lopende projecten worden afgemaakt, maar tegelijkertijd wordt gekeken of versoberd kan worden in de uitvoering als voldoende middelen ontbreken.
Het vervangen en verlagen van de brug over het Twentekanaal in de Auke Vleerstraat (fase 2 project Auke Vleerstraat) wordt uitgesteld. Dit project wordt later opgepakt, aansluitend bij de aanpassing van de tunnelbuis onder het spoor. Dit uitstel levert een jaarlijkse bezuiniging op van 1 miljoen euro. De 3e ontsluitingsweg van de kanaalzone wordt, in aangepaste vorm, wel gerealiseerd. Deze nieuwe ontsluiting is van groot belang voor verbetering van de bereikbaarheid van onder meer de Grolsch Veste, Go Planet en de IJsbaan Twente. De eindtijd van het betaald parkeren op straat wordt verlengd van 19.00 uur naar 23.00 uur. Naast een hogere parkeeropbrengst van is de verwachting dat hierdoor meer mensen hun auto parkeren in de parkeergarages. Dit draagt bij aan de doelstelling `meer blik van de straat'.

Dienstverlening aan het publiek
De publieksbalies van de gemeente in de wijkservicecentra Noord en West worden gesloten. Redenen voor deze keuze zijn dat de wijkservicecentra Noord en West de laagste bezoekersaantallen hebben. Daarnaast liggen deze centra dichter bij het stadskantoor dan Zuid en Oost. Sluiting van alle publieksbalies in de wijkservicecentra is niet mogelijk, omdat de capaciteit van het stadskantoor niet toereikend is om alle burgers uit Enschede te bedienen. De andere functies (van gemeentelijke diensten en van derden) blijven uiteraard wel aanwezig in Noord en West.

Maatschappelijke ondersteuning en maatschappelijke organisaties De laatste jaren wordt door de gemeente Enschede steeds meer geld besteed aan Zorg en Welzijn onder meer op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Naast ondersteuning van mensen is het doel van dit programma tevens het vergroten van de sociale binding tussen mensen en het bevorderen van de zelfredzaamheid van burgers. Daardoor wordt de inzet van professionele hulp (op grond van de Wmo) voorkomen of uitgesteld. Om de kosten zo goed mogelijk onder controle te houden, zal bij de hulpverlening aan burgers eerst en meer worden gezocht naar (goedkopere) voorliggende voorzieningen. Door bij de verstrekkingen nog meer maatwerk te leveren (bijvoorbeeld t.a.v. scootmobielen en woningaanpassingen) en niet 'automatisch' dure voorzieningen ter beschikking te stellen, wordt een bezuiniging van 300.000 euro gerealiseerd. De subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening wordt met 200.000 euro verlaagd, waaronder 100.000 euro op het Sociaal Raadslieden Werk.

Openbare Orde en Veiligheid
Het college heeft besloten om niet meer extra te investeren in handhaving vanuit het programma Veiligheid. Waar het gaat om het handhaven op hennepkwekerijen worden de kosten in 2010 ten laste gebracht van de GSB-gelden. Het is mogelijk gebleken om het casusoverleg veelplegers onder te brengen bij de ketenmanager van het Openbaar Ministerie. Dit levert een besparing op. Wijkveiligheid Enschede (WENS) wordt voortaan nog maar één keer per vier jaar uitgevoerd en er wordt minder geld ingezet voor de stimulering van de uitvoering van veiligheidsprojecten, stadsbreed en in de stadsdelen.

Brandweer en Hulpverlening
Vanaf 2010 worden drie maatregelen uitgevoerd. Er wordt bij de Brandweer een nieuw concept ingevoerd waarmee de bezetting van de tankautospuit per melding kan variëren. Het risicoprofiel van het incident bepaald de bezetting. Dit concept wordt in Nederland in een aantal gemeenten al gehanteerd. Daarnaast wordt de geplande nieuwbouw van de vrijwillige secties in Boekelo en Glanerbrug met 4 jaar uitgesteld uitgesteld. Tenslotte wordt de vergoeding voor de vrijwilligers aangepast conform de nieuwe CAO-voorwaarden. Hierbij wordt een overgangsregeling gehanteerd die landelijk bepaald is. Over dit laatste voorstel heeft de portefeuillehouder onlangs gesproken met vrijwilligers van de sectie Glanerbrug. Tijdig voor de behandeling van deze Programmabegroting in de raadsvergadering zal het college de Raad per memo inlichten over de conclusie die het verbindt aan wat de Glanerbrugse vrijwilligers naar voren hebben gebracht.

Oorzaken van het tekort
Het financiële tekort heeft diverse oorzaken. Het Rijk neemt een aantal maatregelen op het gebied van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en het Grote Steden Beleid (GSB), waardoor Enschede geconfronteerd wordt met extra uitgaven. Daarnaast heeft Enschede door de economische recessie te maken met een toename van het aantal bijstandsuitkeringen. Naast deze externe factoren kent de gemeente een aantal specifieke Enschedese problemen. Zo is bijvoorbeeld de aanbesteding van het leerlingenvervoer hoger uitgevallen.

Geplaatst: 08 oktober 2009.

Bijlage(n)

Open 091008_programmabegroting2010-2013_8_oktober.pdf 091008_programmabegroting2010-2013_8_oktober.pdf Open 091008_raadsvoorstel.pdf 091008_raadsvoorstel.pdf

8 oktober 2009