ChristenUnie


ChristenUnie: geen verlenging Lelystad

ChristenUnie: geen verlenging Lelystad

donderdag 08 oktober 2009 14:18 De ChristenUnie is niet overtuigd van de gewenste baanverlenging bij Lelystad. In het voorgenomen besluit van minister Eurlings wordt baanverlenging mogelijk en neemt de mogelijkheid om extra vliegtuigen op de luchthaven te verwerken toe. Dit laatste betekent verruiming van de zogenoemde geluidszone. Volgens Ernst Cramer zijn er nog teveel mitsen en maren.

Omdat de groei van Schiphol veel kleiner is dan verwacht, zullen de grote vliegtuigen nog wel even wegblijven van Lelystad en is verlenging van de baan nu nog niet nodig. Zoals de minister zelf aangaf is de eerste stap de uitbreiding voor het zakelijke vliegverkeer. Daarvoor is alleen verruiming van de geluidszone nodig, en dat kan volgens de ChristenUnie binnen de ruimte die het MER geboden heeft, zonder de daarin ook beoogde baanverlenging. Voor eventuele verdere groei moeten we de resultaten van de Alders-tafel afwachten. Ik vraag me werkelijk af of daar uitkomt dat Lelystad nodig is.

Uit recent onderzoek blijkt ook dat de banengroei tegenvalt. Groeiprognoses die gemaakt worden houden nu nog geen rekening met bijvoorbeeld hogere olieprijzen, effecten van de emissiehandel en bijvoorbeeld het net van hogesnelheidstreinen in Europa. Dit leidt tot een te hoge groeiverwachting. De sector gaat uit van pakweg 1,5% groei per jaar. Sinds 2000 is het vliegverkeer echter slechts met gemiddeld 0,4% per jaar gegroeid.

Uitgaande van 1,5% groei zal pas in 2022 het aantal passagiers op Schiphol zo groot zijn dat uitplaatsing naar andere vliegvelden nodig is. Worden de factoren waar nu nog geen rekening mee wordt gehouden wel meegenomen dan duurt het nog vele jaren langer voordat uitplaatsing nodig is. Ernst Cramer: "Er is ruimte op Schiphol tot 510.000 vluchten. Pas vanaf 485.000 vluchten is uitplaatsing aan de orde. Nu zijn het er nog geen 400.000. Er is dus nog ruimte zat en we zitten voorlopig niet bij die grens."

Kortom: uitbouwen naar zakelijke vluchten kan binnen de huidige plannen. De baan hoeft daar niet voor verlengd te worden. Er is tijd om de definitieve discussie en resultaten van de Alderstafel af te wachten. Op dat laatste punt heeft de minister wel aangegeven, hoewel de baanverlenging door zijn besluit dus juridisch wel mogelijk gemaakt wordt, dat niet uitgevoerd zal worden dan nadat de definitieve beslissing over het Nationaal luchthaven systeem: de driehoek Schiphol-Eindhoven-Lelystad in de Kamer gevallen is.

Ernst Cramer