Klein deel leerlingen sbo behaalt gewenste niveau rekenvaardigheid

08/10/2009 16:11

Cito Instituut voor Toetsontwikkeling

Peilingsonderzoek rekenvaardigheid speciaal basisonderwijs:

klein deel van de leerlingen behaalt het gewenste niveau

Cito voerde in 2006 een peiling voor rekenvaardigheid in het speciaal basisonderwijs (sbo) uit. De resultaten wijzen uit dat leerlingen aan het eind van het sbo nog zeer zwak zijn in diverse rekenvaardigheden. Slechts een klein deel van de leerlingen op het sbo bereikt het gewenste niveau voor het reguliere basisonderwijs.

Het rapport 'Balans van het reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs' beschrijft de resultaten van het peilingsonderzoek in rekenvaardigheid.

Voor dit onderzoek maakten leerlingen van 12 en 13 jaar opgaven. Leerkrachten van deelnemende scholen vulden een vragenlijst in over het onderwijsaanbod. De peiling geeft verder diverse suggesties tot verbetering van de aanpak van het rekenonderwijs in het sbo.

Resultaten peilingsonderzoek

Slechts een klein deel van de sbo-leerlingen die met materiaal voor de bovenbouw rekenen, bereikt het gewenste niveau: het niveau dat door 75% van de leerlingen in groep 8 wordt behaald. De hoogste prestaties behalen de leerlingen in het sbo bij sommen met optellen en aftrekken. Opgaven over getallen en getalsrelaties, vermenigvuldigen en delen en over breuken en verhoudingen geven de meeste problemen. Gemiddeld ligt het rekenniveau in de groep van 12- en 13-jarigen in het sbo rond dat van groep 5 in het basisonderwijs. De ontwikkeling van sbo-leerlingen gaat duidelijk langzamer dan bij de reguliere leerlingen.

Onderwijsaanbod

Sbo-scholen geven gemiddeld 4,5 uur reken-wiskundeonderwijs per week. Dat is een halfuur minder dan in het reguliere basisonderwijs. Zij gebruiken vaak rekenmethoden die in het reguliere basisonderwijs gangbaar zijn, met als doel een doorgaande leerlijn tot groep 8 van het basisonderwijs te garanderen. Door de grote verschillen tussen leerlingen, is het voor scholen echter moeilijk om een passend onderwijsaanbod te leveren. Meestal gebruiken ze in een groep het materiaal van meerdere leerjaren. Leraren splitsen jaargroepen op in niveaugroepen en delen de leerstof op in kleine eenheden. Dat is vaak in strijd met het onderwijsconcept van de gebruikte methode.

Ontwikkelingsperspectieven

Het peilingsonderzoek laat zien wat sbo-leerlingen beheersen en wat (nog) niet. Het rapport geeft voor deze leerlingen met voorbeeldrekenopgaven aan wat ze in de eerst komende 12 á 18 maanden zouden kunnen leren.

PPON

Sinds 1986 doet het project Periodieke Peiling van het Onderwijsniveau onderzoek naar de leeropbrengsten in het basisonderwijs. In de loop der jaren heeft PPON over vrijwel alle leerstofdomeinen in het basisonderwijs gerapporteerd. PPON wordt door Cito uitgevoerd in opdracht van het ministerie OCW. Meer informatie: http://ppon.cito.nl





http://ppon.cito.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,