Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht

Persbericht

Utrecht, 8 oktober 2009

D66 voor verspreiding van kennis, niet van leerlingen

Tijdens de algemene beschouwingen in het kader van de Programmabegroting 2010, stelde D66 voor om kennis te verspreiden, niet de leerlingen.

Fractievoorzitter Gerda Oskam: "Ouders en leerlingen kiezen voor een school waar de beste kwaliteit geleverd wordt. Docenten doen dat natuurlijk ook. Maar zoals ook de Nederlandse Schoolleiders Academie (NSA) ook adviseert: daarvoor moet de gemeente wel de faciliteiten leveren. Investeren in onderwijs is investeren in een structurele toekomst van Utrecht!"

Hieronder volgt de tekst van D66 zoals die vanmiddag is uitgesproken:

Goed basis-, voortgezet- en hoger onderwijs is van levensbelang.

Utrecht huisvest internationale onderwijsinstellingen van topniveau, maar de gemeente zal nog stevig moeten investeren in het basis- en voortgezet onderwijs om de Utrechtse jeugd kwaliteit van onderwijs te bieden.

Vrije schoolkeuze, gekoppeld aan goede informatievoorziening en een eerlijk toelatingsbeleid, leidt tot kwaliteit: goede scholen groeien en de slechte verdwijnen.

Concurrentie op kwaliteit houdt schoolbesturen en docenten scherp; een op postcode vastgesteld jaarlijks quotum aan leerlingen stompt ze af.

Schooldirecties, docenten, ouders en leerlingen dienen de middelen en ruimte krijgen om de keuze voor kwaliteit te maken. Daarmee bedoelen wij:


- goede lokalen en een gezond binnenklimaat;


- een goede aansluiting op de arbeidsmarkt


- elke basisschool een conciërge

D66 wil hiervoor de dekking vinden door de 20 miljoen euro die is gereserveerd voor de krachtwijken, vooral ook in te zetten voor het structureel verbeteren van het onderwijs in de gehele stad. Oskam: "veel van de scholen met een slecht binnenklimaat bijvoorbeeld, staan in de krachtwijken. Het komt dus ook de toekomst van de inwoners van Overvecht bijvoorbeeld ten goede. Maar ook aan de leerlingen in andere delen van de stad. Goed onderwijs is toch de start van een betere startpositie in de maatschappij."


---


Noot voor de redactie,