Nieuwe Belgische Top 40 heeft Nederlands tintje

08/10/2009 16:27

De Vos en Jansen Marktonderzoek

Vanaf dit weekend starten de Belgische radio- en TV-zender Q-music en JIM met het uitzenden van een gloednieuwe Belgische Hitlijst (TOP 40 Hitlist). Deze chart wordt op basis van drie pijlers samengesteld; verkoopgegevens, airplaygegevens en het Vlaams luisteronderzoek, uitgevoerd door het Nederlandse onderzoeksbureau De Vos & Jansen.

Het bureau doet al jaren onderzoek naar media en muziek wat eerder heeft geleid tot een samenwerking met de Nederlandse Top 40. Ook daar wordt de populariteit van actuele en nieuwe muziek mede door het onderzoek van De Vos & Jansen vastgesteld. Marc Johnston, projectmanager van het luisteronderzoek (NL en BE): "Er is veel veranderd als het gaat om hoe de consument muziek consumeert. Bij de Nederlandse Top 40 was men daar al achter gekomen, en onze muziekonderzoeken in België geven aan dat de situatie daar niet anders is".

Al jaren staan verkoopcijfers onder druk en is er geen goed inzicht in downloads. Ook Johan Notenbaert, muziekverantwoordelijke Q-music België, beaamt: "het muzieklandschap en vooral ook de verkoop van singles is omwille van verschillende redenen de laatste jaren grondig veranderd, waardoor een echte hit enkel op basis van verkoop niet meer accuraat is. Met het Continu MuziekOnderzoek van De Vos & Jansen en de airplay gegevens van Nielsen hebben wij daar nu volop inzicht in gekregen."

De TOP 40 Hitlist zal op vrijdag om 16.00 uur en zondag om 15.00 uur worden uitgezonden op JIM en zaterdag van 12.00 uur tot 15.00 uur op Q-music (België).

De lijst is iedere week terugvinden op www.top40hitlist.be.