Vereniging Eigen Huis

Hypotheekadviseurs nog steeds onduidelijk over diensten en kosten

Financiële tussenpersonen laten nog steeds niet goed zien wat ze voor hun klanten doen, hoe hoog hun beloning is en hoe ze worden betaald. Terwijl daar wel sinds 1 juli 2009 regels voor zijn. Vereniging Eigen Huis onderzocht of tussenpersonen het sinds die datum verplichte dienstverleningsdocument daadwerkelijk verstrekken en of de informatie de consument in staat stelt om hypotheekadviseurs onderling te vergelijken.

Meestal wordt de provisie alleen vermeld als een percentage en niet als een door de AFM aanbevolen bedrag in euroâs. En als er bedragen worden genoemd zijn ze te vaag, bijvoorbeeld "tussen de 750 en de 7.500 euro". Dat is niet iets waar de consument wijzer van wordt. Ook wordt de provisie van een veelvoorkomende arbeidsongeschiktheids- of overlijdensrisicoverzekering nauwelijks vermeld, terwijl het bedrag hier vaak aanzienlijk is.

De nazorg van een hypotheekadvies is meestal summier beschreven. De klant kan bellen als er achteraf vragen zijn, maar het is onduidelijk of het verhogen van de hypotheek voor een verbouwing geld kost, terwijl dat wel bij de nazorg hoort.

Een goede ontwikkeling is dat klanten steeds vaker kunnen kiezen uit verschillende beloningsmodellen en dat de meeste tussenpersonen inzicht geven in het aantal uren dat wordt besteed aan een hypotheekadvies.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de AFM de richtlijnen voor het dienstverleningsdocument snel aan moet scherpen zodat een goede vergelijking van tussenpersonen per 1 januari 2010 mogelijk is.

Meer informatie
Resultaten onderzoek dienstverleningsdocument (PDF)

Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 6 oktober 2009

---