Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Persbericht: Winkeliers kunnen flink besparen met Digitaal Samenwerken

08/10/2009

Besparen op voorraadkosten, verminderen van administratieve lasten en voorkomen van fouten in het orderproces. En uiteindelijk geen `nee' verkopen. Het elektronisch uitwisselen van actuele artikelgegevens levert de winkelier op vele fronten winst op. Dat werd duidelijk op het HBD-symposium Digitaal Samenwerken van donderdag 8 oktober 2009. Het elektronisch bestellen, voorraad beheren en uitwisselen van artikelgegevens wordt gestimuleerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), in samenwerking met MKB Nederland en het Ministerie van Economische Zaken. Waarom elektronisch? Veel winkeliers communiceren met hun leveranciers nog via fax, telefoon, post of persoonlijke gesprekken. Dit zorgt voor een trage en foutgevoelige informatiestroom, met het gevaar op te weinig, te veel of verkeerde voorraad. Als de detailhandel overstapt op digitale communicatie hoeft de winkelier geen klant teleur te stellen en geen artikelen in de uitverkoop te doen omdat hij ze niet aan de straatstenen kwijtraakt.

Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
Niet alleen de winkelier heeft profijt van een goede digitale samenwerking. De gehele keten van fabrikant, groothandel, detaillist en klant gaat er op vooruit. De winkelier ziet zijn administratieve lasten afnemen, omdat verkoop-, klant- en productinformatie sneller voorhanden is en automatisch wordt verwerkt. Hij kan efficiënter inkopen, heeft inzicht in snellopers of winkeldochters en kan tussentijds bijsturen. Zijn handelspartners zijn beter op de hoogte van de verkoop en kunnen het productieproces hierop afstemmen. Door online gegevens uit te wisselen en dezelfde codes te hanteren, kan iedereen snel schakelen en ontstaat er een hogere omloopsnelheid. En kan de hele keten efficiënter sneller inspelen op de vraag van de klant. Waar nu veelal nog aanbodgestuurd wordt gewerkt, wordt vraaggestuurd handelen mogelijk.

Eindeloze mogelijkheden
Met Digitaal Samenwerken is nog veel meer mogelijk. Een modern kassasysteem kan automatisch een order versturen naar de leverancier, waardoor de winkelier hier geen omkijken naar heeft. (Een overzicht van dergelijke kassasystemen is te vinden op www.kassakiezer.nl.) Dankzij tracking & tracing is direct te zien waar een bestelling zich bevindt in het orderproces. Was een product in een bepaalde periode zeer succesvol? De digitale verkoopdata maakt dat de detailhandel kan leren van eerdere verkopen en dus beter kan anticiperen op trends. Vraagt Digitaal Samenwerken veel van de ondernemer? Het elektronisch uitwisselen van gegevens betekent niet altijd enorme aanpassingen en investeringen. Een internetverbinding kan in sommige gevallen al voldoende zijn.

Meer weten?
Wilt u meer weten over Digitaal Samenwerken of wat voor uw organisatie de beste methode is? Kijk dan op www.hbd.nl/digitaalsamenwerken. Hier vindt u alle voordelen op een rij en ziet u welke branches al hard werken aan digitale samenwerking. Het HBD adviseert en begeleidt leveranciers, brancheorganisaties en ondernemers naar goede afspraken over een betere samenwerking binnen de keten. Via www.hbd.nl/digitaalsamenwerken kunt u zich in contact laten brengen met een platform of brancheorganisatie die u verder helpt.