Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Persbericht: Winkeliers kunnen flink besparen met Digitaal Samenwerken
08/10/2009
Besparen op voorraadkosten, verminderen van administratieve lasten en
voorkomen van fouten in het orderproces. En uiteindelijk geen `nee'
verkopen. Het elektronisch uitwisselen van actuele artikelgegevens
levert de winkelier op vele fronten winst op. Dat werd duidelijk op
het HBD-symposium Digitaal Samenwerken van donderdag 8 oktober 2009.
Het elektronisch bestellen, voorraad beheren en uitwisselen van
artikelgegevens wordt gestimuleerd door het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD), in samenwerking met MKB Nederland en het
Ministerie van Economische Zaken. Waarom elektronisch? Veel winkeliers
communiceren met hun leveranciers nog via fax, telefoon, post of
persoonlijke gesprekken. Dit zorgt voor een trage en foutgevoelige
informatiestroom, met het gevaar op te weinig, te veel of verkeerde
voorraad. Als de detailhandel overstapt op digitale communicatie hoeft
de winkelier geen klant teleur te stellen en geen artikelen in de
uitverkoop te doen omdat hij ze niet aan de straatstenen kwijtraakt.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
Niet alleen de winkelier heeft profijt van een goede digitale
samenwerking. De gehele keten van fabrikant, groothandel, detaillist
en klant gaat er op vooruit. De winkelier ziet zijn administratieve
lasten afnemen, omdat verkoop-, klant- en productinformatie sneller
voorhanden is en automatisch wordt verwerkt. Hij kan efficiënter
inkopen, heeft inzicht in snellopers of winkeldochters en kan
tussentijds bijsturen. Zijn handelspartners zijn beter op de hoogte
van de verkoop en kunnen het productieproces hierop afstemmen. Door
online gegevens uit te wisselen en dezelfde codes te hanteren, kan
iedereen snel schakelen en ontstaat er een hogere omloopsnelheid. En
kan de hele keten efficiënter sneller inspelen op de vraag van de
klant. Waar nu veelal nog aanbodgestuurd wordt gewerkt, wordt
vraaggestuurd handelen mogelijk.
Eindeloze mogelijkheden
Met Digitaal Samenwerken is nog veel meer mogelijk. Een modern
kassasysteem kan automatisch een order versturen naar de leverancier,
waardoor de winkelier hier geen omkijken naar heeft. (Een overzicht
van dergelijke kassasystemen is te vinden op www.kassakiezer.nl.)
Dankzij tracking & tracing is direct te zien waar een bestelling zich
bevindt in het orderproces. Was een product in een bepaalde periode
zeer succesvol? De digitale verkoopdata maakt dat de detailhandel kan
leren van eerdere verkopen en dus beter kan anticiperen op trends.
Vraagt Digitaal Samenwerken veel van de ondernemer? Het elektronisch
uitwisselen van gegevens betekent niet altijd enorme aanpassingen en
investeringen. Een internetverbinding kan in sommige gevallen al
voldoende zijn.
Meer weten?
Wilt u meer weten over Digitaal Samenwerken of wat voor uw organisatie
de beste methode is? Kijk dan op www.hbd.nl/digitaalsamenwerken. Hier
vindt u alle voordelen op een rij en ziet u welke branches al hard
werken aan digitale samenwerking. Het HBD adviseert en begeleidt
leveranciers, brancheorganisaties en ondernemers naar goede afspraken
over een betere samenwerking binnen de keten. Via
www.hbd.nl/digitaalsamenwerken kunt u zich in contact laten brengen
met een platform of brancheorganisatie die u verder helpt.