Ingezonden persbericht


Hartstichting reikt 'Vette Verleider Award' uit aan voedingsfabrikanten

Den Haag 8 oktober 2009 - De Hartstichting reikte vandaag de 'Vette Verleider Award' uit aan directeur Den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Met de eenmalige Award vraagt de Hartstichting aandacht voor de weigering van de industrie om zich vrijwillig te beperken in het maken van reclame voor ongezond eten en drinken gericht op kinderen tot 12 jaar. Inmiddels is 1 op de 8 kinderen in Nederland te dik.

Een groot deel van de levensmiddelenindustrie, verenigd in de FNLI, is tegen een beperking voor kinderreclames. Verder dan een verbod voor reclame gericht op kinderen tot en met 6 jaar willen de meeste fabrikanten niet gaan. Recent hield de FNLI een reclameverbod voor ongezonde voeding gericht op kinderen tot 12 jaar tegen door het initiatief (W)EET te lanceren. Met dit initiatief wil de industrie kinderen voorlichten over hun gezondheid en laten bewegen.

Hartstichting: initiatief industrie ongeloofwaardig Directeur van de Hartstichting Hans Stam: "Het initiatief van de industrie is misleidend en ongeloofwaardig: fabrikanten stimuleren kinderen tot het eten van ongezonde producten terwijl zij tegelijkertijd voorlichting geven over gezondheid. Zo beschermen ze miljarden aan inkomsten. Dit doen zij samen met de commerciële omroepen die door deelname aan dit voorlichtingsproject maar liefst 70 miljoen euro aan reclame-inkomsten veilig stellen. De overheid juicht dit toe als voorbeeld van zelfregulering en ziet af van wetgeving. Ik vind het onvoorstelbaar! De belangen van de industrie gaan kennelijk boven de gezondheid van het kind".

Kinderreclame verhoogt kans op hartproblemen
Samen met de Consumentenbond strijdt de Hartstichting al jaren voor een verbod op reclames voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 12 jaar. Het gaat om voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vet, zout en suiker als snacks, snoep en frisdrank. De partijen worden in hun strijd gesteund door gerenommeerde wetenschappers op het gebied van voeding. Onderzoek toont aan dat kinderreclames bij kinderen tot 12 jaar leiden tot een verhoogde consumptie van ongezonde voeding. De reclames verhogen zo het risico op overgewicht en obesitas. Overgewicht leidt tot een hoge kans op hartproblemen op volwassen leeftijd.

Een verbod op kinderreclames voor ongezonde voedingsmiddelen is slechts één van de maatregelen die genomen moet worden om het snel groeiend overgewicht bij kinderen te bestrijden.

Noot voor de redactie (