E-books, Handboek 2010: het eerste volledige naslagwerk over e-books


ROTTERDAM, 20091008 -- De ontwikkeling van e elektronische boeken lijkt de laatste tijd in een stroomversnelling terecht gekomen. De lancering van een groot aantal, aantrekkelijk geprijsde, e-readers en de samenwerking tussen grote partijen als Bol.com en Sony, hebben ervoor gezorgd dat e-books voor het grote publiek een makkelijk en betaalbaar medium zijn geworden. De hoogste tijd dus voor een naslagwerk voor iedereen die erover denkt om zijn publicaties ook als e-book te gaan uitbrengen, zoals uitgevers en andere grote informatieleveranciers.

Bij Uitgeverij InCT verschijnt op 8 oktober E-books Handboek 2010 geschreven door Michiel Hatenboer. Het e-book is een prachtig nieuw medium. Maar het is niet eenvoudig om alle mogelijkheden ervan te doorgronden. Veel misverstanden omgeven het elektronische boek. Voor wie alles over e-books wil weten is dit een onmisbare uitgave. In het naslagwerk komen alle aspecten van het digitale lezen aan bod. De verschillende e-readers en de software worden uitgebreid beschreven, en ook de productie en distributie, het beschermen van de auteursrechten en de businessmodellen voor het uitgeven van e-books worden onder de loep genomen. De geschiedenis en de toekomstige ontwikkelingen worden niet vergeten. Ook een ruim overzicht van het aanbod aan e-books in de verschillende software formaten ontbreekt niet.

Het spreekt voor zich dat deze uitgave niet alleen in een gedrukte versie verkrijgbaar zal zijn, maar natuurlijk ook als e-book.

De auteur Michiel Hatenboer (1956) maakte aan het eind van de vorige eeuw als uitgeefmanager bij de ANWB voor het eerst kennis met het e-book. De eerste e-readers die hij in handen kreeg leken hem ideaal voor mobiele lezers. Het medium heeft hem sindsdien niet meer losgelaten. Met zijn adviesbureau PlanMedia levert hij adviezen aan uitgevers en grote informatieleveranciers over e-books, producten voor navigatiesystemen, content management en multimediale strategieën. Hij is ook actief als interim manager.

Over InCT
InCT (spreek uit als `inkt') is al acht jaar hét toonaangevende merk op het gebied van innovatie bij uitgevers van boeken, tijdschriften, kranten en multimedia. Het portfolio van InCT bestaat uit een tweemaandelijks magazine, een dagelijks bijgewerkte website (www.inct.nl), een weblog, een online netwerk, een wekelijkse nieuwsbrief, twee bijzonder succesvolle evenementen, boekpublicaties en workshops/opleidingen.