FIFA, Electronic Arts en PlayStation kondigen het seizoen 2010 van de FIFA Interactive World Cup aan

GENÈVE & LONDEN--(BUSINESS WIRE)-- 20091008 --

FIFA, het wereldwijde bestuursorgaan voor voetbal, Electronic Arts Inc. (NASDAQ:ERTS) en Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) hebben vandaag het nieuwe seizoen van de FIFA Interactive World Cup (FIWC) aangekondigd, het enige officiële internationale voetbalcompetitiespel van FIFA ter wereld. De FIWC is een seizoenstoernooi dat de echte voetbalwereld weerspiegelt en waarbij concurrenten van over de hele wereld deelnemen aan het spel EA SPORTS™ FIFA 10 op PlayStation®3 (PS3™).

Dit jaar luidt het zesde FIWC-seizoen in en de aftrap is vandaag in EA SPORTS FIFA 10. Spelers kunnen strijden om een plek in de Grand Final bij één van de over de hele wereld verspreide 10 FIWC live kwalificatie-evenementen, die in Australië, Brazilië, Denemarken, Frankrijk, Italië, Japan, Polen, Rusland, Zuid-Afrika en het Verenigd Koninkrijk zullen plaatsvinden of door online te spelen. Voor de eerste keer in de geschiedenis van het toernooi wordt de competitie van de FIWC via PlayStation®Network in twee seizoenen verdeeld. Het eerste seizoen start met de lancering van FIFA 10 op 2 oktober en eindigt op 18 december 2009. De tien beste spelers van het eerste seizoen van de verschillende FIFA-confederaties gaan door naar de Grand Final, die op 1 mei 2010 in Port Olympic, Barcelona, zal plaatsvinden*. Spelers die het tijdens het eerste seizoen niet hebben gered, krijgen nog een kans op een plek in de Grand Final in het tweede seizoen, dat op 4 januari 2010 begint en eindigt op 31 maart 2010. Inschrijving voor deelname aan het onlinedeel van het FIWC 10-toernooi zal vanaf 2 oktober in Europa en Azië en vanaf 20 oktober in Noord-Amerika direct in de verkoopversie van FIFA 10 op PS3 plaatsvinden.

Samen met Bruce Grannec uit Frankrijk, de kampioen van FIWC in 2009, strijden de 31 finalisten om de titel FIFA Interactive World Champion van het jaar, waarbij de winnaar wordt beloond met een uitnodiging voor het FIFA World Player Gala en met een geldprijs van 20.000 dollar. De verliezende finalist ontvangt 5.000 dollar en de nummer drie wordt met 1.000 dollar beloond.

“Meer dan 500.000 spelers streden vorig jaar om een plek in de Grand Final in de FIFA Interactive World Cup. Het gaat daarom om het FIFA-toernooi met de meeste deelnemers”, benadrukt Chuck Blazer, lid van het bestuurscollege van de FIFA en beschermheer van de FIFA Interactive World Cup (FIWC). “De FIWC wordt onder alle leeftijdgroepen steeds populairder en het mooie is dat iedereen kan deelnemen. Spelers kunnen tegen elkaar spelen wanneer ze maar willen, ongeacht waar ze zich bevinden. Dat is werkelijk uniek.”

“Het echte voetbalseizoen is al begonnen en FIFA-fans over de hele wereld zitten te springen om hun vaardigheden te laten zien in het FIFA Interactive World Cup-toernooi van dit jaar en ze zullen niet worden teleurgesteld”, aldus Matt Bilbey, vice-president marketing bij EA SPORTS. “Het ontwikkelingsteam van FIFA in Vancouver heeft ongelooflijk hard gewerkt om spelers met FIFA 10 de meest levensechte voetbalervaring ooit te bieden. Nu het spel uit is, zijn we enthousiast dat spelers over de hele wereld hun reis naar de top van de FIFA Interactive World Cup-competitie op de PlayStation 3 beginnen.”

“De FIFA Interactive World Cup 2009 was echt een ongelooflijk toernooi waaraan meer dan een half miljoen mensen deelnamen. Velen deden dat via PlayStation Network”, zegt Darren Carter, vicepresident Brand and Consumer Marketing bij SCEE. “De FIWC is een goed voorbeeld van wat er gebeurt wanneer je één van de best verkopende spellen ter wereld combineert met de favoriete spelcomputers ter wereld en het ter beschikking van de gemeenschap stelt. We zijn erg enthousiast over het toernooi van dit jaar en wensen alle deelnemers heel veel succes.”

EA SPORTS™ FIFA 10 voor de PlayStation®3 is uitgerust met het eerste echte 360° dribbelsysteem, zodat de speler een betere balcontrole heeft. Bovendien kunnen spelers met de volledig nieuwe Virtual Pro hun fantasie uitleven door als een professioneel voetballer te spelen. Door de Game Face-functie te gebruiken, kunnen spelers zichzelf in het spel plaatsen en aan een carrière beginnen waarin in alle spelmodi meer dan 200 vaardigheden geleerd moeten worden. Op basis van feedback van klanten die online meer dan 400 miljoen spellen gespeeld hebben, verfijnt FIFA 10 een reeds krachtige game-engine in combinatie met echte club- en competitielicenties. Zodoende blijft het de norm als meest complete voetbalsimulatie.

De komende weken wordt de informatie over de live kwalificatiewedstrijden op www.FIFA.com/FIWC bekendgemaakt.

* Kijk voor de complete toernooivoorwaarden van FIWC 2010 op www.fifa.com/fiwc

Over Electronic Arts

Electronic Arts Inc. (EA), dat is gevestigd in Redwood City, Californië (VS), is een toonaangevend wereldwijd opererend bedrijf op het gebied van interactieve entertainmentsoftware. Het in 1982 opgerichte bedrijf ontwikkelt, publiceert en distribueert wereldwijd interactieve software voor spelcomputers, pc’s, draadloze apparaten en het internet. Electronic Arts brengt zijn producten onder vier merknamen op de markt: EATM, EA SPORTSTM, EA Mobile TM en POGOTM. In het boekjaar 2009 heeft EA een GAAP netto omzet geboekt van $4,2 miljard en zijn er van 31 titels meer dan één miljoen exemplaren verkocht. De homepage en gamesite van EA is: www.ea.com. Meer informatie over de producten van EA en de volledige tekst van persberichten kan op internet worden gevonden op:http://info.ea.com.

EA, EA SPORTS, EA Mobile en POGO zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Electronic Arts Inc. in de VS en/of andere landen. FIFA 10 is een product dat met officiële licentie wordt uitgegeven. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren.

Over Sony Computer Entertainment Europe Ltd.

Sony Computer Entertainment Europe (SCEE), dat is gevestigd in Londen, is verantwoordelijk voor de distributie, marketing en verkoop van PLAYSTATION®3, PlayStation®2, PSP™ (PlayStation®Portable) en PLAYSTATION®Network-software en -hardware in 99 rayons in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Oceanië. Daarnaast houdt SCEE zich bezig met de ontwikkeling, publicatie, introductie op de markt en distributie van amusementssoftware voor deze formaten en zij beheert de licentieprogramma’s van derden voor de formaten in deze rayons. Sinds de lancering van PLAYSTATION 3 in november 2006 zijn er wereldwijd meer dan 14,4 miljoen exemplaren verkocht en de verkoop breekt nog steeds records. De PlayStation 2 handhaaft zijn positie als een van de meest succesvolle consumentenelektronicaproducten in de geschiedenis. Er zijn er over de hele wereld meer dan 131,3 miljoen exemplaren van verkocht. Sinds de lancering, eind 2004, zijn er wereldwijd ruim 41,3 miljoen PSP’s verkocht, wat het belang van de draagbare amusementsmarkt onderstreept. Door de geweldige toename in interesse voor en toegankelijkheid van netwerktoepassingen en netwerkgaming hebben meer dan 10 miljoen mensen zich aangemeld bij PLAYSTATION Network, het vrij toegankelijke interactieve gebied en zijn er 200 miljoen items gedownload.

Kijk voor meer informatie over de producten van PlayStation op: www.playstation.com, of bezoek het Virtuele Perskantoor op: www.scee.presscentre.com.

PlayStation, PLAYSTATION, PSP en het PlayStation-logo zijn geregistreerde handelsmerken van Sony Computer Entertainment Inc.

Over FIFA

Al meer dan 100 jaar vervult de Fédération Internationale de Football Association, opgericht in Parijs op 21 mei 2004 en beter bekend als FIFA, een belangrijke leidinggevende rol voor de internationale voetbalfamilie. Vanuit het hoofdkantoor in het Zwitserse Zürich leidt de achtste voorzitter van de FIFA, Joseph F. Blatter, de organisatie vandaag de dag met een toewijding tot de ontwikkeling van FIFA tot een moderne en dynamische bond. De basis van de wereldwijde voetbalfamilie is gelegd door de leden van FIFA. Sinds de zeven oprichters is de familie vandaag de dag uitgegroeid tot 208 aangesloten voetbalbonden die op hun beurt in zes federaties over de wereld zijn georganiseerd.

FIFA’s wereldwijde activiteiten gaan veel verder dan de verschillende competities, zoals ’s werelds grootste evenement waarbij één sport de hoofdrol speelt, de FIFA World Cup™. Met ontwikkelingsprojecten aan de hand van voetbal, zoals het FIFA GOAL Programme, en met activiteiten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder de Football for Hope-beweging om sociale en menselijke ontwikkeling via het voetbal te ondersteunen) brengt FIFA materiële, financiële en promotionele bijdrages teneinde de sport te bevorderen en van de wereld een fijnere plek te maken. Voor de sport. Voor de wereld. Kijk voor meer informatie over de FIFA en zijn initiatieven op: www.FIFA.com.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Electronic Arts
Bettina Munn, +41 22 316 1327
bmunn@ea.com
Maik Matischak, +41 22 316 1317
mmatischak@ea.com
of
SCEE
Sony Computer Entertainment Europe Ltd
Nick Caplin, + 44 207 859 5301(5349)
Fax: + 44 207 859 5036
nick_caplin@scee.net
of
FIFA
FIFA Media Department
+41-43/222 7272

media@fifa.org

Ticker_symbol NASDAQ:ERTS
ISIN US2855121099