Foodretail: nog steeds groei, maar voor hoe lang?

Trends in Retail 2009-2010 onderzoek van Capgemini in samenwerking met TNS NIPO

Publicatiedatum 9 October 2009

De supermarktsector is een van de weinige groeiers in de retailsector. Over de maanden mei en juni 2009 groeide de omzet zelfs met meer dan 5%. Beeld en prestatie komen overeen met vorig jaar, toen in het eerste halfjaar ook een bijna 5% hogere omzet werd gemeten. Maar de groei zou echter wel wat kunnen afvlakken als de consument zijn manier van boodschappen doen verder aanpast aan de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Trends in Retail 2009-2010. Dit rapport, gebaseerd op het jaarlijkse consumenten-onderzoek van TNS NIPO, biedt een boeiende kijk in de laatste trends, strategieën, percepties en waardensets van retailers en consumenten.

Foodretailers hebben nog steeds de neiging om sterker te focussen op de concurrent dan op de consument. Trends in Retail toont aan toont aan dat innovatie aan de voorkant, daar waar de consument het verschil kan zien en maken, essentieel is. Helder en daadkrachtig strategisch en tactisch beleid, gericht op de nieuwe consument, verdient de opperste aandacht. De sector is zich daarvan bewust, maar toch bestaat in een groot aantal gevallen de hardnekkige neiging om sterker gefocust te zijn op de concurrent dan op de consument. En als het gaat om de wensen van de consument dan ligt het accent meestal uitsluitend op de beïnvloeding van de prijsperceptie. De sector is zich hier van bewust. Wanneer zetten supermarkten dit bewustzijn om in daden?

Binnen de supermarktomgeving laat de consument zich sterker dan voorheen laat leiden door een afgewogen set van beleving, smaak, kwaliteit en attractiviteit; de absolute prijsperceptie komt op een lager plan. Prijs is nog steeds belangrijk, maar de consument wil ook producten die de aspecten van exclusiviteit verenigen met onderscheid en afstand nemen van het doorsnee-aanbod. In hun ongebreidelde ijver een exclusieve variant te presenteren komen veel mainstreamretailers niet verder dan een beetje window dressing. Daaronder schuilt dan een product dat de middelmaat niet ontstijgt. De consument tuint er niet in, zodat dergelijke formules er maar lastig in slagen upmarket te gaan. Het blijkt dat de weg om van een dubbeltje een kwartje te maken nog steeds hobbeliger is dan verwacht.

Het is duidelijk wat de consument verwacht van de supermarkt en wat hem drijft bij de keuze voor een supermarkt. Ook wordt duidelijk dat de consument een scherper, beter gefundeerd oordeel heeft dan ooit. De consument ziet de supermarkt als een toprestaurant, dat altijd in staat moet zijn om de behoefte van het moment in te vullen. Het aanbod moet makkelijker, lekkerder, meer verantwoord en qua prijs of prijsbeleving on par zijn. De uitbreiding van het aantal aspecten waarop de consument de supermarkt afrekent, is blijvend. Dat dit gegeven door veel formules nog steeds wordt genegeerd is opvallend - en onverstandig.

Meer informatie? Bekijk de video waarin Bert Keizer een nadere toelichting geeft op dit retailsegment of download Trends in Retail 2009-2010 (informatie over Foodretail vanaf pagina 49).