ProRail

Persbericht


01-10-2009

Fietstunnel Binnenhavenweg Lelystad in gebruik

Maandag 12 oktober 2009 is de nieuwe fietstunnel op de Binnenhavenweg open. Fietsers die nu aan de westkant van de Binnenhavenweg richting Houtribweg rijden, gaan dan door de fietstunnel aan de oostkant van de Binnenhavenweg rijden. Deze aanpassing voor het fietsverkeer is nodig vanwege de aanleg van de Hanzelijn. De Hanzelijn rijdt straks onder de Binnenhavenweg door. De Combinatie Hanzelijn Nieuwe and v.o.f. verricht de werkzaamheden in opdracht van ProRail.

Viaduct Binnenhavenweg/Houtribweg
Naast een routewijziging voor het fietsverkeer, zal ook het autoverkeer een andere route gaan
rijden. Vanaf de Binnenhavenweg komt een verkeersviaduct over de Houtribweg voor het
autoverkeer dat richting Bataviastad/Enkhuizen of richting Dronten/Kampen rijdt. Het verkeersviaduct wordt later in het jaar in gebruik genomen.

Verkeer moet door
De bouwwerkzaamheden aan de Binnenhavenweg lopen gelijk op met de aanpassing van de
kruising A6/Houtribweg. Tijdens de werkzaamheden moeten de wegen zoveel mogelijk
toegankelijk blijven voor het doorgaande verkeer. Inmiddels zijn de contouren van de aanleg van de Hanzelijn goed zichtbaar. Eind 2009 moet de totale reconstructie van de A6/Houtribweg klaar zijn.

Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.

[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.fietstunnelbinnenhavenweglelys tadingebruik&category=Regionaal]