Ministerie van Economische Zaken






> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag      
                                                                                    Directoraat-generaal 
De Voorzitter van de Tweede Kamer                                                   Economische Politiek 
der Staten-Generaal                                                                 Directie Europa, Mededinging en 
Binnenhof 4                                                                         Consumenten 
2513 AA 's  GRAVENHAGE                                                              Bezuidenhoutseweg 30 
                                                                                    Postbus 20101 
                                                                                    2500 EC Den Haag 
                                                                                    T  070 379 8911 (algemeen) 
                                                                                    www.ez.nl 
                                                                                    Behandeld door 
                                                                                    dhr. drs. J.L. de Ridder  
                                                                                    T  070 379 6780 
                                                                                    F  070 379 6094 
                                                                                    j.l.deridder@minez.nl 
Datum       9 oktober 2009                                                           
                                                                                    Ons kenmerk 
                                                                                    EP/EMC / 9157998 
Betreft    
 Diverse toezeggingen Consumentenbeleid 


Graag maak ik van de gelegenheid gebruik u te informeren over een aantal 
toezeggingen op het terrein van het consumentenbeleid die ik, of mijn 
voorgangster, aan uw Kamer heb gedaan. 
Achtereenvolgens zal ik in deze brief ingaan op het onderwerp "cold calling en 
incasso", de beloningsstructuur bij callcentra in de telecommarkt en  
ontwikkelingen met betrekking tot de formatie van de Consumentenautoriteit. Tot 
slot zal ik u informeren over de aanscherping van het 
handhavingsinstrumentarium van de Consumentenautoriteit. 

1. Cold calling en het afgeven van een machtiging voor een automatische 
Incasso. 
Tijdens het Algemeen Overleg dat ik met uw Kamer had op 1 juli jl. over diverse 
telecomonderwerpen is gevraagd of het inderdaad verboden is tijdens een gesprek 
dat door zogenoemd "cold calling" tot stand is gekomen, toestemming voor een 
automatische incasso aan de consument te vragen.  
Ik heb mij daarover laten informeren en kom tot de volgende conclusie. 
Currence, als eigenaar van o.a. het product Incasso/Machtigen, sluit met de 
banken die dit product willen voeren licentieovereenkomsten. Hierin is bepaald dat 
deze banken zich aan de regelgeving van Currence, de zogenaamde rules & 
regulations, zullen houden. Een belangrijke spelregel ten aanzien van incasso 
heeft betrekking op cold calling. De regel is dat wanneer een bedrijf nog geen 
relatie heeft met een klant, hij deze niet ongevraagd via de telefoon om een 
incassomachtiging mag vragen. De deelnemende banken hebben in de 
overeenkomsten met hun klanten (de bedrijven) dan ook opgenomen dat zij 
consumenten bij telefonische verkoop, wanneer er nog geen sprake is van een 
bestaande klantrelatie, niet om een machtiging voor een automatische incasso 
mogen vragen. Currence heeft aangegeven wanneer zij klachten of signalen van 
consumenten of anderen ontvangt dat consumenten bij cold calling toch gevraagd 
wordt een machtiging te verstrekken, zij de hierbij betrokken banken zal vragen 
corrigerend op te treden naar het betreffende bedrijf. Wanneer banken hieraan 
geen gevolg geven, kunnen zij op basis van de rules & regulations door Currence 
worden beboet, of kan de licentieovereenkomst worden opgezegd.  




                                                                                    Pagina 1 van 3 







                                                                                                               Directoraat-generaal 
                                                                                                               Economische Politiek 
                                                                                                               Directie Europa, Mededinging en 

                                                                                                               Consumenten 


                                                                                                               Ons kenmerk 

                                                                                                               EP/EMC / 9157998 



2. Beloningsstructuur Call centra 
Tijdens het Algemeen Overleg met uw Kamer van 2 april jl. over Pretium heb ik u 
toegezegd bij gelegenheid navraag te doen naar de beloningsstructuur bij call 
centra. Achtergrond hiervan is het voorkomen van perverse prikkels die kunnen 
leiden tot agressief verkoopgedrag bij cold calling in opdracht van bedrijven. In 
gesprekken met de branche die vanuit EZ zijn gevoerd, is gewezen op het belang 
van het voorkomen van dit type gedrag. Het beeld dat uit deze gesprekken naar 
voren komt is dat het gebruikelijk is dat bij call centra in meer of mindere mate 
gebruik wordt gemaakt van een prestatiebeloning, gekoppeld aan het aantal 
afgesloten contracten. Onder andere om te borgen dat bij het verwerven van 
contracten de regels worden gevolgd, wordt gebruik gemaakt van call scripts. 
Daarbij wordt erkend dat louter het gebruik van call scripts geen garantie biedt op 
zorgvuldig handelen. Dit is binnen de branche een punt van aandacht. Meer ten 
algemene wordt binnen de branche gedacht aan het ontwikkelen van 
instrumenten van zelfregulering. Zelfregulering is een van de belangrijke 
aandachtpunten van de Klantenservicefederatie1 die eind vorig jaar is opgericht. 
Voor de zomer heeft de Klantenservicefederatie met diverse partijen, waaronder 
EZ van gedachten gewisseld over de voornaamste zaken die in de branche 
aangepakt moeten worden. Vanuit EZ is daarbij verzocht ook de 
beloningsstructuur te betrekken en, meer specifiek, in de beloningstructuur zelf 
waarborgen in te bouwen die misstanden moeten helpen voorkomen. Voor het 
einde van het jaar zal een volgend gesprek plaatsvinden. Ik zal uw Kamer van de 
verdere ontwikkelingen op de hoogte houden.  

3. Formatieontwikkelingen Consumentenautoriteit 
Tijdens het debat over de Wet handhaving consumentenbescherming van 8 juni 
2006 (Handelingen 2005-2006, nr. 88, pagina 5409-5415) heeft mijn 
voorgangster toegezegd de Kamer te informeren, wanneer het aantal toezicht-
fte's bij de Consumentenautoriteit meer dan 10 zou bedragen. Ik deel u bij deze 
mee dat inmiddels het aantal toezicht-fte's 15 bedraagt. De toename van het 
aantal toezichthouders wordt in belangrijke mate verklaard door het feit dat de 
Consumentenautoriteit naast het toezicht op de Wet handhaving 
consumentenbescherming, ook toezicht houdt op de Wet Oneerlijke 
handelspraktijken, welke 15 oktober 2008 van kracht is geworden. Daarnaast zal 
de toezichtstaak van de Consumentenautoriteit binnenkort worden uitgebreid met 
het toezicht op de voor consumenten relevante bepalingen in de Dienstenwet.  
De totale formatie van de Consumentenautoriteit, inclusief het informatieloket 
ConsuWijzer, bedraagt per 1 september jl. 44,3 fte. 




1 De Klantenservice federatie is gevormd uit de twee grootste brancheverenigingen op het gebied van 
klantcontact, te weten de Vereniging Contactcenters Nederland (VCN) en de Werkgeversvereniging Callcenters 
(WGCC). 

                                                                                                               Pagina 2 van 3 






                                                                                              Directoraat-generaal 
                                                                                              Economische Politiek 
                                                                                              Directie Europa, Mededinging en 

                                                                                              Consumenten 


                                                                                              Ons kenmerk 

                                                                                              EP/EMC / 9157998 


           4. Aanscherping handhavingsinstrumentarium Consumentenautoriteit 
           Op dit moment loopt de beknopte evaluatie van de Wet handhaving 
           consumentenbescherming (Whc). Over de uitkomsten zal ik u in het eerste 
           kwartaal van 2010 rapporteren. Mocht deze evaluatie aanleiding geven tot 
           aanpassing van deze wet, dan zal ik uw Kamer daartoe in 2010 voorstellen 
           doen. Daarbij zal ik in ieder geval voorstellen het handhavingsinstrumentarium 
           van de Consumentenautoriteit aan te scherpen, in de richting zoals ik dat met uw 
           Kamer in het hierboven genoemde Algemeen Overleg op 1 juli jl. besprak. Het 
           gaat daarbij onder meer om de introductie van de voorlopige last onder 
           dwangsom, een wettelijke waarschuwingsbevoegdheid en extra eisen aan 
           bedrijven die de wet overtreden. Bij dit laatste denk ik op dit moment aan de 
           handtekeningvereiste bij het overtreden van de regels omtrent verkoop op 
           afstand. De voorstellen zal ik uw Kamer doen na overleg met de minister van 
           Justitie. 





(w.g.)     drs. F. Heemskerk 
           Staatssecretaris van Economische Zaken 



                                                                                              Pagina 3 van 3 






---- --