Ingezonden persbericht


woensdag 9 september 2009

BESTUUR
Voorzitter
prof. mr. Pieter van Vollenhoven
Vice-voorzitter
H. Wiegel
Secretaris
prof. dr. C.D. van der Vijver
Projectsecretaris
drs. L.G.H. Gunther Moor
Penningmeester
ir. P.O. Vermeulen
R.J.G. Bandell
mr. H.J. Bolhaar
mr. drs. L.C. Brinkman
mevr. prof. mr. C.P.M. Cleiren
prof. dr. J.H.J. van den Heuvel
mr. E.M. d'Hondt
mr. T.H.J. Joustra
prof. dr. J.A. van Manen
prof. dr. W.J. de Ridder
mevr. mr. E. Unger
drs. B.J.A.M. Welten
Adviserende leden
mr. J. Demmink

RAAD VAN ADVIES
prof. dr. J.C.J. Boutellier
mevr. mr. drs. I.M. Haisma
S. Harchaoui
prof. dr. A.B. Hoogenboom
mr. J.A. Hulsenbek
mr. D. van Putten
prof. dr. P. van Reenen
mevr. mr. A.L.C. Roelofs EMPM
prof. mr. Th.A. de Roos
mr. B. Staal
prof. dr. P.W. Tops
mevr. prof. dr. D.E.M. Verweij
mr. B.E.M. Wientjes

DIRECTIE
mr. P. Deelman

Bezoek ook onze website
www.smvp.nl

Congres

Regie op veiligheid effectief?

De zin en onzin van een wet op de regierol van gemeenten Datum: maandag 12 oktober 2009
Plaats: Regardz Eenhoorn Amersfoort
Tijd: 10.00 - 16.00 uur

'De zin en onzin van een wet op de regierol van gemeenten' staat centraal op het landelijke congres dat de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) samen organiseren.

Al enige jaren wordt de Wet op de regierol van gemeenten verwacht. Dit jaar wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) het wetsvoorstel waarschijnlijk richting de Kamer sturen. Welke elementen staan er in deze wet en wat kunnen de implicaties zijn voor een gemeente? Zit een gemeente te wachten op een wettelijke basis om de regie te voeren of druist dit op lokaal niveau in tegen het vaak gebruikte consensusmodel om tot oplossingen van veiligheidsvraagstukken te komen? Op het landelijke congres 'Regie op veiligheid effectief?' dat de SMVP en het CCV organiseren, ontvangt u zoveel mogelijk het antwoord op deze vragen.

Het congres belicht de regierol van gemeenten in de volle breedte, waarbij de burgemeester de eindverantwoordelijke is voor het veiligheidsbeleid in zijn of haar gemeente. Hij of zij heeft er de afgelopen tijd vele wettelijke bevoegdheden bij gekregen zoals het opleggen van het tijdelijk huisverbod. Is de burgemeester nu op strategisch niveau voldoende geëquipeerd of zijn er om een burgemeester haar/zijn veiligheidstaak goed te laten uitvoeren nog grote knelpunten? Op tactisch niveau coördineert de ambtenaar OOV het veiligheidsbeleid van de gemeente. Deze coördinatie vergt veel afstemming en voorbereiding. Brengt een nieuwe wet op de regierol van gemeenten nog meer werk naar de veiligheidscoördinator? Op operationeel niveau vindt de uitvoering van beleid plaats. Hier werken diverse mensen aan veiligheid zoals de wijkagent, de buurtregisseur, de wijkmanager en de jongerenwerker. Hoe kijken zij aan tegen al het beleid dat op hen afkomt?

Kortom, tijdens het congres staat de komst van de nieuwe wet op de regierol van gemeenten centraal en worden 'voors' en 'tegens' van deze wet behandeld. Voor wie is dit congres bedoeld?
Gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, woningbouwcorporaties, welzijnsinstellingen, rijksoverheid, provincie, veiligheidsregio's, veiligheidshuizen en regionale samenwerkingsverbanden integrale veiligheid.

Programma
09.30 uur Ontvangst
10.00 uur Opening door Piet Deelman, directeur SMVP 10.15 uur Wetsvoorstel 'regierol gemeenten' en andere wettelijke bevoegdheden door Ronald Timmermans, programmamanager Bestuurlijke Aanpak bij het ministerie van BZK 10.45 uur De 'voors' en 'tegens' van een wettelijke regierol, debat onder leiding van Ida Haisma, directeur CCV met: Bort Koelewijn, burgemeester van de gemeente Rijssen-Holten Hubert Bruls, burgemeester van de gemeente Venlo
11.30 uur Pauze
12.00 uur Workshopronde 1
13.00 uur Lunch
13.45 uur Workshopronde 2
14.45 uur Pauze
15.00 uur Hoe wordt de regierol op veiligheid opgepakt in België? door Willy Bruggeman,voorzitter Federale Politieraad België 15.30 uur Afsluitende analyse door Bob Hoogenboom, bijzonder hoogleraar Politiestudies en Veiligheidsvraagstukken (leerstoel SMVP), Vrije Universiteit van Amsterdam 16.00 uur Aperitief

Workshops


1. Regie op resultaten in de stad en de wijken Sprekers:
Ad van Breukelen, senior adviseur Programma Veiligheid, gemeente Utrecht Onno Flemming, senior adviseur Openbare Orde en Veiligheid, gemeente Utrecht In deze workshop laat de gemeente Utrecht zien hoe zij haar regierol oppakt in de stad én in de wijk. Vragen die aan de orde komen zijn onder andere: Hoe kom je met de veiligheidspartners tot gezamenlijke prioriteiten en doelstellingen? Hoe vertaal je dit naar op elkaar afgestemde concrete prestaties? Hoe kunnen de stedelijke confectieaanpak en het maatwerk in de wijk elkaar versterken of in de weg zitten? Hoe voer je als gemeente regie bij het voorkomen van of optreden tegen een verstoring van de openbare orde?


2. Bureau Regionale Veiligheidsstrategie: eindstation of tussenstation? Spreker:
Roger van den Sigtenhorst, Openbaar Ministerie, programmamanager Regionale Veiligheidsstrategie Utrecht i.o. Met de komst van de gezamenlijke Regionale Veiligheidsstrategie 2008-2011 (RVS) in 2008 tussen OM, politie en 29 gemeenten in de regio Utrecht, werd de behoefte aan een gemeenschappelijke regionale voorziening allengs groter. Op 1 januari komt er een gezamenlijk bureau en zet de regio Utrecht een stevige stap naar meer regionale samenwerking. In de huidige landelijke regionaliseringstendens is het de vraag of een dergelijk bureau het eindstation is of een tussenstation. En in dat laatste geval: hoe ziet de toekomst er dan uit? Wie het weet mag het zeggen!


3. 'Laat de burger zich regisseren?'
Sprekers:
Peter van Os, programmamanager Ontwikkeling gebiedsgebonden politie, Politieacademie Bernadette Schomaker, programmaleider Veilig Samenleven, CCV In deze workshop wordt de stelling verdedigd dat professionals vooral op zoek moeten naar burgers die zelf actief willen meewerken aan veiligheid. Maar, burgers zijn geen verlengstuk van de overheid. Zelfverantwoordelijke burgers verdienen rugdekking en ondersteuning van de overheid. Tijdens de workshop wordt door de workshopleiders geput uit recente onderzoeken en praktijkvoorbeelden.


4. Lokale Veiligheidsplanner
Sprekers:
Cathelijne Hermans, Berenschot
Colin Voetee, CCV
Vindt u het ook lastig om een veiligheidsprobleem samen met uw partners integraal aan te pakken? Zoekt u ook naar wie wat kan of moet doen? De integrale aanpak van lokale veiligheidsproblemen blijkt in de praktijk vaak geen gemakkelijke opgave. Het om de tafel krijgen van de verschillende partners lukt nog wel, maar om vervolgens samen gestructureerd het probleem op te lossen is een heel ander verhaal. In deze workshop zal blijken dat de Lokale Veiligheidsplanner u kan helpen met bovenstaande vragen.


5. Regie in het Veiligheidshuis, de keten voorbij Spreker:
Frans Swinkels, directeur Veiligheid, gemeente Tilburg In deze workshop wordt ingegaan op de volgende vragen: Wie pakt de regie in het Veiligheidshuis? Wat is de rol van het OM? Wat is de rol van de gemeente? Is er een koppeling met het Zorghuis? Wanneer is het Veiligheidshuis succesvol? Aan de hand van enkele praktijksituaties worden de workshopdeelnemers betrokken bij lastige vragen uit de dagelijkse praktijk. Centraal staat de gedachte: 'Rozen verwelken, schepen vergaan. Dus niet zeiken, doe er wat aan'. Niet de partners maar de cliënt centraal stellen.


6. Rollen en verantwoordelijkheden in de aanpak van jeugdoverlast en criminaliteit Spreker:
dr. Henk Ferwerda, criminoloog en directeur van Bureau Beke In de workshop Rollen en verantwoordelijkheden in de aanpak van jeugdoverlast en criminaliteit wordt ingegaan op de volgende vragen: Waarom is het belangrijk om probleemgroepen op straat niet over één kam te scheren? Waar komt de indeling in hinderlijk, overlastgevend en crimineel vandaan? Wanneer spreken we van een jeugd- of straatbende? Wie zorgt voor de informatieverzameling over jeugdgroepen? Wat is een veilige omgeving? En last but not least: Wat zijn de rollen en verantwoordelijkheden als het gaat om de aanpak van de verschillende typen jeugdgroepen?


7. Sturen op veiligheid, de benchmark
Sprekers:
Natalie van Assen, manager Veiligheid bij SGBO/BMC Bert Harmsen, projectleider van de benchmark bij SGBO/BMC SGBO/BMC heeft in 2007 een benchmark Sturen op veiligheid ontwikkeld. In deze benchmark staat sturing op de maatschappelijke effectiviteit op het gebied van integrale veiligheid centraal. In de workshop worden met u de resultaten besproken. Vooral het regievoeren op het gebied van jeugd en veiligheid biedt interessante inzichten. Wellicht wordt u middels deze workshop geïnspireerd om uw regie op veiligheid nog effectiever te maken.


8. Fysieke veiligheid: rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot proactie en preventie Sprekers:
Herman Meuleman, brandweer Enschede
Peter Blokker, brandweer Utrecht
Derk van Oosterzee, directie Veiligheid & Bestuur, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties De workshop Fysieke veiligheid: rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot proactie en preventie gaat in op de adviesfunctie van de brandweer als het gaat om het beoordelen van mogelijke risico's bij vergunningverlening, bij evenementen of bij ruimtelijke ordening. Nut en noodzaak van investeringen in proactie en preventie. Wat is het gewicht van het brandweeradvies in het uiteindelijke afwegingsproces? Gebruik VER? Hoe gaat het samenspel tussen brandweer en gemeente? Een praktijkvoorbeeld laat voorbeelden zien en zal zeker tot discussie leiden.


9. Gemeentelijke regie bij integrale veiligheid: een kwestie van willen, kennen en kunnen Sprekers:
Jan Haagsma, Andersson Elffers Felix, Utrecht
Ronald Ulrich, Andersson Elffers Felix, Utrecht
Een gemeente is bij uitstek in staat integraal belangen af te wegen, prioriteiten te stellen, lokaal maatwerk te realiseren en te zorgen voor samenhang met andere beleidsthema's. Hierbij doet zich een aantal knelpunten voor zoals: ontbreken van systematische aanpak, onvoldoende benutten van sturingsmogelijkheden, problemen rond informatievoorziening en ontbreken bestuurlijk commitment. Binnen de bestaande kaders is echter veel mogelijk wanneer de wil er is en er prioriteit wordt gegeven, men de mogelijkheden kent en de juiste mensen worden ingezet.


10. Burgemeestersbevoegdheden
Spreker:
Bart Engberts, coördinerend senior beleidsmedewerker programma Bestuurlijke Aanpak, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties De burgemeester is het boegbeeld van de gemeente in de aanpak van veiligheid. Hij regisseert, coördineert en treedt proactief op. De burgemeester vervult verschillende rollen (van 'burgervader' tot 'boeman'). Om de veiligheid in de gemeente te kunnen waarborgen heeft de burgemeester een aantal bevoegdheden. Het aantal bevoegdheden is de laatste jaren uitgebreid (cameratoezicht op openbare plaatsen, preventief fouilleren, het uit huis plaatsen van plegers van huiselijk geweld et cetera). Een aantal nieuwe bevoegdheden is in aantocht, zoals de bestrijding van ernstige overlast en de doorzettingsmacht op casusniveau richting jeugdinstellingen. Kan de burgemeester nu zijn/haar rol als regisseur in het brede veiligheidsdomein waarmaken? In de workshop worden de bevoegdheden en de rol van de burgemeester onder de loep genomen.

De kosten voor deelname bedragen ¤ 135,- (excl. BTW). Annulering dient uiterlijk één week voor het congres te geschieden. Bij verhindering kan uw plaats door een vervanger worden ingenomen mits u dit tijdig doorgeeft (uiterlijk twee dagen voor het congres). Indien vervanging of verhindering niet tijdig wordt doorgegeven, bent u het volledige inschrijfgeld verschuldigd.

Inschrijving vindt plaats na aanmelding via de website (www.smvp.nl). U kunt zich inschrijven tot en met 2 oktober 2009. Na inschrijving ontvangt u een bevestiging/nota voor de kosten van deelname.