Ingezonden persbericht


Telefooncentrale 'in the cloud' wint gestaag aan populairiteit bij telecombeslissers


- Telecombeslisser nog onbekend met de voordelen van hosted telefonie


- Onbekendheid van begrippen en naamgeving technologie werken verwarrend

Schiphol-Rijk, 12 oktober 2009 - OneXS, aanbieder van innovatieve communicatieoplossingen voor bedrijven, kondigt vandaag de resultaten aan van het onderzoek naar hosted telefonie onder 500 Nederlandse telecombeslissers. Uit dit onderzoek blijkt dat het outsourcen van de telefoonomgeving langzaam aan populariteit wint bij telecombeslissers. Een ander opzienbarend feit uit dit onderzoek is de onbekendheid van begrippen zoals 'hosted voice' of 'hosted telefonie'. Maar liefst 84% van de respondenten weet niet wat deze begrippen betekenen.

Telecommanager wil of kan niet uit handen geven

Uit het onderzoek van Multiscope in opdracht van OneXS, blijkt dat slechts 39% van de telecombeslissers bij de herinrichting van de telecominfrastructuur een overgang naar een hosted telefonie omgeving overweegt. Het leeuwendeel, 61 %, zegt deze optie niet te zullen bestuderen. Maar liefst 42% van laatstgenoemde groep geeft daarbij aan dat de belangrijkste reden hiervoor ligt in het feit dat men zelf de controle wil houden en de apparatuur 'in huis' wil hebben. Andere overwegingen die de respondenten aangaven waren onder andere 'te duur' (12%), 'niet betrouwbaar' (11%) en 'kwaliteit van voice over IP is nog niet genoeg bewezen' (8%).

Telecombeslissers die de overstap wél overwegen lijken goed op de hoogte van de voordelen die hosted telefonie kan bieden. Belangrijkste redenen om wel over te stappen zijn 'flexibiliteit' (21%), lagere cost of ownership (15%), lagere gesprekstarieven (12%), 'het gemak van uitbesteden' en de 'garantie van business continuity' (beiden 11%), gevolgd door 'alleen betalen wat je nodig hebt' (10%).

Vooroordelen

OneXS-directeur Jan Peter Kalksma noemt de cijfers opmerkelijk: "Zo vooruitstrevend als IT-managers met zaken als cloud computing en 'software as a service' omgaan, zo terughoudend lijken telecombeslissers. We hadden al wel het vermoeden dat de bekendheid met hosted telefonie niet heel hoog zou zijn, maar ook de misvattingen over hosted telefoniediensten zijn hardnekkig. De meeste managers zijn wel bekend met de term VoIP maar relateren dat vaak aan een begrip als 'internetbellen'. Hosted telefonie is niet te vergelijken met internetbellen en is een totaal andere benadering als het een professionele oplossing voor de zakelijke wereld betreft. Hosted telefonie zoals OneXS dat biedt, garandeert een betrouwbare en gecontroleerde dienst en veel meer flexibiliteit. Cruciale aspecten voor moderne organisaties die behoefte hebben aan schaalbaarheid, beheersing van kosten, flexwerken en business continuity. Bovendien is er een beduidend lagere investering benodigd en ligt de total cost of ownership voor een organisatie van 25 medewerkers of meer gemiddeld al tussen de 10 % en 20% lager dan bij de aanschaf en eigen beheer van een telefooncentrale."

Missiewerk

Uit het onderzoek blijkt dat de prioriteit van de telecombeslisser ligt bij stabiliteit en controle over de eigen infrastructuur. Er valt dus nog een hoop missiewerk te verrichten. Jan Peter Kalksma zegt daarover: "De eerste stap is acceptatie binnen onze doelgroep door het verhogen van de bekendheid met de technologie en onze diensten. Veel telecommanagers willen controle houden over hun telefonie-oplossing. Vaak zie je echter dat de "pabx ruimte" slecht beveiligd en gekoeld is, dat er geen back-up voorzieningen ingericht zijn en dat er niet voldoende is nagedacht over business continuity bij uitval. De tijd van de telefooncentrale op de bedrijfslocatie zal echter binnen afzienbare voorgoed achter ons liggen. Organisaties die nu nog investeren in zo'n telefooncentrale lopen het risico om binnen de afschrijvingstermijn voor nare verrassingen te komen staan. Er gebeurt al het een en ander bij leveranciers. Faillissementen en overnames zijn aan de orde van de dag en hele productlijnen worden zomaar "end of life" verklaard. Veel bedrijven schrijven hun telefooncentrale af in vijf tot tien jaar en er is een reëel risico dat leveranciergebonden systemen waar nu in geïnvesteerd wordt binnen enkele jaren niet meer worden ondersteund. Ons advies is dus om serieus te kijken naar open standaarden zoals SIP."

Kwaliteit en imago

De vraag hoe de bekendheid met en het beeld over hosted telefonie bij telecombeslissers positiever kan worden bijgesteld is volgens Kalksma eenvoudig te beantwoorden. Kalksma: "Het is een kwestie van tijd en een heldere boodschap. Vriend en vijand zijn het er over eens dat hosted telefonie een grote vlucht gaat nemen. Wij zien dat nu al in de dagelijkse praktijk. Aan de andere kant zijn er helaas veel gelukszoekers die -bijvoorbeeld met open source oplossingen en minimale investeringen in hun netwerk- denken te kunnen aanhaken op de hype. Deze aanbieders bieden ogenschijnlijk voor een lage prijs een hosted telefoniedienst en laten vervolgens een spoor van ontevreden klanten achter. OneXS heeft inmiddels vele duizenden gebruikers bij honderden klanten, zowel in het MKB als grote organisaties. Onze klanten zijn stuk voor stuk zeer te spreken over de kwaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid van onze dienst. Telecommanagers moeten dus het kaf van het koren scheiden en uiteindelijk zal de markt die taak voor zijn rekening nemen."

Het Multiscope-onderzoek is in oktober 2009 gehouden onder 500 telecombeslissers werkzaam bij organisaties met meer dan 25 medewerkers.

Noot voor redacties

Voor meer informatie (