Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

DE JEUGD IS DE TOEKOEMST
Leerlingen van 2 havo & VWO maken eigen TV commercial

Hattem, oktober 2009 - In opdracht van spelproducent Goliath Games hebben leerlingen van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle klas; 'Moderne Mediaklas' reclamefilmpjes gemaakt voor het spel Rolit. Deze unieke samenwerking heeft geleid tot de productie van twee spannende commercials. Het winnende filmpje wordt vanaf eind oktober uitgezonden op Jetix. Deze heugelijke gebeurtenis mag niet onopgemerkt voorbij gaan. Vrijdag 16 oktober 2009 vindt een officiële releaseparty plaats.

Even voorstellen
De trotse makers van de Rolit reclamefilmpjes zijn een achttal leerlingen uit klas 2 havo/atheneum van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle; Bart-Jan, Simon, Pim, Yannick, Cecile, Joni, Tessa en Monique. Zij zitten in een speciale 'Moderne Mediaklas', waar zij gedurende vijf lessen per week onder andere leren 'mediawijs' te worden. Zo leren zij een kritisch oog te ontwikkelen en worden zich bewust van manipulatietechnieken in de media. Daarnaast volgen de leerlingen praktijklessen waarin ze zelf filmpjes leren maken. De samenwerking met Goliath Games biedt de leerlingen een buitengewoon leerzame kans; van het bedenken van de commercial en het filmen van de commercial tot aan het selecteren en uitnodigen van de pers + het organiseren van de releasedag. Kortom, de kinderen doen alles zelf.

Ik weet het beter
Het uitgangspunt van spelproducent Goliath Games is dat jongeren zelf het beste kunnen inschatten hoe ze leeftijdsgenoten enthousiast kunnen maken voor het spel Rolit. Het klassieke spel Rolit heeft als doel om de ballen van je tegenstanders te blokkeren en vervolgens te veroveren, door deze naar je eigen kleur te rollen. Diegene wiens kleur het meest voorkomt op het spelbord is de winnaar. De directie van Goliath Games zal samen met de leraar op die vrijdag de 16e één commercial uitkiezen die daadwerkelijk een week later zal worden geproduceerd en uitgezonden op Jetix. Het is de bedoeling dat het winnende reclamefilmpje een open eind heeft dat kan worden vervolgd met filmpjes op Youtube door andere spelfanaten. De maker van het filmpje dat op 24 december 2009 de meeste hits heeft gehad wordt door Goliath beloond.

Goliath - één van de grootste speelgoed distributeurs en producenten van Nederland - is gevestigd in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland en U.S.A. In 1980 introduceerden zij Rummikub op de Nederlandse markt. Goliath heeft sinds de jaren '80 een flinke groei doorgemaakt; speelgoed vanaf 1 jaar, tactische en strategische gezelschapsspellen vanaf 4 jaar en thema spellen vanaf 8 jaar. Bekende namen zijn o.a.:Rummikub, Rolit, Triominos, Stap Op, Holle Bolle Big, Malle Muis, Fast Food en Partnerlink. Zie ook www.goliathgames.nl



Ingezonden persbericht