Ingezonden persbericht


Barneveld, 12 oktober 2009

Jasper van den Heuvel houdt titelkansen in stand met briljante score

De Veenhuizen Groep Nederland Rally draaide uit op een geweldig spektakel voor de vele fans die naar Barneveld en Putten waren getrokken. Dat Mark van Eldik met zijn Mitsubishi Lancer WRC won was verwacht. Dat Jasper van den Heuvel met zijn 'standaard' Groep N Mitsubishi Evo 10 als tweede finishte, voor een heel peloton sterkere World Rally Cars, was een regelrechte sensatie. De Barnevelder houdt daarmee zijn titelkansen springlevend.

In de aanloop naar de ontknoping van het rallyseizoen 2009 leverden Jasper van den Heuvel en Martine Kolman in de Nederland Rally een magistrale prestatie door als tweede te eindigen. Is magistraal niet een beetje overdreven? Nee, zeker niet. Want wie het startveld van deze voorlaatste ronde van het Rallyclinic Dutch Open heeft gezien, zal moeten toegeven dat er wel erg veel dikke World Rally WRC's aantraden, waartegen Van den Heuvel het met de veel minder pk- en koppelrijke Groep N Evo 10 moest opnemen. "We kunnen niet anders dan er meteen helemaal vol tegenaan gaan. We moeten bij de eerste drie zien te finishen en tegelijkertijd Bernhard ten Brinke en Piet van Hoof onder druk zetten", liet Van den Heuvel vooraf weten. Wie de Barnevelder zijn Mitsubishi Evo 10 over de proeven zag sturen zal moeten toegeven dat daar echt niets extra's meer uit te halen viel. Bij iedere bocht werd er maximaal laat geremd, iedere kromming van de weg werd maximaal door het gras afgesneden en bij iedere richtingsverandering hing de auto heel diep in zijn veren. Waar de concurrentie voor de bocht hard afremde om vervolgens met een overdaad aan Newtonmeters weer vol op te trekken, moest Van den Heuvel de bochtsnelheid zo hoog mogelijk houden, omdat hij het qua trekkracht altijd ruim zou moeten afleggen. En het resultaat was er naar. Aanvankelijk waren Mark van Eldik (Mitsubishi Lancer WRC) en Erik Wevers (Ford Focus WRC) met elkaar in de strijd om de zege maar laatstgenoemde schoot op KP4 in een greppel. Daarachter lagen Van den Heuvel en Ten Brinke met elkaar in de clinch. Van den Heuvel was het sterkst op de typische, deels onverharde stuurproeven zoals Halvinkshuizen - waar hij beide keren de allersnelste van iedereen was - terwijl Ten Brinke het won op de Harskamp, met zijn scherpe bochten en lange rechte einden. Toch kreeg de Ford Focus WRC-piloot geen kans tegen Van den Heuvel, die na 4 KP's welgeteld 4 seconden voorsprong op zijn titelconcurrent had. Een KP later stonden ze precies gelijk maar twee proeven later had Van den Heuvel alweer 15 tellen voorsprong, waarvan er aan de finish nog 13 over waren. "Zolang Van Eldik en Wever geen fouten maken is derde het maximaal haalbare. Erik deed dat dus wel en daarom werd het de tweede plek. Dat was echt een bonus", aldus Van den Heuvel, die er nu goed voor staat. Hij en Ten Brinke hebben, na aftrek van 1 verplicht schrapresultaat, beiden 386. Piet van Hoof - die ook nog titelkandidaat is - staat op 382. Op 7 en 8 november valt in Hengelo de beslissing.

Uitslag:

1. Van Eldik/Groenewoud (Mitsubishi Lancer WRC) 114 km in 1 uur 01"57; 2. Van den Heuvel/Kolman (Mitsubishi Evo 10) op 1"09; 3. Ten Brinke/Van Goor (Ford Focus WRC) op 1"21; 4. Huzink/Aaltink (Subaru Impreza WRC) op 2"08 Stand (4 beste resultaten):

1. Jasper van den Heuvel en Bernhard ten Brinke 386; 3. Piet van Hoof 384; 4. Gert Huzink 368

-----------------------
(