Dienstenbond CNV

Nieuws

15 oktober 2009

Cao-overleg Albert Heijn distributie gestrand

ALBERT HEIJN BEREIDT EINDBOD VOOR

Afgelopen woensdag 14 oktober is er weer onderhandeld over de cao voor Albert Heijn distributie. Uiteindelijk is er na een lange dag geen afspraak gemaakt en bereidt Albert Heijn een eindbod voor. In de vorige Info heeft u kunnen lezen dat Albert Heijn een voorstel heeft gedaan om de cao te verlengen met een jaar en een loonsverhoging van 2,5%. Daarnaast zou een systeem van eerder Verworden Competenties (EVC's) in 2010 worden ingevoerd en zou voor 50-plussers die uit de nacht willen er een regeling komen waarin het werkrooster bepalend is;
1 keer in de negen weken late dienst. Tenslotte zouden na onderzoek 2 Wajongers aangenomen worden per site (in totaal 10 Wajongers).

Na enig overleg heeft Albert Heijn dit voorstel ingetrokken en is het volgende voorstel ter tafel gekomen:
Een CAO met een looptijd van een jaar met een loonverhoging van 3,25% Het percentage uitzendkrachten wordt verhoogd van 23% naar 40%; ten aanzien van de inzet van uitzendkrachten op semi-kritische taken geldt, dat Albert Heijn dit niet zal doen, tenzij een goede voortgang van de productie deze inzet noodzakelijk maakt; deze inzet zal geschieden op voor vakorganisaties toetsbare wijze; indien in de toekomst de noodzaak een meer structureel karakter zou krijgen, zal Albert Heijn daarover met de vakorganisaties overleg voeren; de verruiming van het "uitzendkrachtenpercentage" zal niet ten koste gaan van de werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers; In het kader van "decent work" wil Albert Heijn een aantal zaken oppakken, zoals onder andere scholingsafspraken en loopbaanontwikkeling voor uitzendkrachten, en taallessen voor niet-Nederlandse flexwerkers.
Gedurende de looptijd van de CAO per DC (LDC en LVC gelden in dit kader als één) 30 BT-contracten om te zetten in een vast dienstverband;
50+ers die niet meer verplicht zijn tot nachtdienst zodanig in avonddiensten in te roosteren, dat daarbij het oude werkrooster leidend is; dat betekent dat medewerkers in het nieuwe rooster niet verplicht worden tot méér avonddiensten dan in het oude rooster; daarbij geldt wel, dat AH de medewerker kan verplichten ten minste één keer per 9 weken avonddiensten te draaien;
In 2010 een stelsel van EVC's ten behoeve van haar medewerkers in de distributie organisatie te implementeren;
Te onderzoeken of gedurende de looptijd 10 Wajongeren geplaatst kunnen worden.

CNV Dienstenbond heeft Albert Heijn laten weten dat dit voorstel niet bespreekbaar is, met name niet met betrekking op de uitbreiding van 40% uitzendkrachten, dat is een te forse stap. Daar zijn een aantal argumenten voor:

De reden dat Albert Heijn heel veel meer uitzendkrachten in wil zetten komt omdat zij tegen de grenzen van inzetbaarheid (ouderendagen, inzetbaarheidbeperkingen) aanlopen. CNV Dienstenbond wil met Albert Heijn wel praten over de inzet van uitzendkrachten, maar dan moet je niet alleen focussen op de korte termijn oplossing van uitzendkrachten, maar op een totaalplaatje in evenwichtig personeelsbeleid; alle (vaste) medewerkers meenemen in de discussie over inzetbaarheid. Daartoe heeft CNV Dienstenbond zelfs vergaande voorstellen gedaan; integraal beleid te ontwikkelen voor alle medewerkers, van jong tot oud, van OT tot flexwerkers. Albert Heijn wil dat niet.

Daarnaast vindt CNV Dienstenbond dat het veel beter is medewerkers aan je te binden, dat leidt op langere termijn naar stabiliteit en rust in de organisatie. Uitzendkrachten hebben geen binding. Dus inzetten op OT-contracten, desnoods BT-contracten. Je moet medewerkers ook toekomst geven in carrière en doorgroei om ook een huis te kunnen kopen in plaats van de onzekerheid van uitzendcontracten. De verhouding naar 40% uitzendkrachten is dan teveel. Dat past bovendien geheel niet in de afspraken die in het Sociaal Akkoord gemaakt zijn.

Nu al krijgt CNV Dienstenbond regelmatig meldingen over ongevallen met uitzendkrachten, laat staan wat dat betekent voor de bijna-ongevallen. De onveiligheid op de werkvloer zal met 40% uitzendkrachten alleen maar toenemen.

Het is voor Albert Heijn klaarblijkelijk van heel erg groot belang om het % uitzendkrachten in deze cao te bespreken! Dan is de organisatie klaar voor de komende reorganisatie. Echter,
zonder dat we weten hoe die organisatie eruit ziet in de toekomst. zonder dat we precies weten wat "semi-kritische-taken" zijn, welke functies daarbij horen en welke taken (functiewaardering!!) zonder dat we een keiharde garantie hebben; Albert Heijn stelt dat "het uitzendkrachtenpercentage zal niet ten koste gaan van de werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers". Dat is een baangarantie, geen functiegarantie en zegt ook helemaal niets over de positie van de collega's met BT-contracten.

De worst van 3,25% loonsverhoging lijkt dan erg aantrekkelijk, maar de ruil met 40% uitzendkrachten is onzeker als niet duidelijk is hoe in de reorganisatie de inzet van medewerkers zal zijn. Door te kiezen voor de kortetermijnoplossing (3,25% loon en 40% uitzendkrachten) schiet de medewerker zich op langere termijn in de eigen voet; want welke garantie is er voor je eigen baan...? Wie het weet mag het zeggen.
CNV Dienstenbond heeft daarom niet willen praten over dit voorstel. Nadat breed bediscussieerd is welke mogelijkheden er nog zijn, is het overleg opgeschort. Het is duidelijk dat er geen overeenstemming kan komen met CNV Dienstenbond. Albert Heijn zal zich nu beraden over een mogelijk eindbod. Dat zal kunnen gaan over het bovenstaande voorstel met betrekking tot de uitbreiding van het aantal uitzendkrachten, maar kan mogelijk ook gaan over het voorstel van verlengen met een loonsverhoging. Na het weekend zal Albert Heijn duidelijkheid geven.

Dit cao-overleg is een wonderlijk proces. Niet duidelijk is wat Albert Heijn nou precies wil. Wat de consequenties zijn voor de toekomst. Echter, CNV Dienstenbond probeert zich niet te laten verleiden tot snelle korte termijn oplossingen, maar heeft oog voor de eigen medewerker en de toekomst van de distributieorganisatie. Laat het je collega weten!

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen n.a.v. deze Info, dan kunt u contact opnemen met bestuurder Fedde Monsma. Telefoon: 023-5651052, of per e-mail: f.monsma@remove-this.cnvdibo.nl