Vrije Universiteit Amsterdam

Cognitief en psychologisch functioneren van adolescenten geboren na IVF


* Startdatum: 15-10-2009


* Tijd: 10.45


* Locatie: Aula


* Titel: Cognitief en psychologisch functioneren van adolescenten geboren na IVF


* Spreker: K. Wagenaar


* Promotor: prof.dr. P.T. Cohen-Kettenis prof.dr. H.A. Delemarre-van de Waal


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Promotie

Karin Wagenaar concludeert in haar promotieonderzoek dat met de gebruikte meetinstrumenten een negatieve invloed van IVF-bevruchting op het cognitief en psychologisch functioneren in de adolescentie niet kan worden aangetoond. Dit is een geruststellend resultaat voor ouders en kinderen en voor paren die een IVF-behandeling overwegen.

De geboorte van Louise Brown in 1978 was het resultaat van de eerste succesvolle IVF-zwangerschap. Inmiddels is in vitro fertilisatie (IVF) een veelgebruikte methode van kunstmatige bevruchting. De ontwikkeling van een kind is mede afhankelijk van factoren tijdens de zwangerschap en de periode kort daarvoor. Omdat zwanger worden via IVF verschilt van natuurlijke bevruchting bestaat de vraag of IVF de ontwikkeling van het kind beïnvloedt. Hiernaar is nog weinig onderzoek verricht.

Wagenaar bestudeerde de gevolgen voor de psychologische ontwikkeling van kinderen, die werden geboren na een IVF-procedure. Om de invloed van de IVF-bevruchting goed te kunnen bestuderen werden IVF-kinderen vergeleken met kinderen van ouders die vruchtbaarheidsproblemen hadden, maar uiteindelijk spontaan zwanger werden.

Op basis van de bestaande literatuur concludeerde Wagenaar dat het effect van IVF op het cognitief en psychosociaal functioneren van met name oudere kinderen nog onduidelijk is. Om dit in kaart te brengen onderzocht zij 8 tot 18 jaar oude IVF-kinderen op een breed terrein. Wagenaar keek naar schoolfunctioneren, specifieke cognitieve vaardigheden, gedrag en sociaal-emotioneel functioneren. Opleidingsniveau, CITO-toetsscores, schoolprestaties, het voorkomen van leer- of ontwikkelingsstoornissen, neuropsychologische testuitkomsten op het gebied van informatieverwerking, aandacht en visuo-motoriek, en vragenlijstscores van ouders, leerkracht en kind over gedrag en sociaal-emotioneel functioneren, lieten geen verschillen zien tussen IVF-kinderen en kinderen geboren na een natuurlijke zwangerschap.


© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam