Vrouwen rijden meer schade dan mannen

16/10/2009 10:14

Trendbox BV


- Mannen rijden langer schadevrij dan vrouwen


- 41 procent van de schadegevallen wordt niet geclaimd


- 58 procent claimt geen eigen schuld bij schademelding

Amsterdam, 16 oktober 2009 - Het afgelopen jaar heeft nog geen twintig procent van de automobilisten schade gereden. Meer dan de helft daarvan claimt dat de veroorzaakte schade door derden is veroorzaakt. Bij de meeste schades gaat het om krassen en deuken. Dit blijkt uit een representatieve steekproef onder 500 automobilisten van onderzoeksbureau Trendbox in opdracht van AutoWeek autoverzekering.

Gemiddeld rijdt een Nederlander 16 jaar schadevrij. Opvallend is dat mannen langer schadevrij rijden dan vrouwen: 17 jaar versus 14 jaar voor vrouwen. Automobilisten denken over het algemeen dat vrouwen minder schade rijden dan mannen.

Zelf oplossen

Zeven van de tien automobilisten hebben in de afgelopen vijf jaar geen beroep gedaan op de schadeservice van zijn of haar autoverzekeraar. Autoschade wordt niet per definitie geclaimd: 41% van de automobilisten met schade geeft aan dit zelf financieel te hebben opgelost. De overige 59% heeft slechts één of twee keer een claim ingediend. De onderzochte automobilisten geven aan geen beroep te doen op de schadeverzekeraar wanneer de reparatiekosten zodanig uitvallen dat het niet gunstig is om te claimen (70%) of wanneer de schade zelf is veroorzaakt (26%). Wel wordt er geclaimd wanneer de schade niet de eigen schuld is (53%), de kosten voor reparatie te hoog uitvallen (49%) of wanneer men een no-claim beschermer heeft (32%).

Hoge loyaliteit

Over het algemeen zijn Nederlanders loyaal aan hun autoverzekeraar. Ondanks de hevige concurrentieslag tussen verzekeraars is in de afgelopen vijf jaar slechts een kwart van maatschappij veranderd. De voornaamste reden is een lagere premie elders. Voor de meeste automobilisten, die wel van verzekeraar veranderden, betrof het een eenmalige switch. Deze hoge loyaliteit wordt mede verklaard door een goede beoordeling van de eigen schadeverzekeraar; meer dan 90% van de automobilisten die gebruik heeft gemaakt van de schadeservice van zijn of haar verzekeraar, beoordeelt deze als goed tot zeer goed. Daarbij zijn een goede schadeafhandeling (79%), betrouwbaarheid (52%) en een lage premie (36%) de belangrijkste aspecten waaraan een autoverzekeraar dient te voldoen.

No-claim behouden

Automobilisten hebben over hun verzekering nog wel wat te wensen. Zo wil ruim een derde van de automobilisten niet meer terugvallen in schadevrije jaren, nadat men schade heeft geclaimd.

Over Trendbox

Trendbox B.V. is één van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.





http://www.trendbox.nl