Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 20 oktober 2009

Bedrijfscollecties in Nederland: het ontstaan, de werking en de internationale context

Gepubliceerd op 20 oktober 2009

Onder redactie van Arnold Witte, universitair docent Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), Sabrina Kamstra van de AMC Kunstcollectie, Jenny Barendregt en Mieke van der Star verschijnt in november het boek Bedrijfscollecties in Nederland. Witte deed onderzoek naar het ontstaan, de werking en de internationale context van bedrijfscollecties in Nederland.

Nederlandse bedrijven bezitten gezamenlijk een grote hoeveelheid moderne kunst. Aan het fenomeen corporate collecting is op nationaal en internationaal niveau echter nog weinig aandacht besteed. Als gevolg daarvan gaat het debat over bedrijfscollecties in Nederland zelden over feiten, vaak over meningen en vooral over verwachtingen, ook omdat de meeste bedrijfscollecties niet openbaar zijn. Publieke belangstelling is er soms pas als ze geveild worden, zoals onlangs gebeurde met de Peter Stuyvesant Collectie, of als hun lot onzeker is, zoals bij de kunstcollectie van ABN AMRO na de overname door Fortis.

Verschillende perspectieven

In Bedrijfscollecties in Nederland hanteren de auteurs verschillende perspectieven om meer zicht te krijgen op de dynamiek achter Nederlandse bedrijfscollecties en hun impact op de kunstwereld. Naast een wetenschappelijke analyse van het fenomeen en een vergelijking met buitenlandse ontwikkelingen, komen betrokkenen uit de Nederlandse kunstwereld aan het woord. Op deze manier wordt duidelijk hoe meningen bepaald worden door individuele wensen en agenda's, en hoe hier uiteenlopende toekomstperspectieven uit voortkomen. De terugkerende vraag is hoe de intrinsieke waarde van de kunst zich verhoudt tot de bedrijfsmatige doelen die deze verzamelingen vaak ook moeten dienen. Welke taken zien de verschillende partijen voor Nederlandse bedrijfscollecties weggelegd, en op welke manier wordt de kunst daarmee gediend?

Symposium

Het boek wordt op woensdag 11 november gepresenteerd tijdens een symposium in de Westergasfabriek in Amsterdam. Het symposium wordt geleid door Maarten Asscher, directeur van boekhandel Athenaeum in Amsterdam. Keynotesprekers zijn Arnold Witte en Lex ter Braak, directeur van het Fonds BKVB. Ter Braak schreef voor Bedrijfscollecties in Nederland een prikkelend essay over de verhouding musea - bedrijfscollecties. In twee panels reageren vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, museumdirecteuren, kunstcritici en kunstadviseurs op de vele meningen en ideeën over het fenomeen bedrijfscollecties, zoals die ook in het boek worden beschreven. Aansluitend wordt het eerste exemplaar van het boek uitgereikt door Alexander Strengers, voorzitter van de VBCN.

Het symposium vindt plaats op woensdag 11 november, van 14.00 tot 17.15 uur in het Machinegebouw van de Westergasfabriek, Amsterdam. Deelname: EUR 25,- (inschrijving na betaling). Zie onderstaande verwijzing voor meer informatie en inschrijving.

Verwijzingen

Meer informatie en inschrijving

Publicatiegegevens

Jenny Barendregt, Sabrina Kamstra, Mieke van der Star, Arnold Witte (red.): Bedrijfscollecties in Nederland (NAi Uitgevers) Paperback, 272 pagina's, Nederlands/Engelse editie ISBN 978-90-5662-722-5
EUR 24,50
Bron: UvA Persvoorlichting