Gemeente Duiven


Tevredenheid cliënten Wet maatschappelijke ondersteuning 2008


----------
De gemeente Duiven doet jaarlijks een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen. Landelijk nemen 236 gemeenten deel aan dit onderzoek. De gemeente Duiven kan haar prestaties meten met het gemiddelde van de deelnemende gemeente (de zogenaamde referentiegroep). In Duiven zijn 617 vragenlijsten verzonden aan mensen met hulp in het huishouden en mensen die de afgelopen 2 jaar een voorziening hebben aangevraagd voor hun beperking. Hiervan zijn 302 geretourneerd, Dit is een respons van 49%. Aan deze groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en participatie.

Toegang tot de ondersteuning:
Respondenten in de gemeente geven gemiddeld een 7,6 voor de aanvraagprocedure. Wat betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten (95%) het meest tevreden over de behandeling bij de aanvraag (o.a. deskundigheid van de consulenten, de aandacht en informatie). Relatief minder tevreden is men over de "wachttijd na toekenning" (89%). Overigens nog steeds hoger dan de referentiegroep (78%).

Hulp bij het huishouden:
Cliënten uit de gemeente geven gemiddeld een 7,9 voor de hulp bij het huishouden. Dit is gelijk aan het gemiddelde in de referentiegroep (7,9). Wat betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden is men het meest tevreden over de planning van de hulp (96%). Minder tevreden is men over de wisselingen van medewerkers (85%).

Hulpmiddelen:
Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen (zoals rolstoelen, scootermobielen en woonvoorzieningen) is in de gemeente Duiven een 7,9. Binnen de referentiegroep geeft men gemiddeld een 7,4. Men is tevreden tot zeer tevreden over de woonvoorziening (94%). Het minst tevreden is men over de tegemoetkoming verhuiskosten (44%). Referentiegroep 69%.

Participatie:
In totaal gaf 31% van de cliënten aan wel eens van de Wmo raad/ Wmo-platform te hebben gehoord. Dit is iets lager dan de referentiegroep (34%). Van de respondenten die bekend zijn met de Wmo raad is 76% tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het belang van de cliënten.

Samenvattend blijkt de ondersteuning voor de meeste cliënten te voldoen aan de verwachtingen. Ook zijn cliënten positief over de mate waarin ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de maatschappij (95%). 5% vindt dat de ondersteuning hieraan nauwelijks of niet bijdraagt. In 2008 heeft de gemeente vergelijkbaar gescoord als in 2007. Bij de aanvraagprocedure werd hoger gescoord. Op bijna alle fronten overigens net iets hoger dan de referentiegroep.