GroenLinks

Vraagtekens bij ontslagen Strukton

21 oktober 2009

GroenLinks is verbaasd over de berichten dat spoorbouwer Strukton zich genoodzaakt ziet 350 banen te gaan schrappen. Juist op het moment dat Prorail zegt de achterstanden bij het onderhoud en de verbetering van het spoor aan het inlopen is, vliegen ervaren baanwerkers de straat op. Hoe kan dat nu?

Je zou verwachten dat alle handjes hard nodig zijn om het achterstallig werk gedaan te krijgen, zegt GroenLinks Kamerlid Ineke van Gent. Zij wil van minister Eurlings weten hoe het kan dat er honderden mensen ontslagen dreigen te worden, terwijl het kabinet in het kader van het crisispakket geld voor de verbetering van het spoor naar voren haalde. We zullen die vaklui nog hard nodig hebben om ons steeds drukker bezette spoor op orde te houden.

GroenLinks is er niet op tegen dat ook andere bedrijven toetreden tot de spoormarkt. Maar we moeten aan alle bedrijven wel dezelfde eisen stellen, aldus Van Gent.

Kamervragen van de leden Van Gent (GroenLinks) en Roemer (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over dreigende ontslagen bij Strukton.


1. Kent u het bericht Honderden banen weg bij Strukton? 1)


2. Klopt het dat Prorail haar achterstanden bij het aanbesteden van werk aan het spoor die ze de afgelopen jaren opliep teniet heeft gedaan en ligt Prorail op schema om ook het extra geld dat vrij komt in het kader van het Crisispakket op tijd aan te besteden?


3. Kunt u aangeven wat er veranderd is in de beleidsvoering van Prorail, waardoor zij kennelijk in korte tijd in staat is geweest om haar achterstanden bij het aanbesteden weg te werken en zelfs projecten naar voren kon trekken?


4. Hoe verklaart u dat ondanks het vele werk dat er sowieso al lag op het spoor en de extra financiële impuls van het kabinet er toch een massa-ontslag in deze sector dreigt?


5. Hoe beoordeelt u het risico dat kostbare vakkennis die in de nabije toekomst nog hard nodig is om het spoor vitaal te houden verdwijnt?


6. Deelt u de mening dat deze specifieke vakkennis behouden zou moet worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om hierover in overleg met de sector te gaan?


7. Wanneer mag de Kamer informatie ontvangen van de Commissie Jol?


1) http://www.nu.nl/economie/2104963/honderden-banen-weg-bij-strukton.html

Ineke van Gent