Datum: 21 oktober 2009
Stadsportaal maakt Den Haag nog klantvriendelijker
Den Haag is op 21 oktober officieel gestart met haar stadsportaal. Deze
nieuwe, interactieve denhaag.nl is van, voor en door de stad. Wethouder
Frits Huffnagel (ICT en Organisatie): 'Met denhaag.nl hebben we nu de
meest klantvriendelijke en toegankelijke site van Nederland. Deze maand
had Ernst & Young Den Haag al uitgeroepen tot de gemeente met het meest
volwassen digitale loket. Met het stadsportaal is Den Haag helemaal
klaar voor de toekomst en daar ben ik zeer trots op. Bewoners, bedrijven
en bezoekers plukken hier de vruchten van.'
Op het stadsportaal zijn de gemeentelijke producten en diensten steeds
makkelijker te vinden. De gebruikers en de stad staan centraal en niet
de gemeente. Zij kunnen reageren op artikelen, zelf foto's uploaden of
aan online polls meedoen. Ze zijn zowel afnemer als producent van
informatie. Het stadsportaal zorgt zo voor verbinding en inspiratie.
Het nieuwe denhaag.nl wil een waar stadsportaal zijn. Ook partijen van
buiten de gemeentemuren kunnen hun informatie kwijt. Dat geldt nu al
voor Den Haag Marketing en Sportsignaal, en er zullen nog vele partners
volgen. De bezoekers van de site vinden alle informatie op één plek. De
site straalt zo uit dat
Den Haag een veelzijdige stad is.
Het merendeel van de sitebezoekers moet de hoofdlijnen van elk bericht
kunnen begrijpen. Alle teksten zijn daarom eenvoudig opgebouwd en
bevatten vooral veelgebruikte woorden. Twaalf woorden per zin is
gemiddeld het maximum. Daarnaast kunnen audiovisueel gehandicapten voor
grote letters kiezen of stukken tekst in het Nederlands of in het Haags
voor laten lezen.
Denhaag.nl kent een speciale mobiele versie, geschikt voor de mobiele
telefoon. Dat is uniek in gemeenteland. De mobiele versie bevat
eenvoudige, praktische informatie en heeft een beperkt aantal
navigatieniveaus.
Noot voor de redactie,
Gemeente Den Haag
Gemeente Den Haag