Gemeente Den Haag

Datum: 21 oktober 2009



Stadsportaal maakt Den Haag nog klantvriendelijker

Den Haag is op 21 oktober officieel gestart met haar stadsportaal. Deze nieuwe, interactieve denhaag.nl is van, voor en door de stad. Wethouder Frits Huffnagel (ICT en Organisatie): 'Met denhaag.nl hebben we nu de meest klantvriendelijke en toegankelijke site van Nederland. Deze maand had Ernst & Young Den Haag al uitgeroepen tot de gemeente met het meest volwassen digitale loket. Met het stadsportaal is Den Haag helemaal klaar voor de toekomst en daar ben ik zeer trots op. Bewoners, bedrijven en bezoekers plukken hier de vruchten van.'

Op het stadsportaal zijn de gemeentelijke producten en diensten steeds makkelijker te vinden. De gebruikers en de stad staan centraal en niet de gemeente. Zij kunnen reageren op artikelen, zelf foto's uploaden of aan online polls meedoen. Ze zijn zowel afnemer als producent van informatie. Het stadsportaal zorgt zo voor verbinding en inspiratie.

Het nieuwe denhaag.nl wil een waar stadsportaal zijn. Ook partijen van buiten de gemeentemuren kunnen hun informatie kwijt. Dat geldt nu al voor Den Haag Marketing en Sportsignaal, en er zullen nog vele partners volgen. De bezoekers van de site vinden alle informatie op één plek. De site straalt zo uit dat
Den Haag een veelzijdige stad is.

Het merendeel van de sitebezoekers moet de hoofdlijnen van elk bericht kunnen begrijpen. Alle teksten zijn daarom eenvoudig opgebouwd en bevatten vooral veelgebruikte woorden. Twaalf woorden per zin is gemiddeld het maximum. Daarnaast kunnen audiovisueel gehandicapten voor grote letters kiezen of stukken tekst in het Nederlands of in het Haags voor laten lezen.

Denhaag.nl kent een speciale mobiele versie, geschikt voor de mobiele telefoon. Dat is uniek in gemeenteland. De mobiele versie bevat eenvoudige, praktische informatie en heeft een beperkt aantal navigatieniveaus.

Noot voor de redactie,

Gemeente Den Haag