Getronics

PERSBERICHT

21 oktober 2009

Een derde van de Nederlanders ontevreden over systeemsnelheid op het werk

Door de brede beschikbaarheid van breedband, lijkt het of men extra kritisch naar de snelheid van de ICT-systemen op het werk kijkt. Maar liefst een derde deel van de Nederlandse beroepsbevolking is daar ontevreden over. Dit blijkt uit de eerste editie van de jaarlijkse 'Het Nieuwe Werken Monitor' uitgevoerd onder 1.500 Nederlanders door onderzoeksbureau InSites Consulting in opdracht van Getronics. Verder maken Nederlanders zich bij thuiswerken veelal zorgen om de veiligheid.

Nederland is niet onverdeeld tevreden over de ICT-voorzieningen op het werk. De Het Nieuwe Werken Monitor 2009 laat zien dat Nederlanders doorgaans tevreden zijn over de inhoud van hun werk (89%) en het bedrijf waar ze werken (81%), maar de beoordeling van de ICT-infrastructuur is slechts bij 57 procent positief. Met name de systeemsnelheid is een punt van zorg. Ook vinden veel Nederlanders dat ze te weinig informatie krijgen over de beschikbare ICT-middelen die tot hun beschikking staan.

Oost, west...

De helft van de Nederlandse werknemers geeft aan de mogelijkheid te hebben om thuis te werken. Van deze groep vindt 50 procent dit een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Over het algemeen is men dan ook tevreden over het thuiswerken en vindt Nederland dat bedrijven dit meer zouden moeten ondersteunen. Ruim 70% denkt dat thuiswerken een (deel)oplossing zou kunnen zijn voor het fileprobleem. Toch maakt bijna tweederde zich (ernstig) zorgen over de veiligheid van bedrijfsdata tijdens het thuiswerken en zien ze dit als een serieuze belemmering.

Weinig kennis

Hoewel vrijwel iedereen ICT belangrijk zegt te vinden voor het werk en de zakelijke prestaties, geeft de helft (47%) van werkend Nederland aan over onvoldoende of beperkte kennis van ICT te beschikken. Desondanks helpen de ICT-voorzieningen hen om efficiënter te werken (68%), dragen deze voorzieningen bij aan de medewerkertevredenheid (61%) en stimuleren ze de motivatie van medewerkers (47%). Zodra ICT-middelen ter beschikking worden gesteld aan medewerkers, blijkt zowel het gebruik en via het gebruik ook de gepercipieerde nut van de tool op een hoger niveau te worden getild. Beschikbaarheid en onbekendheid vormen een belangrijke barrière voor het verdere gebruik en het uiteindelijke succes van ICT-middelen.

Het Nieuwe Werken is met name ànders werken

Joanne Uijen - Zwueste, Vice President HR Getronics geeft aan: "Naast goede en veilige ICT speelt cultuur een belangrijke factor bij het nieuwe werken. Dat wordt vaak vergeten. Vandaar dat wij bij Getronics Het Nieuwe Werken ook binnen onze organisatie hebben ingesteld, zodat wij onze leerpunten kunnen gebruiken bij het adviseren van klanten. Het is een andere mindset. Van medewerkers én van management. Het Nieuwe werken is met name ànders werken: het is overal waar en wanneer je maar wilt en idealiter op een device naar keuze. Dus niet alleen thuiswerken; het is veel breder dan dat. Niemand heeft dus meer een eigen kantoor, maar mixt met anderen op flexplekken. Mensen blijken echter in de praktijk toch geconditioneerd te zijn over hoe werk georganiseerd zou moeten zijn en de werktijden van 9 tot 5 uur. Onze ervaring is, dat het een les is in loslaten. Laat voor jouw mensen en je organisatie Het Nieuwe Werken werken. Dat is voor iedereen verschillend. Het kan zijn als één van je ouders voor onderzoeken in het ziekenhuis moet zijn en jij moet wachten in het restaurant of dat je juist op vrijdagavond dat rapport afmaakt, zodat je 's middags bij de weekafsluiting van je kind kon zijn. De zachte kant van deze ontwikkeling is zeer belangrijk."

Over het onderzoek

Voor de Het Nieuwe Werken Monitor 2009 heeft Getronics in totaal ruim 1.500 Nederlanders in de leeftijdsgroep 18 tot 65 jaar laten ondervragen door onafhankelijk onderzoeksbureau InSites Consulting. De Het Nieuwe Werken Monitor is een jaarlijks onderzoek en belicht de houding en kennis van Nederlandse werknemers ten aanzien van ICT en 'Het Nieuwe Werken'. De steekproef is representatief voor de Nederlandse parttime en fulltime werkende beroepsbevolking.

Over Getronics

Met wereldwijd 2,2 miljard euro aan inkomsten in 2008 en circa 14.000 werknemers (fte) medio 2009 is Getronics een toonaangevende leverancier van ICT-diensten in de wereld en marktleider in ICT-dienstverlening in de Benelux. Als expert op het gebied van diensten voor werkplekbeheer, connectiviteit, computercentra en consultancy helpt Getronics organisaties en hun werknemers om hun prestaties te verbeteren. Daartoe heeft Getronics een compleet aanbod van geïntegreerde ICT-diensten voor de grote zakelijke markt en werkt het volgens een Global Service Delivery Model, dat waarborgt dat Getronics klanten over de hele wereld diensten van constante kwaliteit levert. Sinds 23 oktober 2007 is Getronics een dochter van KPN, de toonaangevende leverancier van telecommunicatiediensten in Nederland.

**