Gemeente Delft

Buslijnen naar Technopolis en Harnaschpolder

Technopolis is al op korte termijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Met ingang van de nieuwe dienstregeling, in december van dit jaar, rijdt lijn 69 naar dit nieuwe gebied. Ook aan een goede bereikbaarheid van Harnaschpolder is gedacht. Die zal worden geregeld in de dienstregeling van december 2010.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 13 december 2009, zal buslijn 69 een ander eindpunt krijgen. Lijn 69 heeft nu zijn eindpunt bij de Watermanweg. In verband met de ontwikkeling van Technopolis zal het eindpunt van deze lijn worden verlegd naar dit nieuwe gebied. Hierdoor krijgt Technopolis een betere openbaar vervoerontsluiting. Overigens wordt Technopolis ook aangedaan door lijn 40 die van station Delft over de Rotterdamseweg naar station Rotterdam-CS rijdt.

Op termijn zal Technopolis worden ontsloten door tramlijn 19. Aangezien deze later zal worden opgeleverd dan in eerste instantie gepland was, is deze wijziging van lijn 69 wenselijk. In 2010 zal Exact Software haar intrek nemen in een nieuw pand op Technopolis. Ook diverse andere bedrijven openen dan hun deuren.

Wethouder Anne Koning hierover: 'Het is belangrijk om vanaf de oplevering van de eerste bedrijfspanden een goede openbaar vervoerverbinding te bieden. Dit om werknemers te stimuleren voor hun woon-werk verkeer zoveel mogelijk van het openbaar vervoer gebruik te maken. Als werknemers hiertoe aan het begin geen goede mogelijkheid geboden wordt, zal de overstap naar het openbaar vervoer later waarschijnlijk niet meer zo gauw worden gemaakt.'

Ook voor de woonwijk in aanbouw Harnaschpolder is gedacht aan goed openbaar vervoer. Busijn 37, die van Den Haag Leyenburg naar station Delft rijdt, gaat vanaf december 2010 via de Harnaschpolder en langs het Reinier de Graaf Gasthuis rijden. De benodigde businfrastructuur in Harnaschpolder wordt in het komende jaar gerealiseerd. De lijn zorgt voor de noodzakelijke openbaar vervoerontsluiting van de nieuwe woonwijk Harnaschpolder en de oude kern van Den Hoorn.

Lijn 37 moet op termijn een hoogwaardige openbaar vervoerlijn worden. Dat houdt in ieder geval in dat er met een hoge frequentie, zoveel mogelijk op eigen infrastructuur gereden gaat worden. Op de lange termijn zou er zelfs aan een tramverbinding kunnen worden gedacht.

Noot voor de redactie (

Gemeente Delft