Volop business op Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2009 Publicatiedatum: 21-10-2009

Persbericht
Utrecht, 21 oktober 2009

Stijgende belangstelling voor kampeerauto's

Volop business en de kampeerauto springt eruit. Dat is de kernachtige samenvatting van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2009, die van 15 tot en met 21 oktober heeft plaatsgevonden in Jaarbeurs Utrecht. Onderzoek van beursorganisatie VNU Exhibitions toont aan dat evenals vorig jaar 40% van de bezoekers van plan is om binnen een jaar een kampeermiddel te kopen. Opvallend zijn de toegenomen aankoopplannen voor een kampeerauto: een stijging van 13% naar 16%.

De beurs trok de belangstelling van 42.668 bezoekers. In 2008 waren dat er 48.396. Dit lagere aantal had echter nauwelijks invloed op het zakelijke resultaat van de beurs en de exposanten waren in grote meerderheid tevreden over de nieuwe contacten die ze hebben opgedaan en het aantal vervolgafspraken. De bezoekers waren goed voorbereid en kwamen met gerichte vragen.

Hetzelfde niveau
Patrick van der Burgh van Eriba-Hymer Nederland en Carado: ,,De mensen weten waar ze voor komen en vergelijken uitgebreid de diverse modellen. Via het internet is veel voorwerk gedaan. Het is niet zo dat wij over de hoofden lopen, maar wij merken dat de kwaliteit van de bezoekers erg goed is en daar gaat het uiteindelijk om. De verkopen bewijzen dat. Die liggen op hetzelfde niveau als vorig jaar''.

Meer verkopen
Ad Vlaanderen van de Vlaanderen Groep constateert dat de verkoop van kampeerauto's zeker gelijk ligt aan de afgelopen beurseditie. ,,De caravans lopen iets achter, maar ons gevoel is echt heel goed. Ik ben ervan overtuigd dat er nog meer verkopen tot stand komen naar aanleiding van de beurs. Gezien de omstandigheden was onze beursdeelname gewoon prima''.

Dagje terug
Thea van Dalsem van Kip Nederland: ,,De meeste bezoekers zijn optimaal voorbereid. Je merkt dat ze ons volgen via de site en onze dealers. Sommige mensen komen een dagje terug op de beurs om verder te praten of denken thuis nog even na voor ze naar de dealer gaan om de koop rond te maken. Met de verkopen lopen wij in de pas met 2008''.

Inspiratie
De Kampeer en Caravan Jaarbeurs was een bron van inspiratie voor de actieve kampeerder, met een compleet aanbod aan tour- en stacaravans, kampeerauto's, vouwwagens/tenttrailers, voortenten, onderdelen, accessoires, aanbieders van toeristische en recreatieve informatie, vol activiteiten voor het hele gezin en gratis workshops. Voor gezinnen met kinderen was de 'Familieroute' samengesteld met speciaal aanbod. De speciale 'mannencamper', een over de top proefmodel, trok veel aandacht van tv-omroepen, o.a. RTL Boulevard, Hart van Nederland en RTV Utrecht.

Verkiezing
De bezoekers van de beurs vormden de jury voor de verkiezing van de kampeerauto van het jaar en kozen de Hymer B 614 SL Star Edition als winnaar. Deze verkiezing is een initiatief van de NKC, de Nederlandse Kampeerauto Club.

De beursdata van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2011 zijn van 21 tot en met 27 oktober.
Zie ook: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl.


Noot voor de redactie (