Dienstenbond CNV

Nieuws

22 oktober 2009

Eindbod Albert Heijn cao distributie

CNV Dienstenbond legt eindbod negatief voor

Zoals in de vorige info aangekondigd is Albert Heijn met een eindbod gekomen voor de distributie-cao. Dit eindbod wijkt niet veel af van de voorstellen die Albert Heijn eerder gedaan heeft, waarbij voor Albert Heijn het klaarblijkelijk erg belangrijk is om maximale flexibiliteit te organiseren. CNV Dienstenbond legt dit eindbod met een negatief advies aan de leden voor.

CNV Dienstenbond heeft vijf keer onderhandeld over de cao. In die vijf keer zijn we op grote, belangrijke inhoudelijke voorstellen van CNV Dienstenbond niet veel verder gekomen. Albert Heijn wilde geen afspraken maken over verdere stappen in afschaffing van jeugdschalen, leeftijdsfasebewustpersoneelsbeleid, werkzekerheid (o.a. conform afspraken uit het Sociaal Akkoord), herziening van het functiewaarderingssysteem en naleving cao. Daarentegen hebben we wel veel gesproken over de wens van Albert Heijn om vooral veel flexibiliteit te hebben in de distributieorganisatie. Dat heeft niet geleid tot een cao, CNV Dienstenbond wilde daar niet alleen over praten. Albert Heijn kiest er nu voor een eindbod te doen. De hoofdpunten uit het eindbod zijn:


- een cao met een looptijd van een jaar tot en met 14 oktober 2010;
- een verhoging van de lonen 3,25% per 2 november 2009 (1e dag periode 12);
het percentage waarmee Albert Heijn uitzendkrachten wil inzetten wordt verhoogd van 23% naar 40%;

- Albert Heijn zal gesprekken openen met de betrokken uitzendbureaus over de ontwikkeling en positie van uitzendkrachten.
- gedurende de looptijd van de cao per DC (LDC en LVC gelden in dit kader als één) 30 BT-contracten om te zetten in een vast dienstverband;

- 50+ers die niet meer verplicht zijn tot nachtdienst zodanig in avonddiensten in te roosteren, dat daarbij het oude werkrooster leidend is;

De volledige tekst van het eindbod is bijgevoegd.

De worst van 3,25% loonsverhoging lijkt dan erg aantrekkelijk, maar de ruil met 40% uitzendkrachten is onzeker als niet duidelijk is hoe in de aangekondigde reorganisatie de inzet van medewerkers en uitzendkrachten zal zijn. Door te kiezen voor de kortetermijnoplossing (3,25% loon en 40% uitzendkrachten) schiet de medewerker zich op langere termijn in de eigen voet volgens CNV Dienstenbond en de kaderleden; want welke garantie is er voor je eigen baan...? In de vorige Info heeft u kunnen lezen waarom CNV Dienstenbond niet acceptabel is om afspraken te maken over 40% uitzendkrachten in de DC's. Nog even als geheugensteun:

Het is voor Albert Heijn klaarblijkelijk van heel erg groot belang om het % uitzendkrachten in deze cao te bespreken! Dan is de organisatie klaar voor de komende reorganisatie. Echter;
zonder dat we weten hoe die organisatie eruit ziet in de toekomst. zonder dat we precies weten wat "semi-kritische-taken" zijn, welke functies daarbij horen en welke taken (functiewaardering!!) zonder dat we een keiharde garantie hebben voor vaste medewerkers; Albert Heijn stelt dat "het uitzendkrachtenpercentage zal niet ten koste gaan van de werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers". Dat is een baangarantie, geen functiegarantie en zegt ook helemaal niets over de positie van de collega's met BT-contracten.

De reden dat Albert Heijn heel veel meer uitzendkrachten in wil zetten komt omdat zij tegen de grenzen van inzetbaarheid (ouderendagen, inzetbaarheidbeperkingen) aanlopen. CNV Dienstenbond wil met Albert Heijn wel praten over de inzet van uitzendkrachten, maar dan moet je niet alleen focussen op de korte termijn oplossing van uitzendkrachten, maar op een totaalplaatje in evenwichtig personeelsbeleid; alle (vaste) medewerkers meenemen in de discussie over inzetbaarheid. Daartoe heeft CNV Dienstenbond zelfs vergaande voorstellen gedaan; integraal beleid te ontwikkelen voor alle medewerkers, van jong tot oud, van OT tot flexwerkers. Albert Heijn wil dat niet.

Daarnaast vindt CNV Dienstenbond dat het veel beter is medewerkers aan je te binden, dat leidt op langere termijn naar stabiliteit en rust in de organisatie. Uitzendkrachten hebben geen binding. Dus inzetten op OT-contracten. Je moet medewerkers ook toekomst geven in carrière en doorgroei om ook een huis te kunnen kopen in plaats van de onzekerheid van uitzendcontracten. De verhouding naar 40% uitzendkrachten is dan teveel. Dat past bovendien geheel niet in de afspraken die in het Sociaal Akkoord gemaakt zijn.

Tenslotte, nu al krijgt CNV Dienstenbond regelmatig meldingen over ongevallen met uitzendkrachten, laat staan wat dat betekent voor de bijna-ongevallen. De onveiligheid op de werkvloer zal met 40% uitzendkrachten alleen maar toenemen.
Daarom legt CNV Dienstenbond het door Albert Heijn gedane eindbod negatief aan de leden voor. Echter, de leden hebben het laatste woord. Op het bijgaande reactieformulier kan je aangeven of je het eindbod accepteert of afwijst. Het reactieformulier moet voor 3 november aanstaande binnen zijn bij CNV Dienstenbond.

Tenslotte, dit zijn wederom spannende tijden voor de medewerkers van Albert Heijn. De cao komt niet tot stand en er hangt een reorganisatie in de lucht waar heel vel onzekerheid over bestaat. CNV Dienstenbond zal voor de leden en met de leden deze onderwerpen stevig op blijven pakken. Maak daarom je ongeorganiseerde collega lid. Lid worden kan nu met de eerste drie maanden gratis! Zorg dat je voorbereid bent als het er straks met Albert Heijn op aan komt!