Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Stand van zaken plan van aanpak integratie natuurwetgeving

26 oktober 2009 - kamerstuk

Brief aan de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de stand van zaken rond de voorgenomen integratie van de natuurwetten. Er wordt gewerkt aan een eerste proef van het wetsontwerp.

Datum 26 oktober 2009
Betreft Stand van zaken plan van aanpak integratie natuurwetgeving

Geachte Voorzitter,

Op verzoek van uw vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit informeer ik u over de stand van zaken ten aanzien van de aangekondigde integratie van de natuurwetgeving, mede in relatie tot het voorstel voor een Crisis- en herstelwet.
§1. Inleiding
Bij brief van 24 juni 2009 heb ik het plan van aanpak voor de totstandkoming van een voorstel voor een integrale natuurwet aan uw Kamer gezonden (Kamerstukken II 2008/09, 31 536, nr. 10). Zoals in dat plan is gemeld, moet dat wetsvoorstel gaan voorzien in regelgeving die tegemoetkomt aan de in de praktijk levende behoefte aan werkbare en duidelijke regelgeving ter bescherming van natuur, diersoorten en plantensoorten, zonder afbreuk te doen aan de nationale en internationale doelen ten aanzien van de bescherming van de natuur en de biodiversiteit. §2. Rek- en ruimtemaatregelen en de Crisis- en herstelwet De afgelopen maanden heb ik met voorrang gewerkt aan het onderzoek naar en de uitwerking van mogelijke rek- en ruimtemaatregelen in de Natuurbeschermingswet 1998 (hierna: Nb-wet), naar aanleiding van het spoeddebat met uw Kamer van 9 april 2009 (Handelingen II 2008/09, blz. 75-5922 t/m 75-5945) over de vergunningverlening in het kader van die wet. In mijn brief van 30 juni 2009 (Kamerstukken II 2008/09, 31 700 XIV, nr. 160) heb ik vijf rek- en ruimtemaatregelen aangekondigd. Deze zijn, samen met zes aanvullende maatregelen, opgenomen in het voorstel voor een Crisis- en herstelwet (Kamerstukken II 2009/10, 32 127). Het gaat om de volgende voorstellen:
· De continuering van het regime voor bestaand gebruik voor gebruik dat niet wordt opgenomen in een beheerplan;
· Een separaat regime voor de beoordeling van de gevolgen voor de stikstofdepositie, in gevallen waarin een activiteit nergens bijdraagt aan een toename van depositie;
· Een lichter regime voor de bescherming van nationale instandhoudingsdoelen van Natura 2000-gebieden ten opzichte van de instandhoudingsdoelen ter uitvoering van de Vogel- en Habitatrichtlijn;
· Een wettelijke kapstok om uitvoeringsregels over rekenmodellen en meetmethoden vast te stellen;
· Een verduidelijking van de beroepsmogelijkheid tegen beheerplannen; · Een lichter regime voor beschermde natuurmonumenten ten opzichte van Natura 2000-gebieden;
· De invoering van de mogelijkheid tot verplichte opname van projecten van nationaal belang in een beheerplan;
· De explicitering van de eis van passende beoordeling voor projecten met mogelijk significante effecten die worden opgenomen in een beheerplan; · De invoering van de mogelijkheid tot invoering van een meldingsplicht voor bepaalde activiteiten (allen voorstellen tot wijziging van de Nb-wet); · De integratie van de verplichte 'natuurtoets' in het tracébesluit en het wegaanpassingsbesluit (voorstel tot wijziging van de Spoedwet wegverbreding en de Tracéwet);
· De aanwijzing van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit als bevoegd gezag voor het verlenen van vergunningen en het toepassen van de aanschrijvingsbevoegdheid bij bestaand gebruik waar het gaat om activiteiten met betrekking tot rijksinfrastructuur (voorstel tot wijziging van het Besluit vergunningen Natuurbeschermingswet 1998).
Deze voorgestelde maatregelen op het vlak van gebiedsbescherming zijn nu onderwerp van parlementaire behandeling, en zullen, eenmaal door het parlement aanvaard, een gegeven zijn voor het voorstel voor een integrale natuurwet. §3. Tijdpad, proces en klankbordgroep
Op dit moment wordt gewerkt aan het opstellen van een eerste proeve van het wetsontwerp. De hiervoor beschreven onderdelen van de concept-wetgeving die betrekking hebben op de rek- en ruimtemaatregelen, zijn met voorrang uitgewerkt ten behoeve van opname in het voorstel voor een Crisis- en herstelwet. Verder zijn op ambtelijk niveau gesprekken gevoerd met organisaties, en zal de komende tijd ook nog met andere organisaties worden gesproken. De bijeenkomst van de klankbordgroep in december van dit jaar zal in het teken staan van een workshop die betrekking zal hebben op een aantal specifieke onderwerpen in het wetsvoorstel, namelijk de invulling van het beschermingsregime voor diersoorten en het regime met betrekking tot exoten. Ten aanzien van de samenstelling van de klankbordgroep merk ik op dat deze ten opzichte van bijlage 4 van het plan van aanpak is aangevuld met enkele organisaties, in willekeurige volgorde: de Plattelands Alliantie Nederland (PAN), de NederDirectie landse Organisatie voor Jacht en Grondbeheer (NOJG), Nationaal Overleg Valkerij Organisaties (NOVO), de Nederlandse Vereniging van Preparateurs, de Koninklijke Horeca Nederland en het Nederlands Platform voor Waterrecreatie, en de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (VEWIN).

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg