Toyota Nederland

Toyota Prius onterecht gekapitteld als minder alternatief voor diesel

Milieu Centraal heeft berekend dat bij leasegebruik de schoonste diesel fractioneel minder CO2 uitstoot dan de schoonste hybride auto; de Full Hybrid Toyota Prius. Die berekening stoelt echter op aanvechtbare aannames en ondeugdelijke cijfers. De conclusie kan daarom geen stand houden en behoeft revisie. Daarbij komt dat diesels (veel) meer fijnstof en stikstofdioxide produceren en dus nooit `schoner' kunnen worden genoemd, zoals de afgelopen dagen vaker dan eens is gebeurd.

Dat de Full Hybrid Toyota Prius bij normaal dagelijks gebruik aanmerkelijk schoner is dan de schoonste diesel, staat voor Milieu Centraal vast. De organisatie berekende echter in opdracht van een persdienst of de schoonste diesel - met vrijwel alleen snelwegkilometers - schoner zou zijn dan de Full Hybrid Prius. De organisatie ging vervolgens aan de slag met twijfelachtige cijfers, zo blijkt uit onderzoek. Bij het maken van de berekeningen had Milieu Centraal namelijk een aantal elementaire zaken over het hoofd gezien.
* De in de berekening gehanteerde verbruikscijfers komen van de ADAC en de Spritmonitor uit Duitsland en zijn daarom gebaseerd op Duitse omstandigheden, waar op de Autobahn op veel plaatsen 130 km/h of harder wordt gereden en op provinciale weg 100 km/h. Het verbruik dat bij die snelheden wordt genoteerd, kan vanzelfsprekend niet 1-op-1 worden gebruikt voor een berekening naar de Nederlandse realiteit. Dat geldt overigens voor beide berekende modellen.

* Milieu Centraal heeft op basis van Duitse informatie het gemiddeld verbruik van de Full Hybrid Prius op de snelweg vastgesteld op 5,5 liter per 100 kilometer. Tests van Nederlandse journalisten wijzen uit dat dàt (Duitse) verbruikscijfer in de Nederlandse praktijk veel te hoog is. Op de website staan hyperlinks naar websites van media die met de Full Hybrid Prius hebben gereden. Op http://www.autozine.nl staat specifiek vermeld wat de verbruikscijfers op de snelweg in Nederland zijn bij normaal en bij stevig rijden.

* Naast de cijfers van de ADAC heeft Milieu Centraal ook gebruik gemaakt van cijfers van de Spritmonitor, een Duitse site waarop Duitse automobilisten hun brandstofverbruik bijhouden. Doordat de jongste generatie Full Hybrid Prius pas een paar maanden op de markt is, wordt de Spritmonitor vooral gevoed door gegevens van oudere modellen. Daardoor wordt feitelijk het brandstofverbruik van de vorige generaties Full Hybrid Prius vergeleken met het brandstofverbruik van de nieuwste dieselgeneratie.
* Milieu Centraal gaat er vanuit dat leaserijders 83% van hun tijd op de autosnelweg doorbrengen. Dat percentage is op zijn minst discutabel. Milieu Centraal zegt zich namelijk te baseren op een in 2005 gemaakte schatting van het CBS op basis van een steekproef van Rijkswaterstaat bij een registratieproject met camera's boven de snelweg rond Amsterdam en Utrecht waarbij alle passerende jonge dieselauto's werden aangemerkt als leaseauto's. Het CBS stelt dat dit cijfer, nog los van de ouderdom, om uiteenlopende redenen elke hardheid mist om te kunnen worden gebruikt in deze berekening. Ook heeft het nog nimmer onderzocht hoeveel procent van de afgelegde kilometers chauffeurs van leaseauto's op de snelweg rijden.

* Ook gaat Milieu Centraal voorbij aan het feit dat autosnelwegkilometers in Nederland door alle congestie vaak op een gemiddeld relatief lage snelheid worden afgelegd.In Duitsland is congestie een veel minder groot probleem waardoor Duitse snelwegkilometers met een gemiddeld hogere snelheid worden afgelegd en het Duitse praktijkverbruik (uit de Spritmonitor) op dit punt dus niet vertaald kan worden naar de Nederlandse praktijk.

* Milieu Centraal neemt evenwel aan dat het brandstofverbruik onder Duitse condities goeddeels overeenkomt met die onder Nederlandse condities, maar kan dat niet onderbouwen.

* Milieu Centraal stelt dat hybride auto's op de snelweg minder voordeel hebben van hun hybride aandrijflijn. Die stelling is onjuist. De elektromotoren werken altijd mee bij de aandrijving van een auto en ondersteunen altijd bij (tussen)acceleratie en nemen het werk van de conventionele benzinemotor zelfs geheel over bij langzaam verkeer, waardoor in bijvoorbeeld een file emissieloos wordt gereden.

Om al deze redenen betwist Louwman & Parqui, importeur van Toyota in Nederland, de uitkomsten van de berekening - en daarmee de conclusie - met kracht.
Milieu Centraal heeft ook aangegeven dat zelfs gemiddelde, zuinige jonge dieselauto's juist aanzienlijk slechter scoren dan de Full Hybrid Prius. Bovendien is in de berekeningen de luchtverontreiniging door gezondheidsschadelijke uitlaatgassen niet meegewogen. De hybride auto scoort ook hier beter dan de schoonste diesel in zijn klassement. Moderne dieselauto's filteren weliswaar hun fijnstof, maar produceren nog steeds meer stikstofdioxide dan hybride auto's, stelt Milieu Centraal.
Louwman & Parqui betreurt het daarom ook ten zeerste dat de berekeningen breed zijn uitgemeten in de pers en dat deze eenzijdig en zonder gedegen brononderzoek zijn belicht en gegeneraliseerd.