Technische Universiteit Delft

Versnellende rolpaden

door M&C

Promotie van mevrouw I. Kusumaningtyas: "Mind Your Step: Exploring aspects in the application of long accelerating moving walkways"

27 oktober 2009 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

Mevrouw Ir. I. Kusumaningtyas | werktuigkundig ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr.ir. G. Lodewijks 3mE

Mind Your Step: Exploring aspects in the application of long accelerating moving walkways

Versnellende rolpaden (Accelerating Moving Walkways, AMWs) versnellen voetgangers van een lage snelheid bij de ingang naar een hogere snelheid op het middelste gedeelte, en vertragen ze weer naar een lage snelheid bij de uitgang. Er wordt verwacht dat AMWs een vervoerssysteem kunnen worden dat de kloof tussen de korte en middellange vervoersafstanden overbruggen. Toch zijn huidige AMWs nog relatief kort, dus is er nog geen kennis over de toepassing en de prestaties van deze systemen voor langere afstanden. Ter vergelijking, hebben lange transportbanden al vele jaren worden gebruikt voor het vervoer van bulkmateriaal. Hun toepassing is mogelijk gemaakt door de verdeling van het aandrijfvermogen langs de transportband. Omdat rolpaden en transportbanden een aantal overeenkomsten in hun mechanisme hebben, kan de ervaring in de ontwikkeling van lange transportbanden voor bulkmateriaal worden genomen als analogie voor de ontwikkeling van lange AMWs. Niettemin, de twee systemen hebben verschillende kenmerken in verband met hun verschillende toepassing en lading, een voor mensen en de andere voor bulkmaterialen.

Dit proefschrift heeft tot doel de mogelijkheid van de toepassing van AMWs voor continu personenvervoer over middellange afstanden te onderzoeken. Bij de benadering van deze doelstelling, onderscheiden wij drie belangrijke elementen in de toepassing van AMWs: het systeem, de passagiers en de locatie. De kenmerken van elk element en hun interacties worden geanalyseerd met betrekking tot eisen en grenzen aan de toepassing van AMWs, in het algemeen en in het bijzonder voor het vervoer over middellange afstanden. Met behulp van een dynamisch AMW transportband model, worden simulaties gedaan om het dynamische gedrag en de operationele prestaties van de lange AMWs te bestuderen voor enkele en meerdere aandrijfconfiguraties, en voor verschillende operationele fasen, beladingtoestanden en regelstrategieën.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.