Gemeente Epe


Een ruim voldoende voor de Wmo-voorzieningen

Cliënttevredenheidsonderzoek Wmo

Cliënten geven een ruim voldoende aan de Wmo-voorzieningen (Wet
maatschappelijke ondersteuning) in de gemeente Epe. Dat blijkt uit de uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek over het jaar 2008. Dit is gehouden onder cliënten en aanvragers van hulp bij het
huishouden en voorzieningen voor gehandicapten, uitgevoerd door het onderzoeksbureau SGBO. Met de resultaten kan de gemeente de
dienstverlening nog beter laten aansluiten bij de behoeften van haar inwoners.

Â

In totaal zijn 500 vragenlijsten verzonden waarvan er 262 zijn
geretourneerd. De cliënten zijn vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de mate van zelfstandig kunnen functioneren, de hulp bij het huishouden, voorzieningen en hulpmiddelen.

Â

Cijfers

Cliënten beoordelen de hulp bij het huishouden in Epe met een 8,2.
Dat is iets beter dan vorig jaar en ook iets hoger dan het landelijk gemiddelde. Met name de keuzemogelijkheden tussen aanbieders en de
âplanning van de hulpâ scoren hoog. Ook is er een verbetering te zien in het rapportcijfer voor voorzieningen (zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen). Cliënten beoordelen deze op een 7,2. De toegang tot de ondersteuning kreeg een 6,7 en viel daarmee
iets tegen ten opzichte van de beoordeling van vorig jaar.
Uiteindelijk geeft 88% van de cliënten aan dat de ondersteuning die zij hebben gekregen hen helpt bij de belangrijkste doelstelling van de Wmo, namelijk het zelfstandig kunnen wonen en mee kunnen doen aan de samenleving.

Â

Verbeteringen

Uiteraard valt er nog genoeg te verbeteren voor de gemeente. Zo is er reeds actie gezet om de wachttijden korter te maken, en daarmee de
toegang tot de ondersteuning te verbeteren. Ook in het zorgloket zijn wijzigingen aangebracht om de mensen beter van dienst te kunnen zijn.

Â

Meer resultaten vindt u op deze site onder âbeleid en projectenâ >
âzorg en welzijnâ > âWMOâ.