Nederlandse Orde van Advocaten

Nieuws

Orde bepleit gratis kennismakingsgesprek advocaten

Den Haag, 27 oktober 2009

De Nederlandse Orde van Advocaten gaat er bij de achterban op aandringen gratis kennismakingsgesprekken met cliënten te houden. Op die manier kan iedereen er in een laagdrempelig oriënterend gesprek achter komen of een advocaat bij hem past.

Uit onderzoek dat de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van de Orde heeft uitgevoerd, blijkt dat particulieren en ondernemers soms belemmeringen ervaren bij het inschakelen van een advocaat. Ze weten niet hoe ze een goede advocaat kunnen vinden, hebben vragen over de kosten en de slagingskans.

Om de drempel tot de advocatuur te verlagen, zal de Orde de volgende initiatieven bevorderen:

* gratis kennismakingsgesprekken

* laagdrempelige publiekssite

* uitbouwen advocatenregister

* transparantie declaraties en vernieuwing declaratiemethoden
* verbeteren opleiding

Het is belangrijk dat degene die rechtshulp nodig heeft, gemakkelijk een advocaat kan vinden die bij hem past. Een gratis kennismakingsgesprek kan de drempel verlagen. Ook een vernieuwde, gebruikersvriendelijke publiekssite met advies voor het vinden van een geschikte advocaat, zal het zoeken vereenvoudigen.

Verder zal de Orde het bestaande register met alle advocaten op www.alleadvocaten.nl uitbouwen. Eind dit jaar staan daarin ook de rechtsgebieden waarin advocaten en hun kantoren zijn gespecialiseerd.

De Orde zal bevorderen dat clienten en advocaten met elkaar voor aanvang van een zaak duidelijke afspraken maken over de tarieven en de te verwachte kosten. De Orde streeft naar heldere en overzichtelijke declaraties. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat facturen van advocaten regelmatig vragen oproepen. Uitgangspunt moet zijn dat voor de cliënt in een oogopslag duidelijk is hoe de kosten zijn opgebouwd, hoeveel tijd aan een zaak is besteed en voor welk tarief. De Orde zal ervoor zorgen dat alle kantoren beschikken over een voorbeeldfactuur.

Het is belangrijk dat advocaten helder communiceren met hun cliënt om teleurstellingen te voorkomen. Dit betekent jargon vermijden en goed luisteren. Met name particulieren die in de meeste gevallen slechts een of tweemaal in hun leven een advocaat inschakelen, hebben behoefte aan goede voorlichting en een persoonlijke benadering. Daaraan zal in de opleiding van advocaten nog eens extra aandacht worden besteed.

Het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op bedrijven tot maximaal 50 werknemers en op particulieren die zelf betalen en dus niet in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Gepoogd is te achterhalen welke problemen deze groep rechtzoekenden ondervindt bij het inschakelen van een advocaat en welke knelpunten worden ervaren bij de dienstverlening zelf. De studie is volgens de onderzoekers dan ook niet representatief voor de ervaringen die Nederlanders in het algemeen hebben met de advocatuur. In het onderzoek zijn zo gedetailleerd mogelijk alle belemmeringen van bovengenoemde groepen in kaart gebracht, zodat de Orde heel gericht maatregelen kan nemen om knelpunten weg te nemen.

Algemeen deken Willem Bekkers: ,,Ik ben blij met dit gedegen onderzoek en de heldere conclusies. Hier hebben we tenminste wat aan. Niet alle bevindingen zijn positief, maar als dat zo was geweest hadden we dit onderzoek ook niet nodig gehad. Gelukkig krijgen we van clienten ook vaak andere reacties te horen. Iedere keer weer blijkt in de praktijk dat degenen die een advocaat hebben ingeschakeld positiever denken over de advocatuur dan degenen die er geen ervaring mee hebben. Met deze conclusies en andere uit het onderzoek gaan wij aan het werk. Het rapport stelt ons in staat de service voor burgers verder te vergroten. Wij weten nu precies waar het knelt, dus weten we ook welke maatregelen we het best kunnen nemen. Wij komen direct in actie want iedereen die een advocaat nodig heeft, moet er zonder al teveel moeite een kunnen vinden en kunnen rekenen op goede dienstverlening.''

Het rapport kunt u hier downloaden.
Zie het origineel