Hydrografen zetten Liberia op de kaart

In een strak schema vaart de hydrografische sloep lodingslagen - parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand - door de havenkom van Monrovia. Elke zandbank, ondiepte en wrak wordt nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid.

Het amfibisch transportschip Hr.Ms. Johan de Witt neemt momenteel deel aan het 'Africa Partnership Station'. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.

Het hydrografische 'rapid environmental assessment' (REA) team - dat speciaal voor deze taak meevaart - bracht in vier dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart. Dit in samenwerking met Amerikaanse collega's hydrografen. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd. De komende dagen karteren de hydrografen ook de haven van Buchanan (Liberia). De 'United Nations Mission in Liberia' heeft inmiddels een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.

Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het 'United Kingdom Hydrographic Office' in Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.

Noot voor redacties (