GroenLinks
GroenLinks Amsterdam voor fietsveiligheid

De commissie Verkeer in Amsterdam bespral de de versnelde aanpak van "blackspots" en "redroutes" naar aanleiding van schriftelijke vragen van GroenLinks. In aanvulling op de reeds bekende onveilige plekken, heeft de partij zelf via de website www.groenlinksopdekaart.nl Amsterdammers opgeroepen om onveilige plekken aan te geven. Het resulteerde in een lijst met ruim 50 onveilige plekken in Amsterdam, die vanmiddag door woordvoerder Fjodor Molenaar wordt aangeboden aan wethouder Gerson.

GroenLinks Amsterdam hamert al lange tijd op een verbeterde verkeersveiligheid voor fietsers in Amsterdam. Naast het aanbieden van de lijst met onveilige plekken in Amsterdam, doet Fjodor Molenaar vanmiddag enkele aanvullende voorstellen om de stad nog veiliger te maken:

* Intensievere controle op het bezit van een brommerrijbewijs. Amsterdam kent ruim 400 scooterongevallen per jaar, dat is een schrikbarende stijging;

* Brommers en snorfietsen op de rijbaan in plaats van op het fietspad. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de borden `Fietspad - dus niet brommen';

* Wachttijdmelders bij verkeerslichten voor fietsers langs het hele hoofdnet Fiets. Onderzoek heeft uitgewezen dat het helpt tegen door rood rijden;

* Alle wegmarkeringen op fietsstroken moeten jaarlijks worden nagelopen en bijgewerkt. Door intensief wegverkeer slijt het snel;
* Alle scholen doen verplicht mee aan het fietspraktijkexamen, zodat alle kinderen kunnen fietsen voor ze naar de middelbare school gaan.

Volgens Molenaar moet er ruimte en veiligheid komen voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers:

"De helft van alle Amsterdammers zit dagelijks op de fiets. Deze groep wordt alleen maar groter, extra maatregelen zijn absoluut nodig. Door intensieve samenwerking van alle stadsdelen en betrokken diensten moet het mogelijk zijn de komende twee jaar een belangrijke slag te slaan."