Verslag aan het federaal parlement: beheer van de collecties van de KMSKB en de KMKG

27/10/2009 09:00

COUR DES COMPTES - REKENHOF

Het Rekenhof heeft een auditverslag voorgelegd aan het federaal parlement over de collecties die door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) worden beheerd.

Bedoeling was om na te gaan hoe de musea de inventaris van de collecties bijhouden, welke stukken zich in de collecties bevinden en hoe ze de uitgeleende, gedeponeerde en aangekochte stukken beheren. Het Rekenhof is ook nagegaan of de twee musea de gepaste maatregelen nemen om de conservatie en de veiligheid van dat patrimonium te garanderen. Tot slot heeft het de opvolging en ondersteuning van die opdrachten door de toezichthoudende overheden geëvalueerd.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Het Rekenhof is van oordeel dat de KMSKB die verschillende opdrachten naar behoren uitvoeren. De vastgestelde tekortkomingen zijn voornamelijk van methodologische aard.

Het Rekenhof formuleert diverse aanbevelingen om de aanwezigheid van de stukken in de collecties te verifiëren volgens een striktere procedure, om de opvolging van de bruiklenen te verbeteren en om de regels voor aangekochte stukken, schenkingen of legaten strikter te doen naleven.

In verband met het beleid inzake conservatie en veiligheid is het Rekenhof van oordeel dat de beleidslijnen beter moeten worden geformaliseerd. Het is echter duidelijk dat veiligheid een prioriteit is voor de KMSKB.

De directeur-generaal van de KMSKB heeft zich aangesloten bij de analyses in het verslag en verduidelijkte dat er maatregelen zullen worden genomen om aan deze vaststellingen tegemoet te komen.

Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis

Het Rekenhof meent dat de inventarisatie en het beheer van de collecties van de KMKG, alsook de omstandigheden waarin de collecties worden bewaard, zorgwekkend zijn.

Ondanks de inspanningen die deze musea al hebben geleverd om de situatie op deze verschillende punten te verbeteren, is het Rekenhof van oordeel dat de toestand niet ten gronde is geëvolueerd.

Het herinnert eraan dat de inventarisatie en de conservatie van de collecties prioritaire opdrachten zijn die tot de basisverantwoordelijkheden van het beroep van conservator behoren en die de grondslag vormen van alle activiteiten van een museum. De huidige toestand vereist dat strategisch wordt nagedacht over het beheer van de collecties van de KMKG, in overleg met de toezichthoudende overheden.

Het Rekenhof formuleert diverse aanbevelingen voor een betere beheersing van de activiteiten en de interne controle, alsook ter verbetering van het bijhouden van de inventarissen, de inventarisverificaties, de voorwaarden voor de bruiklening of bewaargeving, de aankopen en de bewaring van de stukken. Voor de beveiliging van de stukken en de vernieuwing van de reserves moet een ingenieur worden aangeworven die de verantwoordelijkheid is voor het beheer en de veiligheid van de gebouwen.

De directeur-generaal van de KMKG heeft zich aangesloten bij de vaststellingen van het Rekenhof en heeft, tegelijkertijd verwijzend naar het personeelstekort, aangekondigd dat er maatregelen zijn genomen en dat er nog zullen volgen.

Toezichthoudende overheid

Als federale wetenschappelijke instellingen (FWI), hangen de KMKG en de KMSKB af van de minister die bevoegd is voor het Wetenschapsbeleid.

Het Rekenhof meent dat de teksten die van kracht zijn om de activiteiten voor het beheer van de collecties in goede banen te leiden, de nodige bevoegdheden en middelen geven aan de beheersorganen van de musea en de actoren van de toezichthoudende overheid. In de praktijk worden die bevoegdheden echter niet op bevredigende wijze uitgeoefend.

Het Rekenhof pleit voor een herziening van de reglementaire teksten met als doel slechts één beheersinstrument over te houden, namelijk het managementplan. Daarbij moeten de bevoegdheden van de beheersorganen en van de ministeriële overheden worden gerespecteerd.

Voorts is de normatieve omkadering van het beheer van de collecties ontoereikend en verouderd. De steun die de POD Wetenschapsbeleid biedt bij het beheer van de collecties van de KMSKB en de KMKG zou kunnen worden versterkt op het vlak van het beheer van de onroerende infrastructuur, de veiligheid van personen en stukken en de juridische ondersteuning.

De minister van Wetenschapsbeleid heeft aangegeven dat het auditverslag de noodzaak bevestigt van de opgestarte hervormingen om te komen tot een optimaler beheer van de federale wetenschappelijke instellingen, en meer bepaald wat betreft het cultureel patrimonium en de valorisering ervan. Ze voegde eraan toe dat bijkomende maatregelen zullen worden genomen om tegemoet te komen aan de geformuleerde aanbevelingen.


---

Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot een beter overheidsbeheer door de parlementaire vergaderingen, de beheerders en de gecontroleerde diensten nuttige en betrouwbare informatie te bezorgen, die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk van de overheden die het controleert.

Het integrale verslag Koninklijke Musea voor Schone Kunsten en Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis - Kennis en conservatie van de collecties (72 p.), de samenvatting (3 p.) en dit persbericht zijn beschikbaar op de website van het Rekenhof (www.rekenhof.be).

Contactpersoon:

Line Emmerechts

Cel Federale Publicaties

02 551 89 85

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel