Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht
PB09-068
27 oktober 2009

Consument koopt graag via internet

· Driekwart internetgebruikers koopt online · Gemak en flexibiliteit belangrijkste reden · Meerdere aankopen, beperkte uitgaven · Vakantie het meest in beeld bij online aankopen · Internet voor de meeste mensen beschikbaar · Groei van mobiel internetten zet door

Steeds meer consumenten shoppen online. In het voorjaar van 2009 zei bijna driekwart van de 11,8 miljoen internetgebruikers dat ze ooit goederen via internet hadden gekocht. Ruim tweederde van hen behoort tot de frequente online shoppers en heeft in de drie maanden voorafgaande aan de peiling goederen via internet gekocht. Het gaat hier om meer dan de helft van de internetgebruikers. In 2002 behoorde nog maar twee van de tien internetgebruikers tot de frequente online shoppers. Het gemak en de flexibiliteit voor de consument van het kopen via internet zijn de voornaamste oorzaken van de flinke groei in de afgelopen jaren. Zeven van de tien internetgebruikers die frequent online aankopen deden gaven aan dat zaken als gemak, tijdbesparing, winkelen wanneer je maar wilt de belangrijkste redenen zijn om online aankopen te doen. Daarnaast is ook de toegang tot producten die vaak in de regio niet voorhanden zijn een vaak genoemde reden. Ook een lagere prijs en een grotere keuze zijn heel belangrijke redenen die kopers via internet noemen. Verblijfsaccommodaties voor vakanties worden het meest genoemd als internetaankoop. Daarnaast worden ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en kleding en sportartikelen vaak gekocht via internet. Consumenten die in de drie maanden voorafgaande aan het onderzoek via internet kochten deden dit meestal vaker dan één keer. Ruim driekwart van deze groep gaf aan tussen de 1 en 6 keer iets gekocht te hebben. De overigen kochten zelfs vaker dan 6 keer goederen via internet. Bij de totale ln.... uitgaven van deze online shoppers gaat het in ruim vier van de tien gevallen om een bedrag tussen de 100 en 500 euro. Één op de drie gaf minder uit, iets minder dan een kwart zei meer te hebben uitgegeven. Hoewel steeds meer sbc.... consumenten online hun aankopen verrichten is de totale omzet hiervan nog beperkt, ruim 4 miljard. Van alle 12 tot 75 jarigen in Nederland heeft 90 procent op het moment van de peiling in 2009 thuis toegang tot het internet, waarmee dit medium zeer breed w is geworteld in de samenleving. Van deze mensen heeft 85 procent zelfs de beschikking over het snellere breedband internet. Cijfers in Europees verband w laten zien dat Nederland hiermee aan de top staat. w Ook mobiel internetten neemt in Nederland steeds grotere vormen aan. In 2009 zeiden drie van de tien personen die in drie maanden voorafgaande aan CBS Persbericht PB09-068 pagina 1 van 5




de peiling het internet hebben gebruikt wel eens gebruik te maken van mobiel internet. In 2007 waren dit er nog twee van de tien. Apparatuur die hier vooral voor wordt gebruikt is de laptop en de mobiele telefoon. Figuur 1 Redenen van consumenten om online te kopen, 2009 1) 100%
11
90% 19 24 23 80% 19
70%
25 33 60%
44 50%
40%
71
30%
50 48 20% 34 10%
0%
Gemak, bijv. mnder
i Mogelijkheid om Lagere prijzen Een grotere keus aan tijdrovend, winkelen producten te kopen die goederen of diensten wanneer je wilt etc. niet beschikbaar zijn in uw regio heel belangrijk, enigszins belangrijk, helemaal niet belangrijk 1) Internetgebruikers van 12-74 jaar die in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek goederen hebben besteld of gekocht via internet
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2009 Figuur 2 Online aankopen naar soort, 20091)
Vakantieverblijven Kaartjes voor evenementen Literatuur (boeken, tijdschriften) Keding, sportartikelen l
Film, muzek i Eektronische benodigheden l
Software Goederen voor het huishouden bijv. meubelen, speelgoed, wasmachine etc
Aandelen, financiële dienstverlening, verzekeringen Hardware Andere aankopen Levensmiddelen, cosmedtica- en schoonmaakproducten Loterijen of gokken 0 10 20 30 40 50 60 %internetgebruikers

1) Internetgebruikers van 12 ­ 74 jaar met online aankopen in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek.
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2009 CBS Persbericht PB09-068 pagina 2 van 5




Technische toelichting

Algemeen
Vanaf 2005 is een Europese verordening van kracht op het terrein van onderzoek naar de informatiemaatschappij. Deze verordening stelt gegevensverstrekking over het ICT-gebruik bij huishoudens en personen verplicht en geeft tevens aan over welke onderwerpen informatie in EU- verband verzameld wordt. Het CBS verzamelt deze gegevens aan de hand van het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen. Dit onderzoek wordt jaarlijks telefonisch uitgevoerd met behulp van CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), waarbij in de maanden april en mei ruim 4 duizend respondenten in de leeftijd van 12 tot 75 jaar worden ondervraagd. Personen van 75 jaar of ouder, alsmede personen in tehuizen en instellingen zijn niet in het onderzoek opgenomen.
Eerdere onderzoeken
Het CBS verzamelt al langere tijd gegevens bij personen en huishoudens over het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Vanaf 1997 zijn er in het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) vragen opgenomen over het bezit van pc en internet en vanaf juli 2002 ook over het gebruik hiervan. POLS-gegevens werden verzameld bij alle personen van 12 jaar en ouder door gebruik te maken van CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing).
Uitkomsten
Gegevens uit beide onderzoeken hebben hier betrekking op personen van 12 tot 75 jaar. De gebruikte onderzoeken POLS en ICT zijn steekproefonderzoeken, waardoor er sprake is van marges rondom de uitkomsten.
Publicatie van de uitkomsten
Meer gedetailleerde gegevens over het ICT-gebruik van huishoudens en personen zijn te vinden op StatLine, de elektronische databank van het CBS. Daarnaast komt in december van dit jaar de themapublicatie De digitale economie 2009 beschikbaar. In deze jaarlijkse publicatie is in een apart hoofdstuk uitgebreide informatie opgenomen over het ICT-gebruik van huishoudens en personen.
Online aankopen
De markt van aankopen via internet is zeer breed en bevat zowel goederen die tot de detailhandel als ook tot de dienstverlening worden gerekend. Daarnaast zijn ook de 2e hands aankopen hierin meegenomen. De omvang van de online aankopen door consumenten wordt geschat op zo'n 4 à 5 miljard euro per jaar. Dit is slechts een fractie van bijvoorbeeld de totale detailhandelsverkopen die rond de 88 miljard euro exclusief BTW bedragen. CBS Persbericht PB09-068 pagina 3 van 5




Tabel 1 Personen met internetgebruik en elektronisch winkelen 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 x 1mln
Totaal aantal 8,9 9,2 9,8 10,7 10,9 11,3 11,7 11,8 internetgebruikers 1)
w.v.
Elektronisch winkelen 2) 3,6 4,2 5,1 5,9 6,6 7,5 7,7 8,8 w.v.
Frequente E-shoppers 3) 1,9 2,2 2,9 3,9 4,5 5,3 5,4 6,0 in % internetgebruikers Elektronisch winkelen 40 45 52 55 61 66 67 74 Frequente E-shoppers 21 24 30 36 41 47 47 51 1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik
2) Internetgebruikers van 12-74 jaar die ooit goederen hebben besteld of gekocht via internet 3) Internetgebruikers van 12-74 jaar die in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek goederen hebben besteld of gekocht via internet
Bron: CBS, POLS 2002-2004 en onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2005-2009 Tabel 2 Frequentie en uitgaven van online aankopen, 2009 % internetgebruikers 1) Hoe vaak goederen of diensten gekocht via internet in de afgelopen 3 maanden
minder dan 6 keer 78 6 tot en met 10 keer 16 vaker dan 10 keer 6 weet niet 0 Totaal bedrag aan goederen of diensten via internet in de afgelopen 3 maanden
minder dan 50 euro 12 50 tot 100 euro 23 100 tot 500 euro 41 500 tot 1000 euro 12 1000 euro of meer 11 weet niet 1 1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik en online aankopen in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek
Bron: CBS, Onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2009
CBS Persbericht PB09-068 pagina 4 van 5




Tabel 3 ICT-voorzieningen bij huishoudens 1)
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 % huishoudens Pc (desktop+laptop) 76 76 80 83 84 86 88 91 Toegang tot internet 63 65 71 78 80 83 86 90 Breedbandinternetaansluiting 15 22 34 54 66 74 74 77 % personen 12 - 74 jaar Pc (desktop+laptop) 81 82 85 87 88 90 92 93 Toegang tot internet 69 72 77 83 85 88 91 93 Breedbandinternetaansluiting 17 26 39 59 71 79 78 79 1) Particuliere huishoudens met minstens een persoon in de leeftijd van 12-74 jaar Bron: CBS, POLS 2002-2004 en onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2005-2009
Tabel 4 Personen met toegang tot mobiel internetgebruik 2007 2008 2009 in % internetgebruikers 1) Mobiele internetgebruikers 20 26 30 1,2)
w.o. Laptop met draadloze 13 19 19 verbinding
Mobiele telefoon 8 10 15 Palmtop 3 3 4 1) Personen van 12-74 jaar met internetgebruik in de afgelopen 3 maanden 2) Maakt wel eens gebruik van mobiele telefoon of de laptop elders dan thuis of op het werk. Meer dan één antwoord mogelijk.
Bron: CBS, onderzoek ICT-gebruik huishoudens en personen, 2007-2009

CBS Persbericht PB09-068






---- --