Ernst & Young

Concurrentiepositie Transport en logistiek sector onder druk

26 okt 2009 - De concurrentiepositie van Nederland in de Transport en Logistiek sector is het afgelopen jaar verslechterd. Bijna 70% van de wegtransporteurs en logistieke dienstverleners ziet de positie van Nederland verzwakken, slechts 5% ziet een verbetering. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder ruim 100 ondernemers en managers naar de effecten van de economische crisis. In het bijzonder uiten de grotere logistieke bedrijven hun zorgen; binnen deze groep ziet zelfs bijna 80% een verslechtering van de internationale concurrentiepositie.

'De resultaten zijn zorgelijk', zo stellen Marcel Huizer en Jeroen Kamphuis, partners bij Ernst & Young. Huizer: 'Ruim een jaar geleden werd in onze scenariostudie Transport & Logistiek 2015 al duidelijk dat de overheid nog hard aan de weg moet timmeren om een positief toekomstscenario voor deze sector te kunnen bewerkstelligen. Maar liefst 50% van de ondernemers in transport en logistiek zag de overheid als grootste bedreiging voor de continuïteit van zijn of haar onderneming. Uit ons nieuwe onderzoek blijkt weinig verandering. Slechts 6% van de ondervraagden is het afgelopen jaar positiever gaan denken over het overheidsbeleid ten aanzien van transport en logistiek.'

Huizer vervolgt: 'De overheid investeert nu extra in infrastructuur, er is echter meer nodig om ook in de toekomst een belangrijke internationale positie in te kunnen nemen. Het kabinet zou de crisis moeten gebruiken om duurzaamheid en innovaties in de transportsector te stimuleren. Door dit naar achteren te schuiven loopt de ontwikkeling van intermodaal vervoer gevaar.' Op de vraag of de crisis de kansen voor spoor en binnenvaart ten opzichte van wegvervoer beïnvloed verwacht 35% van de ondervraagden een negatieve invloed op spoor en binnenvaart. Aansluitend hierop blijkt dat ruim de helft van de transportondernemers geen plannen heeft om meer transport te laten verrichten via spoor of water terwijl vanuit de klant juist meer belangstelling bestaat voor duurzaam vervoer.

Overcapaciteit blijft een groot probleem voor de sector en leidt tot een hevige concurrentiestrijd. Hardere prijsconcurrentie in de markt wordt gezien als de belangrijkste bedreiging die uit de crisis voortkomt (65%). 'Uit de cijfers blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden hoopt dat deze verharde concurrentiestrijd leidt tot een versnelde herstructurering van de branche. Wat we tot nu toe echter merken is dat een grondige herstructurering uitblijft. Binnen deze sector horen wij wel eens als klacht dat het in Nederland te makkelijk is om een doorstart te maken. Hierdoor blijft een ongezonde situatie bestaan voor de sector in totaliteit', aldus Huizer.

De sector ziet de situatie zeker op korte termijn niet verbeteren. Huizer: 'Ongeveer twee op de drie respondenten geeft aan dat zij nog geen marktherstel zien. Ruim een derde van de ondervraagden verwacht dat de situatie van ondercapaciteit voor de crisis zeker de komende vijf jaar niet meer terugkeert. Er is nog een lange weg te gaan.'