Technische Universiteit Delft

TU Delft volgt Delfts spoortunnelproject vanuit de ruimte

Mogelijke verzakkingen van gebouwen tijdens de aanleg van de Delftse spoortunnel kunnen met millimeterprecisie worden gemonitord vanuit de ruimte. Studenten van de masteropleiding Geomatics van de TU Delft hebben dit aangetoond. Ze hebben met de satelliettechnologie onder meer laten zien dat sommige huizen van Delft nu ook al bewegen, maar dan door andere oorzaken. Zij presenteren hun bevindingen op donderdag 29 oktober in Delft.

Nieuwe methode
Grote infrastructuurprojecten zoals de Amsterdamse Noord-Zuidlijn of de Haagse tramtunnel kunnen gepaard gaan met zettingen van de ondergrond, en daardoor aanzienlijke schade veroorzaken aan de bebouwing. Hoewel er bij de aanleg alles aan wordt gedaan om schade te voorkomen, worden er toch duizenden metingen uitgevoerd om de stabiliteit van de bebouwing te volgen. Dit is vaak beperkt tot de directe omgeving van de bouwactiviteiten en tijdens de meest intensieve bouwperioden. De studenten hebben een methode ontwikkeld om deze informatie nu eenvoudig uit satellietmetingen te halen.

Radargolven
Hierdoor is het mogelijk om wekelijks nieuwe metingen te doen, voor een veel groter gebied, en gedurende vele jaren voor, tijdens en na de tunnelbouw. De techniek werkt met radargolven uitgezonden door satellieten, en is in staat verzakkingen of scheefstand van objecten te meten. Scheefstand in de orde van een paar milligraden blijkt meetbaar, terwijl verzakkingen met een precisie van een millimeter kan worden bepaald. Per vierkante kilometer kunnen duizenden punten binnen enkele seconden worden gemeten.

Nauwkeurig
Uit het onderzoek bleek dat de techniek nog preciezer was dan gedacht. Zo kon het uitzetten van een aantal hoge gebouwen in Delft door temperatuursveranderingen worden bepaald, waardoor de studenten de materiaaleigenschappen van gebouwen vanuit de ruimte konden bepalen.

Langere termijn
De Delftse studenten stellen dat de TU Delft deze metingen moeten blijven uitvoeren in de komende bouwjaren. Hierdoor is op een volstrekt onafhankelijke manier te bepalen hoe de stad, inclusief de historische binnenstad, reageert op de bouwactiviteiten.

Presentatie
Het onderzoek is uitgevoerd door een team van acht studenten van de MSc-opleiding Geomatics. Het wordt op donderdag 29 oktober gepresenteerd van 20:00 tot 21:30 uur in "Het Meisjeshuis", Oude Delft 112 in Delft. Deze presentatie is openbaar.




Technische Universiteit Delft