Gemeente Alkmaar


BESLUITENLIJST van de vergadering van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2009

Aanwezig: P.M. Bruinooge, voorzitter J.C. Meijer drs. S.H. Binnendijk W.A.J. van Veen drs. N.M.C. Alsemgeest mevr. ir. A. van Dam drs. J.C.M. Cox, gemeentesecretaris

1. Opening en mededelingen De besluitenlijst van de vergadering van 13 oktober 2009 wordt vastgesteld.

2. Besluiten

09.16150 Formaliseringsbesluit BAG Bruinooge Probleemstelling: Op 1 januari 2009 is de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) in werking getreden. In deze wet is geregeld dat alle adressen en gebouwgegevens worden opgenomen in de BAG. Voor het opnemen van gegevens in de BAG is een brondocument vereist. Van een aantal nummeraanduidingen, openbare ruimten, panden en verblijfsobjecten is geen brondocument terug te vinden of is het brondocument niet binnen een redelijke termijn terug te vinden. Deze gegevens kunnen door middel van een formaliseringbeslissing van het college voorzien worden van een brondocument, waarna deze gegevens kunnen worden opgenomen in de BAG.

Besluit: 1. Door het ondertekenen van de vier verklaringen in de bijlage bij deze nota, te verklaren dat de bijbehorende nummeraanduidingen, openbare ruimten, panden en verblijfsobjecten in gemeente Alkmaar aanwezig zijn. 2. Dat deze verklaringen uitsluitend dienen als brondocument voor registratie in de BAG.

09.15481 Beleidsregels Stadionomgevingsverbod voetbalstation AZ Bruinooge Probleemstelling: Ter voorkoming en bestrijding van openbare ordeverstoringen bij voetbalwedstrijden kan de burgemeester op grond van artikel 2.2.7 van de Algemene plaatselijke verordening een stadionomgevingsverbod opleggen. Het is wenselijk om het bestuursrechtelijk stadionomgevingsverbod te koppelen aan een privaat- of strafrechtelijk stadionverbod omdat het op deze wijze voor supporters die zich schuldig hebben gemaakt aan ordeverstorend gedrag onmogelijk wordt gemaakt zich in (o.g.v. het stadionverbod) of rond (o.g.v. het stadionomgevingsverbod) het stadion op te houden. Daarnaast blijft het mogelijk om, zonder een privaat- of strafrechtelijk stadionverbod, een stadionomgevingsverbod op te leggen teneinde ordeverstorend gedrag te voorkomen. Teneinde het instrument van het stadionomgevingsverbod te kunnen hanteren dienen nadere beleidsregels te worden vastgesteld.

Besluit: 1. De beleidsregels stadionomgevingsverbod vast te stellen, zoals hierna opgenomen. 2. Aan de beleidsadviseur Openbare Orde en Veiligheid de bevoegdheid te verlenen om de in artikel 2.2.7 van de Apv aan de burgemeester toegekende bevoegdheid tot het opleggen van een stadionomgevingsverbod namens de burgemeester in mandaat uit te voeren. 3. De inwerkingtreding te bepalen op de dag na bekendmaking in de rubriek Officiële Mededelingen van het Alkmaars Nieuwsblad.

09.16643 Het voormalig IJkgebouw in het Victoriepark Meijer Probleemstelling: Nader onderzoek naar de gebruiksmogelijkheden van het voormalig IJkgebouw in het Victoriepark

Besluit: Aan de commissie Stedelijk Beheer & Ontwikkeling voor te stellen dat de ontwikkeling van het voormalig IJkgebouw door middel van een openbare inschrijving in de markt wordt gezet en aan de commissie een uitspraak te vragen over de te hanteren randvoorwaarden en kwaliteitscriteria.

09.16542 Algemene regels voor klanten van Outdoorpark Meijer Probleemstelling: Voor het Outdoorpark Hoornse Vaart is het belangrijk om algemene regels voor bezoekers vast te stellen met betrekking tot gebruik, aansprakelijkheid, etc.

Besluit: 1. bijgevoegde Algemene regels voor klanten van het Outdoorpark Hoornse Vaart vast te stellen. 2. te bepalen dat deze regels met terugwerkende kracht in werking treden op 1 oktober 2009.

2

09.16583 Kadernota Huisvesting Alkmaarse (brede) basisscholen Meijer Probleemstelling: De huisvesting van het basisonderwijs in Alkmaar is toe aan een grote vernieuwingsslag. Hiertoe is gezamenlijk met de schoolbesturen een contourenplan geschreven op basis waarvan in de komende tijd, de uitvoeringplannen per wijk nader kunnen worden vormgegeven. Dit contourenplan is vastgelegd in bovengenoemde kadernota. In de eerste plaats is er een absolute noodzaak tot vernieuwing. Een heel aantal schoolgebouwen zit tegen het einde van haar technische en onderwijskundige levensduur aan. Nieuwbouw dan wel grootschalige renovatie is onontkoombaar. Maar de ambitie reikt verder dan het sec vernieuwen en renoveren van schoolgebouwen. Vanuit samenwerking met en tussen de schoolbesturen willen we de ambitie realiseren onze Alkmaarse wijken te voorzien van toekomstbestendige multifunctionele brede scholen, die aansluiten bij de tegenwoordige dagindeling van kinderen en hun ouders. Daar waar mogelijk behoort eveneens de koppeling met andere wijkfuncties tot de ambitie. Visie en inhoud op de brede scholen staan beschreven in de nota `herijking brede schoolbeleid'. Deze inhoudelijke ambities geven richting aan de ruimtelijke vertaalslag in het huisvestingsplan voor het basisonderwijs.

Besluit: 1. Bijgevoegd Raadsvoorstel respectievelijk ter advisering en besluitvorming voor te leggen aan de Commissie Samenlevingszaken en de Gemeenteraad van Alkmaar. 2. De kaders van dit huisvestingsplan basisonderwijs en financiële consequenties te betrekken bij het overdrachtsdossier aan het nieuwe college. En hiertoe de sectoren Samenlevingszaken en Realisatie te vragen in het kader van het overdrachtsdossier een eerste prioritering en fasering met een realistische kostenindicatie op te laten stellen . 3. Bij de actualisatie van de bestemmingsplannen te bezien op welke wijze schoollocaties breder dan wel flexibeler kunnen worden bestemd.

09.16543 Herijking brede school beleid Meijer Probleemstelling: Na 8 jaar ontwikkelen is de brede school toe aan herijking. Het enthousiasme en draagvlak voor de brede school in het onderwijsveld is groot. Op veel scholen is, naast het onderwijs, het bieden van opvang, activiteiten en extra zorg, een vanzelfsprekendheid geworden. De brede school is succesvol van onderop gestart en ontwikkeld, maar blijft teveel hangen op operationeel niveau. Daarnaast is het begrip brede school is teveel een containerbegrip geworden dat enerzijds ruimte biedt aan nieuwe initiatieven, maar anderzijds in vaagheid dreigt te verzanden. Nodig is een éénduidige ingeperkte definitie waarin het dagarrangement, verrijkingskansen en zorg op maat centraal staan. Voor het verankeren van het brede school beleid is nodig dat schoolbesturen en hun brede scholen investeren in visievorming, werken aan draagvlak in het team en gericht personeelsbeleid. De rol van de gemeente was initiator en trekker van het brede school beleid; van belang is de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden tussen gemeente en schoolbesturen te herzien. 3

Voor een goede brede school is bovendien passende huisvesting nodig. De ambities van de brede scholen zijn ook met het oog hierop benoemd. Het bieden van andere functies dan alleen onderwijs, vraagt immers een andere invulling van schoolgebouwen. De ambities van de brede scholen liggen daarom mede aan de basis van de Kadernota Huisvesting Alkmaarse (brede)basisscholen.

Besluit: 1. In te stemmen met voortzetting en verdere ontwikkeling van brede scholen in het primair en voortgezet onderwijs onder de gekozen herdefiniëring en de nadere uitwerking daarvan, zoals omschreven in bijgaande nota `Herijking Brede Schoolbeleid'. 2. Bijgevoegd raadsvoorstel respectievelijk ter advisering en vaststelling voor te leggen aan de commissie Samenlevingszaken en de gemeenteraad van Alkmaar.

09.16498 `Ontmoeten en samenleven', een nieuwe visie op sociaal culturele activiteiten en Meijer sociaal cultureel werk

Probleemstelling: Op 9 december 2008 heeft de commissie Samenlevingszaken gesproken over de nota `Ontmoeten en samenleven' en deze vervolgens vrij gegeven voor de inspraak. De definitieve nota is vervolgens als bespreekstuk geagendeerd voor de gemeenteraad op 2 april 2009. De gemeenteraad heeft als volgt besloten over de nota `Ontmoeten en samenleven': 1. De nota Ontmoeten en samenleven, een nieuwe visie op sociaal cultureel werk vast te stellen. 2. Het college opdracht te geven alle organisaties in het maatschappelijk middenveld in Alkmaar die activiteiten ontplooien in het kader van Ontmoeten en samenleven, in kaart te brengen. 3. Dat het college in gesprek gaat met dit maatschappelijk middenveld en in september een nieuwe nota Ontmoeten en samenleven in Alkmaar aan de raad voorlegt. 4. Het college opdracht te geven op korte termijn een nieuw financieringsvoorstel `investeringen in het beheer van wijk- en buurtcentra' aan de raad voor te leggen, waarin de relatie tussen de investering vanuit het Wmo-budget en de daarvoor te realiseren activiteiten ten behoeve van de Wmo doelgroepen, duidelijk is aangegeven en waarin het advies van het Cliëntenplatform Wmo Alkmaar is betrokken. De aanvullende opdrachten zijn uitgevoerd en verwerkt in de nota.

Besluit: 1. In te stemmen met de memo aanvullingen nota `Ontmoeten en samenleven', conform het besluit van de gemeenteraad op 2 april 2009. Het memo ter kennisname aan de commissie Samenlevingszaken te doen toekomen. 2. In te stemmen met de aangepaste nota `Ontmoeten en samenleven' en de nota, na bespreking in de commissie Samenlevingszaken van 17-11-2009, opnieuw vast te laten stellen in de raadsvergadering van 10-12-2009.

4

09.16708 Keuzenotitie Afvalbeleidsplan 2010 -2015 Binnendijk Probleemstelling: In 2007 is door de gemeente Alkmaar een nieuw afvalplan (op weg naar 2010) opgesteld. Inmiddels is het plan 3 jaar oud en is de behoefte om de aangekondigde maatregelen te evalueren en een nieuw plan op te stellen voor de periode 2010-2014. Op basis van een Startnotitie (spoorboekje) is er gekozen voor een interactieve werkwijze voor de totstandkoming van het afvalplan. In het college van 24 augustus heeft het college de startnotitie behandeld en ingestemd met de gekozen aanpak. Op basis van de startnotitie zijn een viertal vragen geformuleerd die aan de commissie SOB worden voorgelegd om op hoofdlijnen keuzes te maken voor de afvalkoers voor de komende jaren te bepalen.

Besluit: 1. In te stemmen met de inhoud van de keuzenotitie. 2. De keuzenotitie voor te leggen aan de commissie stadsontwikkeling en beheer

09.14159 Keuzenota voor nieuwe kapverordening Binnendijk Probleemstelling: In de nieuwe te formuleren verordening wordt gestreefd een juiste balans te vinden tussen deregulering en lastenverlichting enerzijds en het te beschermen belang, d.w.z. het behoud van bomen in het bijzonder en het groen in het algemeen, anderzijds.

Besluit: 1. "Kapverordening Alkmaar, vijf modellen voor vereenvoudiging" voor te leggen aan de Commissie SOB met het verzoek een scenario voor verdere uitwerking aan te wijzen. 2. De raadscommissie te adviseren te kiezen voor scenario 5. 3. Na de keuze voor een scenario de nieuwe Kapverordening uit te werken (incl. communicatie en overleg met natuurverenigingen) en ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.

09.16627 Vaststelling bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde alsmede het Binnendijk Beeldkwaliteitplan Alkmaar ­ Stationsgebied noord, oktober 2009 en de Welstandscriteria Stationsgebied noord, oktober 2009.

Probleemstelling: Het ontwerpbestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde heeft vanaf 12 juni 2008 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tegelijkertijd hebben het ontwerpbesluit hogere geluidwaarde, het Beeldkwaliteitplan en de Welstandscriteria ter inzage gelegen. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn gebundeld en voorzien van een gemeentelijke reactie (Nota Beantwoording zienswijzen). Dit heeft geleid tot een beperkte aanpassing. De zienswijzen en de nota maken onderdeel uit van het bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde. Gedurende het bestemmingsplanproces zijn in het kader van de planontwikkeling diverse wijzigingen ontstaat ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan (dat 5

gedurende zes weken ter inzage heeft gelegen). Deze wijzigingen zijn ambtshalve in het bestemmingsplan verwerkt en zijn gebundeld en verwoord in de Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009. Dit betekent dat het bestemmingsplan door de raad gewijzigd, ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan, wordt vastgesteld. Ten behoeve van het onderhavige bestemmingsplan is tevens een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting, afkomstig van het wegverkeer, spoorwegverkeer alsmede naar de mogelijke beperkingen voor het spoorwegemplacement door de komst van de woningbouw. Uit de akoestische rapportage blijkt dat de geluidbelasting afkomstig van het wegverkeer hoger is dan de voorkeursgrenswaarde en lager dan de hoogst toelaatbare geluidwaarde. Op grond van artikel 110a Wet geluidhinder kan het college van burgemeester en wethouders een hogere geluidwaarde vaststellen (zie het bijgevoegde Besluit hogere geluidwaarde).

Besluit: 1. Instemmen met het bestemmingsplan en de beantwoording van de ingediende zienswijzen, zoals verwoord in de Nota Beantwoording zienswijzen bestemmingsplan Stationsgebied, ontwikkeling noordzijde. 2. Instemmen met de Nota van wijzigingen d.d. 14 oktober 2009. 3. Het bestemmingsplan, inclusief de Nota Beantwoording zienswijzen en de Nota van wijzigingen ter vaststelling voorleggen aan de raad na advies van de commissie SOB. 4. Instemmen met het Beeldkwaliteitplan Alkmaar ­ Stationsgebied noord, oktober 2009 en de Welstandscriteria Stationsgebied noord, oktober 2009 en dit gelijkertijd met het bestemmingsplan ter vaststelling voorleggen aan de raad na advies van de commissie SOB. 5. Een hogere geluidwaarde van 51 dB vast te stellen voor de ten hoogst toelaatbare geluidbelasting, dit ten gevolge van het wegverkeerslawaai, voor de toekomstige woningen, welke zijn gesitueerd in het meest oostelijk gelegen woonblok; punt W9, zoals aangegeven in de akoestische rapportage (M+P.GALK.08.01.4 d.d. 12 oktober 2009).

09.16407 Aanwending WMO-reserve ten behoeve van maatschappelijke opvang in 2010 Van Veen Probleemstelling: Op 29 september jl. is uw college akkoord gegaan met de oplossing van een aantal acute problemen op het terrein van de maatschappelijke opvang in 2010 door ruim 700.000,- beschikbaar te stellen vanuit de WMO-reserve. Aan een actie als deze dient de raad haar goedkeuring te hechten.

Besluit: Akkoord te gaan met bijgaand raadsvoorstel betreffende de WMO-reserve en dit ter vaststelling voor te leggen aan de raad.

6

09.16125 Regionale samenwerkingsafspraken taakstelling asielzoekers / pardonners Alsemgeest Probleemstelling: Het PONK-Wonen van 28 mei 2009 heeft ingestemd met het maken van regionale samenwerkingsafspraken over de taakstelling reguliere statushouders /generaal pardonners. Aan burgemeester en wethouders van de 8 gemeenten in regio Alkmaar, te weten Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer, wordt gevraagd deze afspraken vast te stellen. Eén van de regionale afspraken betreft het ruilen binnen de taakstelling generaal pardon tussen de gemeente Heerhugowaard die teveel generaal pardonners heeft gehuisvest en de gemeenten, die te weinig generaal pardonners hebben gehuisvest. In ruil daarvoor worden een gelijk aantal reguliere statushouders van de taakstelling Heerhugowaard door andere gemeenten overgenomen. Voorgesteld wordt de portefeuillehouders volkshuisvesting namens burgemeester en wethouders in het PONK Wonen van 29 oktober 2009 te laten instemmen met het uitgewerkte regionaal vereveningsvoorstel van de taakstellingen generaal pardon en reguliere statushouders.

Besluit: 1. In te stemmen met het voorstel "Regionale Samenwerkingsafspraken taakstelling reguliere statushouders/generaal pardonners, dat besproken en vastgesteld is in het Portefeuillehoudersoverleg Noord-Kennemerland (PONK) Wonen van 28 mei 2009. 2. De portefeuillehouders volkshuisvesting op het Portefeuillehoudersoverleg Noord-Kennemerland (PONK) Wonen van 29 oktober 2009 namens burgemeester en wethouders te laten instemmen met het uitgewerkte regionaal vereveningsvoorstel van de taakstellingen generaal pardon en reguliere statushouders.

09.16613 Verklaring B&W in het kader van de 2e tranche Tijdelijke stimuleringsregeling Alsemgeest Woningbouwprojecten

Probleemstelling: Op 12 juni 2009 heeft het Ministerie de eerder aangekondigde regeling, de tijdelijke stimuleringsregeling woningprojecten 2009, goedgekeurd. Dat wil zeggen dat het Rijk een bedrag van 395 miljoen beschikbaar heeft gesteld om de woningbouwproductie te stimuleren. Dit bedrag komt vrij in 3 tranches. Voor de 1e tranche heeft de gemeente Alkmaar een aanvraag ingediend en voor 4,3 miljoen euro subsidie ontvangen. Voor 2 november aanstaande kan er een aanvraag voor de 2e tranche worden ingediend. Het Ministerie heeft hiervoor een bedrag van 150 miljoen beschikbaar gesteld. In de gemeente Alkmaar komen hiervoor 434 woningen, verdeeld over 16 aanvragen in aanmerking. Een van de voorwaarden uit deze regeling is dat het college van burgemeester en wethouders een verklaring aflegt waarin het aannemelijk maakt dat de bouw van de projecten die worden aangemeld als gevolg van de huidige economische uit de regeling, voor 1 juli 2010, kan worden voortgezet of gestart. Deze verklaring wordt meegestuurd met de aanvraagformulieren van de projecten die worden aangemeld voor deze subsidie.

7

Besluit:

1. In te stemmen met de projecten die aangemeld worden voor de 2e tranche van de tijdelijke stimuleringsregeling.

2. In te stemmen met de aanvraag van een bedrag tussen de 3000,- en 8000,- per woning in een project afhankelijk van de fase waarin de procedure met betrekking tot verlening van de bouwvergunning zich bevindt en rekening houdend met de Europese regels in het kader van de staatssteun.

3. In te stemmen met bijgaande brief.

09.16217 Ruimtelijk Kader Jaagpad Midden
Alsemgeeest
Probleemstelling:
Op 26 juni 2008 is het ruimtelijk kader Jaagpad Midden door de raad vrijgegeven voor het doorlopen van een participatietraject. Gekozen is voor "adviseren". Vervolgens zijn verschillende partijen uitgenodigd om deel te nemen aan de adviesgroep die over het ruimtelijk kader een advies geeft. Tegelijkertijd heeft de ontwikkelaar van Jaagpad Midden (Bouwfonds) aangegeven een tekort op de grondexploitatie van het bouwplan (passend binnen de concept-kaderstellende nota) te hebben. Zodoende is zij met enkele optimaliseringsvoorstellen gekomen. Op basis van deze voorstellen en het advies van de adviesgroep is een nieuw voorstel opgesteld, waarbij meer recht wordt gedaan aan de wensen van de adviesgroep en tegelijkertijd een voor Bouwfonds financieel gunstiger plan kan worden gemaakt. Dit voorstel is verwerkt in het voorliggende aangepaste ruimtelijk kader voor Jaagpad Midden. Indien het college van b en w instemt met het aangepaste concept, wordt deze voorgelegd aan de gemeenteraad ter besluitvorming. Tevens zal het aangepaste plan (na goedkeuring b en w) worden besproken met de adviesgroep, zodat zij ten behoeve van de behandeling in de raad haar reactie kan geven.

Besluit:

1. In te stemmen met het aangepaste ruimtelijk kader van september 2009 en het raadsvoorstel.

2. Het ruimtelijk kader ter besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad.
3. Het ruimtelijk kader en het raadsvoorstel te laten presenteren aan de adviesgroep.

09.16011 Overgang brede doeluitkeringen Grotestedenbeleid naar decentralisatie uitkeringen Van Dam
Probleemstelling:
Voor de GSB periode 2005-2009 werden door het Rijk drie brede doeluitkeringen (BDU) ter beschikking gesteld voor de pijlers sociaal, economie en fysiek. Deze BDU's worden met ingang van 2010/2011 vervangen door decentralisatie-uitkeringen in het gemeentefonds en specifieke uitkeringen. De informatie daarover, en de daarmee gepaard gaande bedragen voor de gemeente Alkmaar, is een voortschrijdend proces (circulaires gemeentefonds en informatie van ministeries). Dit leidt er ook toe dat de effecten voortschrijdend in de begroting 2010 (ontwerp/primair en wijzigingen) worden verwerkt. Op basis van de septembercirculaire 2009 kunnen nu op de meeste beleidsterreinen de (financiële) effecten, gevolgen en keuzes weergegeven worden.
8

Er dienen thans besluiten genomen te worden om de decentralisatie-uitkeringen in het kader van de BDU Fysiek en Sociaal aan te wenden. Voorts dienen besluiten genomen te worden voor de posten die niet gefinancierd kunnen worden uit de decentralisatie uitkeringen en waarvan het gewenst cq. onontkoombaar is deze voort te zetten in 2010. De DBU economie komt te vervallen.

Besluit:

1. Kennis nemen van de omzetting van de ontwikkelingen aangaande de BDU GSB naar DU en specifieke uitkeringen

2. In te stemmen met de Alkmaarse doelstellingen voor de ISV 3 periode 2010- 2014 en de besluitvorming over het bestedingsvoorstel op te schorten tot de voorjaarsnota-begroting 2011.

3. Vast te stellen dat de budgetten, die via de decentralisatie uitkeringen voor Maatschappelijke opvang, onderwijsachterstanden, gezond in de stad en voortijdig schoolverlaten/jeugd worden ontvangen, volledig dienen te worden ingezet voor uitvoering van bestaand beleid

4. De volgende budgetten van de decentralisatie uitkeringen via de eerste begrotingswijziging 2010 structureel als last toe te voegen aan: a. programma onderwijs 1.458.710 (DU Onderwijsachterstandenbeleid
1.292.935 & DU Voortijdig Schoolverlaten (VSV)/ Jeugd 165.775); b. programma zorg 3.013.802 (DU Gezond in de stad 40.643 & DU Maatschappelijke Opvang 2.973.159).

5. Te besluiten dat het GAVO project structureel vanaf 2010 wordt gedekt uit het WMO budget voor een bedrag van 130.000

6. Vast te stellen dat de volgende posten niet gefinancierd kunnen worden uit de decentralisatie uitkeringen:
a. Geen DU, Tienerhonk Ons stekkie oud Overdie 72.000 b. Geen DU, Digitaal trapveld 30.000
c. Geen DU, Helpende hand in de wijk (bemoeizorg jeugd en risicogezinnen) 96.000
d. Geen DU, Ouder-Kindcentra 100.000
e. Centra voor Jeugd en Gezin / buurtnetwerken 20.000 f. DU Voortijdig Schoolverlaten, trajectbegeleiding risicojongeren 142.225
g. DU Gezond in de stad, Sportbureau en Sporthero. 168.000 h. DU maatschappelijke opvang 700.000, ons besluit van 29 september 2009, dekking voor 2010 vanuit de reserve WMO, resteert nihil.
7. De posten genoemd onder 6 als activiteit te continueren en als incidentele last op te nemen in de eerste begrotingswijziging 2010 en de dekking als volgt te regelen:
Posten 6A + 6B voor een bedrag van 102.000 uit het sectorsubsidieplan 2010 van de sector Samenleving
Posten 6C, 6D en 6E voor een bedrag van 216.000 te dekken uit de reserve WMO
Post 6F voor een bedrag van 142.225 te dekken uit tijdelijke uitbreiding jongerenloket die beschikbaar is gesteld in het kader van concrete maatregelen Kredietcrisis
Post 6G voor een bedrag van 168.000 te dekken uit de reserve Welzijn
8. In te stemmen met extra beheerskosten camerasysteem, de continuering van personeel (i.v.m. vervallen ID-banen) en de uitbreiding van personeel (als
9

gevolg van toezicht en handhaving bijzondere wetten) van de afdeling stadstoezicht voor een bedrag van 195.000 en deze kosten voor 2010 incidenteel te dekken uit de DU veiligheid
9. De posten genoemd onder 6 en 8 bij de voorjaarsnota-begroting 2011 nader af te wegen voor structurele continuering en dekking
10. De gemeenteraad hierover te informeren als bijlage bij de begeleidende brief begrotingsbehandeling.

09.16699 Stand van zaken grote projecten Alkmaar Van Dam
Probleemstelling:
Het presidium heeft besloten dat er één keer per jaar een bijeenkomst moet komen voor de gemeenteraad die gewijd is aan de grote projecten. Op 3 november vindt de eerste bijeenkomst plaats.
Dit memo dat voor deze bijeenkomst is opgesteld, geeft op hoofdlijnen inhoudelijke informatie over de grote projecten. Tijdens de bijeenkomst van 3/11 is de vraag aan de orde op welke wijze de gemeenteraad voortaan geïnformeerd wil worden over de grote projecten. Komt de gegeven informatie tegemoet aan de informatievraag van de gemeenteraad? Zo nee, wat ontbreekt er? In de volgende rapportage voor de gemeenteraad kan de gevraagde informatie dan worden gegeven.

Besluit:
In te stemmen met bijgevoegde notitie Stand van zaken grote projecten Alkmaar en deze toe te sturen aan de gemeenteraad ter behandeling op 3 november 2009.

09.16632 "Branchering detailhandel op bedrijventerreinen" als input voor actualisatie Van Dam bestemmingsplannen.

Probleemstelling:
De komende jaren worden de bestemmingsplannen geactualiseerd. Voor deze actualisatieslag is een planologische vertaling van het gevoerde detailhandelsbeleid noodzakelijk zodat duidelijk is op welke locaties in Alkmaar perifere detailhandel wenselijk en mogelijk is. Bijgevoegde nota "branchering detailhandel op bedrijventerreinen" zal na vaststelling door de raad dienen als input voor de opname van (perifere-) detailhandel in bestemmingsplannen. Belangrijkste doel hiervan is de vestigingsmogelijkheden voor detailhandelhandel in o.a. auto's te verruimen in de Boekelermeer zonder daar mogelijkheden te bieden voor winkels in woninginrichting (inclusief keukens en sanitair). Vanzelfsprekend blijft reguliere detailhandel uitgesloten op bedrijventerreinen.
De nota "Branchering detailhandel op bedrijventerreinen" is doorgenomen en positief beoordeeld door de FOCA ondernemers; Bedrijvenvereniging Huiswaard Overstad, Horeca Alkmaar, Vereniging van Eigenaren Binnenstad Alkmaar, Ondernemersvereniging de Oude Stad, Winkeliersvereniging Oude Binnenstad Alkmaar, én Ondernemend Alkmaar. Ondernemend Alkmaar heeft de nota besproken met de vertegenwoordigers van Bedrijventerreinen Overdie, Boekelermeer en Beverkoog.
Conform B&W besluit d.d. 09.06.2009 is met ingang van 2 juli 2009 6 weken lang de mogelijkheid tot inspraak op de Alkmaarse brancheringsnota verleend. Dit heeft uiteindelijk zienswijzen van 3 partijen opgeleverd. Bijgevoegd worden reacties op deze zienswijzen gegeven.
10

Op basis van de zienswijzen is de nota uitsluitend op kleine redactionele punten geactualiseerd. Dit heeft geresulteerd in bijgevoegde nota.

Besluit:
In te stemmen met bijgaand raadsvoorstel.

09.16569 Begeleidende brief begrotingsbehandeling Van Dam
Probleemstelling:
De raad heeft aangegeven geïnformeerd te willen worden over de manier waarop het college omgaat met de rijksbezuinigingen. Daarnaast is er meer duidelijkheid gekomen over de beschikbare GSB middelen. Middels bijgaande brief worden de raadsleden geïnformeerd, zodat dit bij de afwegingen bij de begrotingsbehandeling meegenomen kan worden.

Te nemen besluit:
In te stemmen met bijgaande brief aan de leden van de raad.

09.16703 Wijzigingen Infrastructuurovereenkomst (ISO) inzake warmteleidingen HVC Van Dam
Probleemstelling:
Op 7 juli 2009 heeft het College wethouder Van Dam gemachtigd om met HVC een Energie Exploitatieovereenkomst (EnExO) en Infrastructuurovereenkomst (ISO) te sluiten met betrekking tot restwarmtelevering door HVC in Alkmaar. Op verzoek van HVC is de tekst van de ISO na 7 juli 2009 op vijf punten aangepast (zie toelichting).

Te nemen besluit:
Instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de "Overeenkomst infrastructuur warmte uit de huisvuilcentrale (ISO Alkmaar)" van 25 juni 2009.


11

---- --