DAF Trucks PERSBERICHT VAN PACCAR, GEDISTRIBUEERD DOOR DAF TRUCKS N.V.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Robin Easton van PACCAR, +1 (425) 468-7676

PACCAR kondigt omzet- en winstcijfers derde kwartaal aan

27 oktober 2009, Bellevue, Washington. "PACCAR rapporteerde verbeterde omzetcijfers over het derde kwartaal, vergeleken met het tweede kwartaal van 2009", aldus Mark Pigott, chairman en chief executive officer. "De onderneming genereerde in het derde kwartaal een nettowinst van $13 miljoen. De financiële resultaten blijven een afspiegeling van de gevolgen die een economie in recessie heeft voor het vrachtvervoer en de aanschaf van trucks. Ik ben erg trots op onze 15.000 medewerkers die - onder de huidige, zeer uitdagende marktomstandigheden - prima resultaten hebben geleverd voor onze aandeelhouders. PACCAR is één van de zeer weinige wereldwijd opererende automotive ondernemingen die dit jaar winst maken. PACCAR staat voor producten en diensten van buitengewone kwaliteit, uitstekende rendementen voor aandeelhouders en een voortrekkersrol op het gebied van het milieu." Pigott voegde toe: "PACCAR's productiefaciliteiten en distributiecentra behalen records op het gebied van kwaliteit en productiviteit. Dat plaatst onze onderneming in een goede uitgangspositie wanneer de transportsector terugkeert naar de normale vervangingscycli van voertuigen. PACCAR blijft proactief haar operationele kosten, investeringen en ontwikkelingskosten in lijn brengen met de huidige marktomstandigheden."

PACCAR's nettowinst bedroeg in het derde kwartaal $13 miljoen ($0,04 per verwaterd aandeel), vergeleken met $299 miljoen ($0,82 per verwaterd aandeel) in het derde kwartaal van vorig jaar. De resultaten in het derde kwartaal zijn inclusief een eenmalige nettowinstbijdrage van $9 miljoen ($14,1 miljoen vóór belastingen) die verband houdt met de permanente sluiting van haar Peterbilt fabriek in Madison, Tennessee. Deze winstbijdrage vóór belastingen omvat de sluitingskosten van de fabriek ($4,2 miljoen), met daartegenover een eenmalige bate van $18,3 miljoen door vrijval van de voorziening voor ziektekostenbijdragen van gepensioneerden. In de resultaten over de eerste negen maanden van 2009 is eveneens een eenmalige nettowinstbijdrage verwerkt van $30 miljoen ($47,7 miljoen vóór belastingen) voor het beëindigen van bepaalde ziektekostenbijdragen voor gepensioneerden, zoals gerapporteerd in het tweede kwartaal. De geconsolideerde omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg in het derde kwartaal $2 miljard. De geconsolideerde omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening over de eerste negen maanden van 2009 bedroeg $5,83 miljard. Over de eerste negen maanden van 2009 rapporteerde PACCAR een nettowinst van $65,8 miljoen ($0,18 per verwaterd aandeel), vergeleken met $904,8 miljoen ($2,47 per verwaterd aandeel) in 2008. "PACCAR's financiële sterkte, wereldwijde diversificatie, kwaliteitsproducten en sterke distributienetwerk dragen in belangrijke mate bij aan onze toonaangevende, winstgevende resultaten", aldus Tom Plimpton, PACCAR vice chairman.

Financiële hoogtepunten derde kwartaal 2009
Hoogtepunten van de financiële resultaten over het derde kwartaal 2009:
* Geconsolideerde omzet van $2,0 miljard.

* Nettowinst van $13 miljoen.

* Liquide middelen van $1,98 miljard.

* Cash uit operationele activiteiten ter waarde van $454 miljoen.
* Winst van Financial Services vóór belastingen van $18,1 miljoen.
* Onderdelenomzet van $477,7 miljoen.

* Verkoop- en algemene kosten teruggebracht tot $87,4 miljoen.
* Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling ter hoogte van $43,4 miljoen.

Financiële hoogtepunten, eerste negen maanden 2009 Voor de eerste negen maanden van 2009 waren de financiële hoogtepunten:
* Geconsolideerde omzet van $5,83 miljard.

* Nettowinst van $65,8 miljoen.

* Cash uit operationele activiteiten van $864,0 miljoen.
* Winst vóór belastingen van Financial Services van $49,0 miljoen, bij een activawaarde van $8,7 miljard.
* Onderdelenomzet van $1,39 miljard.

* Cash contributies aan pensioenen van $158,7 miljoen.
* Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling ter hoogte van $148,5 miljoen.
* Investeringen ter waarde van $76,3 miljoen.

* Uitgifte van Medium term notes (MTN) tot een bedrag van $1,05 miljard.

Wereldwijde truckmarkt
DAF's eersteklas voertuigen zijn in Europa toonaangevend op het gebied van kwaliteit en restwaarde. "DAF verbeterde haar marktaandeel in het segment boven 15 ton tot 14,9% in de eerste negen maanden van 2009. DAF's middellange termijndoelstelling is 20%. De totale markt voor zware trucks wordt dit jaar in Europa geschat op 170.000 tot 180.000 eenheden, een reflectie van de voortdurende, uitdagende economische situatie in heel Europa", aldus Aad Goudriaan, president-directeur van DAF. "De verwachting is dat in 2010 het aantal truckverkopen in Europa tussen de 150.000 en 180.000 zal liggen, gelijk aan de truckmarkt in 1992."

"Naar verwachting zullen de verkopen in de zware klasse in de Verenigde Staten en Canada in 2009 tussen de 100.000 en 110.000 voertuigen bedragen, een afspiegeling van de voortdurende economische zwakte, met name in de markt voor nieuwbouwhuizen en de autoproductie", aldus Dan Sobic, PACCAR executive president. "Er zijn wat licht hoopgevende tekenen, zoals de recente stijging van het vrachttonnage. Ook is de ISM Manufacturing Index in elk van de twee afgelopen maanden gestegen tot boven de 52,0, het hoogste niveau sinds juli 2007. De winstgevendheid van onze klanten wordt geholpen door lagere brandstofprijzen en de goede beschikbaarheid van chauffeurs, hoewel de vrachttarieven en tonnages lager zijn dan vorig jaar. Verwacht wordt dat de markt in 2010 licht zal groeien tot 110.000 - 140.000 voertuigen, vanwege het ouder worden van de vloot en de algemene economische groei. Dat is echter nog steeds onder de normale vervangingsvraag van 225.000 - 250.000 eenheden", voegde Sobic toe.

Winstgevend wereldwijd dealernetwerk
PACCAR beschikt over een netwerk van onafhankelijke dealers met 1.900 locaties over de hele wereld. Op het gebied van klantenservice blijven zij toonaangevend in de industrie. PACCAR's Kenworth-, Peterbilt- en DAF-dealers investeren in hun faciliteiten, diensten en efficiency en hebben hun balans op orde gehouden. Zo kunnen ze winstgevend groeien als de economie weer aantrekt. PACCAR's dealernetwerk heeft in de afgelopen twee jaar meer dan $350 miljoen geïnvesteerd.

Financial Services-ondernemingen realiseren goede resultaten in moeilijke markten PACCAR Financial Services (PFS) heeft een portfolio van 146.600 trucks en trailers met een totale activawaarde van $8,7 miljard. Hierbij inbegrepen is PACCAR Leasing, een toonaangevende full-service truckleasing onderneming in Noord-Amerika en Europa, met een vloot van meer dan 30.000 voertuigen. "Tijdens het derde kwartaal en de eerste negen maanden van 2009 had de winst te lijden onder lagere financieringsmarges (omzet minus rente en andere kosten) en een hoger aantal terugnames van trucks in Europa", aldus Ron Armstrong, PACCAR senior vice president. "In het derde kwartaal trad er een wereldwijde verbetering op van de financieringsmarkt, aangevuld met een iets lager aantal achterstallige betalingen, vergeleken met de vorige twee kwartalen." De voorziening voor kredietverliezen bedroeg $26,6 miljoen in het derde kwartaal van 2009, tegen $29,1 miljoen in het tweede kwartaal van 2009. De winst vóór belastingen bedroeg in het derde kwartaal $18,1 miljoen, vergeleken met $45,5 miljoen in het derde kwartaal van vorig jaar. De omzet in het derde kwartaal bedroeg $241,7 miljoen, vergeleken met $322,8 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2008. Over de eerste negen maanden bedroeg de omzet $740 miljoen, vergeleken met $970,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De winst vóór belastingen bedroeg $49,0 miljoen, vergeleken met $171,5 miljoen in 2008.

PACCAR's uitstekende balans, in combinatie met haar AA- kredietrating, stelt PFS in staat om op competitieve wijze financiering aan te bieden aan Kenworth, Peterbilt en DAF-dealers en klanten in twintig landen op drie continenten, in een tijd waarin veel andere financieringsmaatschappijen de markt voor transportfinanciering verlaten hebben", aldus Armstrong. In het derde kwartaal verstrekte PACCAR Financial $550 miljoen aan leningen en leases, 30% van alle nieuw verkochte PACCAR trucks. "Ander bemoedigend nieuws is de stabilisering van de prijzen van gebruikte trucks in de Verenigde Staten en Canada, hoewel het prijsniveau in enkele Europese markten gedaald is", aldus Tim Henebry, president PACCAR Financial. "In de Verenigde Staten en Canada zijn de kredietverliezen gedaald sinds de tweede helft van 2008. Daar staat in Europa echter een stijging van de kredietverliezen tegenover."

Kenworth Mexicana viert 50 jaar leiderschap
Kenworth Mexicana (KENMEX) viert 50 jaar leiderschap in de Mexicaanse truckmarkt. Met een marktaandeel van 37 procent in het zware segment, zet KENMEX al decennia de maatstaf. Het is het resultaat van haar uitstekende reputatie op het gebied van productinnovatie en kwaliteit, toegepaste technologie en klantenondersteuning. In de moderne, 54.000 m2-metende productiefaciliteiten in Mexicali, Baja California, produceert KENMEX zware en middelzware Kenworth trucks voor de Mexicaanse markt en voor exportmarkten. In 2006 heeft PACCAR Mexico een investering van $75 miljoen afgerond voor de uitbreiding en modernisering van de KENMEX-fabriek. Sinds de oprichting van KENMEX in 1959, zijn in de Mexicali-fabriek meer dan 155.000 voertuigen geproduceerd. "Het leiderschap dat KENMEX vijf decennia heeft, is gebaseerd op integriteit, kwaliteit en innovatie", aldus Sam Means, president van PACCAR Mexico. "KENMEX verheugt zich op de volgende 50 jaar en op een voortzetting van de toewijding voor kwaliteit en klantenservice die Kenworth tot het meest gevraagde merk onder Mexicaanse vervoerders heeft gemaakt."

Productontwikkeling, onderscheidingen voor kwaliteit, erkenning PACCAR is van plan de investeringen in 2010 bij een groeiende economie te verhogen. In 2009 worden investeringen in kapitaalgoederen voorzien van $100 - $125 miljoen. De uitgaven op het gebied van onderzoek en ontwikkeling voor nieuwe producten en verder verhoogde voertuigefficiency zullen $190 - $200 miljoen bedragen. "Kenworth, Peterbilt en DAF investeren in nieuwe toonaangevende producten en services om onze klanten in staat te stellen winstgevende resultaten te blijven realiseren", zei Jim Cardillo, PACCAR president.

PACCAR heeft in de afgelopen elf jaar dertig onderscheidingen van J.D. Power ontvangen. De concurrent die het dichtst in de buurt kwam, kreeg er zes. Kenworth Truck Company behaalde de hoogste score in klantentevredenheid in diverse segmenten van de zware klasse, volgens de recente J.D. Power and Associates 2009 Heavy Duty Customer Satisfaction Studysm*. "Kenworth heeft de erkenning in de sector 'Wegtransport' voor het vijfde opeenvolgende jaar ontvangen en heeft alle vijf onderscheidingen in het segment 'Distributievervoer' behaald en nog eens drie onderscheidingen voor de service van haar dealers", zei Bob Christensen, PACCAR senior vice president. "De medewerkers van Kenworth zijn gecommitteerd onze klanten producten en services van de hoogste kwaliteit te leveren. Onze dealers leveren een uitstekende klantenondersteuning met toonaangevende producten en service-prestaties en lage operationele kosten."

Kenworth is onlangs door het magazine Seattle Business onderscheiden met de 'Green Washington manufacturing award' voor Kenworth's leiderschap, innovatie en commitment met betrekking tot duurzame milieuzorg en de reductie van CO2-uitstoot van de staat Washington. Kenworth ontving de onderscheiding vanwege de T270 en T370 diesel-elektrische hybride-trucks, T800 LNG-voertuigen (vloeibaar gas) en de bekroonde inspanning van de productiefaciliteit in Renton, Washington, om trucks op duurzame wijze te produceren. "Kenworth is vereerd de Green Washington manufacturing award te ontvangen, als erkenning van onze omvangrijke inspanning op het gebied van het milieu", aldus Bill Kozek, Kenworth general manager. "Kenworth blijft de truckindustrie aanvoeren met praktische technologieën die klanten helpen de brandstofefficiency verder te verhogen en emissies te verlagen."

Lezers van het Britse magazine Truck & Driver verkozen DAF's topmodel XF105 tot 'Beste Truck van de laatste 25 jaar'. Britse chauffeurs roemden DAF's uitstekende voertuigprestaties, efficiency en chauffeurscomfort.

Het magazine InformationWeek (IW) erkende PACCAR als een toonaangevende IT-innovator, die nieuwe ideeën genereert om resultaten te verbeteren in moeilijke, mondiale economische omstandigheden. In de 21ste jaarlijkse ranglijst van technologische innovatiebedrijven, stond PACCAR op een 68e plaats op de IW500-lijst en was het de hoogst genoteerde onderneming in de automotive sector.

PACCAR Inc. heeft wereldwijd een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt en DAF. De onderneming is ook actief op het gebied van financiële dienstverlening, informatietechnologie en de verkoop van onderdelen voor trucks.

De aandelen van PACCAR worden verhandeld op de Nasdaq Stock Market onder het symbool PCAR. De homepage van PACCAR kan worden gevonden onder www.paccar.com.

Dit bericht bevat 'toekomstgerichte' verklaringen zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management en zijn onderhevig aan onzekerheid en veranderende omstandigheden. Werkelijke resultaten kunnen vanwege meerdere factoren afwijken van de in deze verklaringen geschetste resultaten. Meer informatie over deze factoren staan vermeld in PACCAR's gedeponeerde stukken bij de Securities and Exchange Commission.


*) J.D. Power and Associates 2009 Heavy-Duty Truck Customer Satisfaction Studysm. Het onderzoek was gebaseerd op 2.425 antwoorden van eigenaren van zware trucks. Voor meer informatie: www.jdpower.com.