SGP


28 - 10 - 09 | Begroting Economische Zaken

Begroting Economische Zaken

28 oktober 2009
ir. B.J. van der Vlies

---

Inleiding
De bewindslieden en het ministerie van Economische Zaken staan en gaan voor het Nederlandse bedrijfsleven, dat juist nu een hart onder de riem nodig heeft. De SGP-fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het laatste niet goed uit de verf komt. Exemplarisch is dat de Crisis- en Herstelwet niet is ondertekend door de minister van Economische Zaken. Misschien is het alsnog ondertekenen van dit wetsvoorstel een goed begin voor een krachtig signaal richting het bedrijfsleven.

MKB
De SGP-fractie heeft zich altijd hard gemaakt voor kleine bedrijven. Zij vormen het grondvlak voor de bedrijvigheid en verdienen steun. Naast onze inzet voor zondagsrust voor winkeliers en hun medewerkers, vraag ik ook aandacht voor de veiligheid van winkels en kleine bedrijven. Naar aanleiding van een motie van mijn hand uit 2005 en een breed gesteund amendement van collega Ten Hoopen heeft de staatssecretaris enkele belangrijke stappen in de goede richting gemaakt. Broodnodig. Het aantal winkeldiefstallen, evenals de geleden schade, is fors gestegen . Voor een landelijke uitrol van maatregelen is 24 miljoen euro echter niet genoeg. Mijn fractie heeft daarom het amendement van collega Ten Hoopen voor een extra bijdrage van 10 miljoen meegetekend.

De financieringssituatie van het MKB blijft zorgelijk. De bewindslieden hebben de afgelopen weken en maanden diverse maatregelen genomen, die zich in de praktijk nog moeten bewijzen . Nog enkele vragen: hoe pakt de minister knelpunten aan die van de kredietdesk rollen en niet door MKB en de bankensector opgelost kunnen worden? Neemt zij dan de regie? Komen MKB-ers voldoende in aanmerking voor de Garantie Ondernemersfinanciering? Wat is het budget voor deze regeling? Ik las in de brieven van de minister bedragen van 1 en 1,5 miljard.

Ook de regeldruk blijft ondernemers knellen. Verpakkingenbelasting, welstandcommissies, reprorecht en CBS-enquetes, het kost ondernemers tijd en geld. De bewindslieden willen de administratieve lasten in 2010 met 1,5% beperken. Hoe willen zij met deze minimale stap de reductiedoelstelling van 25% in 2011 halen? In de beleidsagenda wordt gesproken over het creëren van een verlicht regime voor kleine ondernemingen. Dat is positief. Welke maatregelen worden beoogd? Hoe wordt dit regime uitgerold?

Duurzame energie
Met het Aanvullend Beleidsakkoord en de beleidsagenda wordt aangestuurd op een robuuste financiering van de bekritiseerde SDE-regeling, middels een zogenaamde opslag op het electriciteitstarief. De SGP-fractie is benieuwd naar de uitwerking. Naast een robuustere financiering spreken het aanvullend beleidsakkoord en de beleidsagenda ook over een ruimere financiering. Mag ik hieruit opmaken dat de budgetplafonds de komende jaren omhoog zullen gaan? Wat zijn, afgezien hiervan, de budgetten voor 2010 en 2011?

Daarnaast vraagt mijn fractie zich af waar niet uitgegeven MEP-gelden terugkeren op de begroting. Veel initiatieven komen niet van de grond, waardoor vergunningen vervallen en beschikkingen verlopen. Kunnen we een deel van deze gelden terugzien in het SDE-budget voor dit jaar en 2010?

Mijn fractie wil opnieuw pleiten voor een verhoging van het basisbedrag voor vergistingsprojecten. De overtekening lijkt een schijnsucces. Mijn fractie is bang voor het MEP-scenario, waarbij projecten in de praktijk niet van de grond komen. De Rabobank heeft hier onlangs nog voor gewaarschuwd. In veel gevallen zal de financiering niet rondgebreid kunnen worden. Het ECN-advies ligt niet voor niks opnieuw op 20 cent.

Het is van belang dat we een SDE-regeling krijgen die langjarige zekerheid biedt en niet langer het karakter van een loterij heeft.

Innovatie
Innovatie is niet normen- en waardenvrij. Graag vraag ik de aandacht van de bewindslieden voor een recente publicatie van het Rathenau Insituut met de titel âLeven als bouwpakketâ. Deze publicatie is een ethische verkenning van een nieuwe technologische golf, waarin nanotechnologie, informatietechnologie, cognitieve wetenschappen en biotechnologie steeds verder worden gecombineerd en geïntegreerd. Met deze ontwikkelingen vervagen bestaande grenzen tussen mens en machine, enzovoorts. Dit zal grote ethische en maatschappelijke vragen oproepen. Dat gaat verder dan alleen het huidige maatschappelijk debat over nanotechnologie en raakt aan bijvoorbeeld de High Tech Topprojecten en het project Hersenen en Cognitie. Mijn fractie wil de bewindslieden daarom vragen per brief te reageren op de genoemde publicatie van het Rathenau Instituut en aan te geven hoe het debat over de genoemde integratie van sleuteltechnologieën vroegtijdig gevoerd kan worden.

Moraliteit
Ook ondernemerschap is niet normen- en waardenvrij. De SGP-fractie vindt het volkomen terecht dat de minister de vinger heeft gelegd bij het korte termijnwinstbejag dat hier en daar overheerst en één van de oorzaken is geweest voor de economische crisis. Wie de schoen past, trekke hem aan. De reactie van MKB junior biedt meer perspectief dan de overtrokken reactie van de werkgeversorganisaties, waaronder MKB senior.
De organisatie van een conferentie is goedbedoeld, maar geen oplossing voor het probleem. Een hoge moraal begint bij een goed fundament en een goede opvoeding. Graag wijs ik minister en bedrijfsleven aan het slot van mijn betoog op het beste fundament dat ik ken: de Bijbel, het Woord van God!