SGP
28 - 10 - 09 | Begroting Economische Zaken
Begroting Economische Zaken
28 oktober 2009
ir. B.J. van der Vlies
---
Inleiding
De bewindslieden en het ministerie van Economische Zaken staan en gaan
voor het Nederlandse bedrijfsleven, dat juist nu een hart onder de
riem nodig heeft. De SGP-fractie kan zich niet aan de indruk
onttrekken dat het laatste niet goed uit de verf komt. Exemplarisch is
dat de Crisis- en Herstelwet niet is ondertekend door de minister van
Economische Zaken. Misschien is het alsnog ondertekenen van dit
wetsvoorstel een goed begin voor een krachtig signaal richting het
bedrijfsleven.
MKB
De SGP-fractie heeft zich altijd hard gemaakt voor kleine bedrijven.
Zij vormen het grondvlak voor de bedrijvigheid en verdienen steun.
Naast onze inzet voor zondagsrust voor winkeliers en hun medewerkers,
vraag ik ook aandacht voor de veiligheid van winkels en kleine
bedrijven. Naar aanleiding van een motie van mijn hand uit 2005 en een
breed gesteund amendement van collega Ten Hoopen heeft de
staatssecretaris enkele belangrijke stappen in de goede richting
gemaakt. Broodnodig. Het aantal winkeldiefstallen, evenals de geleden
schade, is fors gestegen . Voor een landelijke uitrol van
maatregelen is 24 miljoen euro echter niet genoeg. Mijn fractie heeft
daarom het amendement van collega Ten Hoopen voor een extra bijdrage
van 10 miljoen meegetekend.
De financieringssituatie van het MKB blijft zorgelijk. De
bewindslieden hebben de afgelopen weken en maanden diverse maatregelen
genomen, die zich in de praktijk nog moeten bewijzen . Nog enkele
vragen: hoe pakt de minister knelpunten aan die van de kredietdesk
rollen en niet door MKB en de bankensector opgelost kunnen worden?
Neemt zij dan de regie? Komen MKB-ers voldoende in aanmerking voor de
Garantie Ondernemersfinanciering? Wat is het budget voor deze
regeling? Ik las in de brieven van de minister bedragen van 1 en 1,5
miljard.
Ook de regeldruk blijft ondernemers knellen. Verpakkingenbelasting,
welstandcommissies, reprorecht en CBS-enquetes, het kost ondernemers
tijd en geld. De bewindslieden willen de administratieve lasten in
2010 met 1,5% beperken. Hoe willen zij met deze minimale stap de
reductiedoelstelling van 25% in 2011 halen? In de beleidsagenda wordt
gesproken over het creëren van een verlicht regime voor kleine
ondernemingen. Dat is positief. Welke maatregelen worden beoogd? Hoe
wordt dit regime uitgerold?
Duurzame energie
Met het Aanvullend Beleidsakkoord en de beleidsagenda wordt
aangestuurd op een robuuste financiering van de bekritiseerde
SDE-regeling, middels een zogenaamde opslag op het
electriciteitstarief. De SGP-fractie is benieuwd naar de uitwerking.
Naast een robuustere financiering spreken het aanvullend
beleidsakkoord en de beleidsagenda ook over een ruimere financiering.
Mag ik hieruit opmaken dat de budgetplafonds de komende jaren omhoog
zullen gaan? Wat zijn, afgezien hiervan, de budgetten voor 2010 en
2011?
Daarnaast vraagt mijn fractie zich af waar niet uitgegeven MEP-gelden
terugkeren op de begroting. Veel initiatieven komen niet van de grond,
waardoor vergunningen vervallen en beschikkingen verlopen. Kunnen we
een deel van deze gelden terugzien in het SDE-budget voor dit jaar en
2010?
Mijn fractie wil opnieuw pleiten voor een verhoging van het
basisbedrag voor vergistingsprojecten. De overtekening lijkt een
schijnsucces. Mijn fractie is bang voor het MEP-scenario, waarbij
projecten in de praktijk niet van de grond komen. De Rabobank heeft
hier onlangs nog voor gewaarschuwd. In veel gevallen zal de
financiering niet rondgebreid kunnen worden. Het ECN-advies ligt niet
voor niks opnieuw op 20 cent.
Het is van belang dat we een SDE-regeling krijgen die langjarige
zekerheid biedt en niet langer het karakter van een loterij heeft.
Innovatie
Innovatie is niet normen- en waardenvrij. Graag vraag ik de aandacht
van de bewindslieden voor een recente publicatie van het Rathenau
Insituut met de titel âLeven als bouwpakketâ. Deze publicatie is een
ethische verkenning van een nieuwe technologische golf, waarin
nanotechnologie, informatietechnologie, cognitieve wetenschappen en
biotechnologie steeds verder worden gecombineerd en geïntegreerd. Met
deze ontwikkelingen vervagen bestaande grenzen tussen mens en machine,
enzovoorts. Dit zal grote ethische en maatschappelijke vragen
oproepen. Dat gaat verder dan alleen het huidige maatschappelijk debat
over nanotechnologie en raakt aan bijvoorbeeld de High Tech
Topprojecten en het project Hersenen en Cognitie. Mijn fractie wil de
bewindslieden daarom vragen per brief te reageren op de genoemde
publicatie van het Rathenau Instituut en aan te geven hoe het debat
over de genoemde integratie van sleuteltechnologieën vroegtijdig
gevoerd kan worden.
Moraliteit
Ook ondernemerschap is niet normen- en waardenvrij. De SGP-fractie
vindt het volkomen terecht dat de minister de vinger heeft gelegd bij
het korte termijnwinstbejag dat hier en daar overheerst en één van
de oorzaken is geweest voor de economische crisis. Wie de schoen past,
trekke hem aan. De reactie van MKB junior biedt meer perspectief dan
de overtrokken reactie van de werkgeversorganisaties, waaronder MKB
senior.
De organisatie van een conferentie is goedbedoeld, maar geen oplossing
voor het probleem. Een hoge moraal begint bij een goed fundament en
een goede opvoeding. Graag wijs ik minister en bedrijfsleven aan het
slot van mijn betoog op het beste fundament dat ik ken: de Bijbel, het
Woord van God!