SGP


Algemeen overleg Transport

---

Meer vervoer over de Betuwelijn en meer aandacht voor de criminaliteit waar transportondernemers mee te maken krijgen. Dat zijn de twee belangrijkste onderwerpen waar SGP-woordvoerder Kees van der Staaij over sprak tijdens het Kameroverleg over de transportsector in Nederland. De Betuwelijn blijkt te duur en verliest daardoor 'klandizie', aldus Van der Staaij. Minister Eurlings kan en moet daar wat aan doen. De criminaliteit waar transporteurs mee te maken krijgen neemt toe, maar de bereidheid om aangifte te doen is laag. In overleg met Justitie moet daarom gewerkt worden aan het eenvoudiger maken van de aangifte.

29 oktober 2009
mr. C.G. van der Staaij

Betuweroute

Voorzitter. De Betuweroute moet zo snel mogelijk gevuld worden. Daarover is iedereen het eens. Daarom schrok mijn fractie van een recent artikel in Nieuwsblad Transport waarin spoorvervoerders dreigen de Betuweroute links te laten liggen als beheerder Keyrail de tarieven niet drastisch verlaagt. Die kant mag het niet op. Het gemengde net moet worden ontlast, ook vanuit oogpunt van veiligheid. Bovendien hebben we geen miljardeninvestering gepleegd om braak te laten liggen.

Daarom mijn vraag hoe de minister dit bericht en de daarin verwoorde dreiging beoordeelt. Bestaat er een reële optie, dat spoorvervoerders de geplande verschuiving van hun vervoer van het gemengde net naar de Betuweroute opschorten?

Hebben de spoorvervoerders inderdaad een verzoek ingediend bij uw ministerie en bij Keyrail om de tarieven te verlagen met 20 tot 30%? Heeft u inmiddels op dit verzoek gereageerd en zo ja, hoe?

Daarnaast las ik met enige verbazing, dat Keyrail dit jaar een aantal nieuwe toeslagen heeft geïntroduceerd. Valt dit wel binnen de gemaakte afspraken omtrent tariefvorming?

Wat betekenen deze perikelen voor het cruciale moment van 13 december a.s., de datum waarop de Betuwelijn volledig operationeel zou moeten zijn en er zoveel mogelijk volume via de Betuweroute zou moeten worden afgehandeld? De prognose was om dan tenminste op 300 ritten per week te komen. Blijft die prognose staan?

Zijn er nog extra prikkels te bedenken om te voorkomen dat spoorvervoerders de geplande verschuiving van hun vervoer van het gemengde net naar de Betuweroute opschorten? Is de huidige crisis aanleiding om iets aan de tarieven te doen?

Tot slot; zal het inderdaad lukken om per 13 december om te schakelen naar 25 KV op de Havenspoorlijn? Wat is de laatste stand van zaken?

Modal shift

Voorzitter. Daarnaast wil ik de vinger leggen bij de omgekeerde modal shift die we op dit moment meemaken. Nogal wat vervoer verschuift momenteel van de binnenvaart naar de met zwaar verlies rondrijdende trucks. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de buitengewone toestanden waarmee we te maken hebben. Wel moeten we ervoor waken, dat er onomkeerbare ontwikkelingen gaan plaatsvinden, ook als het gaat om eventuele ondersteunende- en andere crisismaatregelen. Wordt dit in het oog gehouden?

Alpenlanden

Voorzitter. Enigszins in lijn met het vorige punt wil ik stilstaan bij het wegvervoer door de Alpenlanden. De minister heeft zich krachtig ingezet voor het bewaken van de Nederlandse wegvervoerbelangen bij het vervoer door de Alpenlanden. Daarom heeft Nederland zich ook gevoegd in een juridische procedure jegens Oostenrijk. Ik ken uiteraard de achterliggende belangen, maar ik heb wel de indruk dat we te eenzijdig inzetten op het wegvervoer. Er kan nog steeds heel veel bereikt worden met short sea verbindingen, zodat we die kwetsbare Alpen niet eens hoeven te passeren. Deze mogelijkheden worden wel met de mond beleden, maar zou dit niet een impuls kunnen krijgen? Is dit niet iets voor een krachtig actieplan, voorzien van heldere streefcijfers, ook op het gebied van modal shift?

Criminaliteit

Voorzitter. Een groot probleem voor transportondernemers wordt gevormd door transportcriminaliteit. Veel bedrijven hebben hun terreinen en panden goed beveiligd. Daardoor verschuift de criminaliteit steeds meer naar de openbare ruimte. Er is over dit punt al vaker gesproken. Uit contacten met transportondernemers blijkt echter dat de aangiftebereid zeer laag is. Men heeft weinig vertrouwen in de prioriteit die deze criminaliteit krijgt, maar men ziet vooral op tegen de vele rompslomp die aangifte doen met zich brengt. Het doen van aangifte veroorzaakt soms dagen vertraging. Dat is voor een ondernemer ondoenlijk. Wil de minister zich er sterk voor maken bij zijn collega van justitie om het doen van aangifte sterk te bevorderen en eenvoudiger te maken?