Gemeente Achtkarspelen


Achtkarspelen wint Prijs voor het Beste Kwaliteitshandvest 2009

De gemeente Achtkarspelen heeft de Prijs voor het Beste Kwaliteitshandvest 2009 in de wacht gesleept. Dit heeft Arno Thijsen (Directeur Dienstverlening, Regeldruk en Informatiebeleid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) vanmiddag bekend gemaakt op het congres âAanstekelijk klantgericht' in De Doelen in Rotterdam.

Vrijdagmorgen, 30 oktober, brengen Frank Faber (projectleider kwaliteitshandvesten/ burgerlink) en Marjolein Lokhorst (beleidsadviseur kwaliteitshandvesten/ burgerlink) van het Ministerie van BZK een bezoek aan de gemeente Achtkarspelen. Om 11.00 uur zal Frank Faber in de Raadzaal een speciale verrassing overhandigen aan de gemeente Achtkarspelen.

Achtkarspelen is geprezen voor de snelheid van de invoering van de servicenormen. Achtkarspelen heeft lef getoond en tussentijds de kwaliteit van de dienstverlening geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Als er in een bepaalde periode meer VVV/Irisbonnen werden uitgedeeld dan normaal, dan stuurde de gemeente bij door maatregelen te nemen. Bij de invoering is ruim aandacht geweest voor houding en gedrag (cultuuraspect) van de medewerkers. De instelling van de gemeente is zeer dienstverlenend.

In totaal waren 27 organisaties genomineerd voor deze prijs. De jury heeft hieruit drie organisaties genomineerd. Naast de gemeente Achtkarspelen waren dit de gemeente De Ronde Venen en het Atrium Medisch Centrum Parkstad (Heerlen).Â

Servicenormen van Achtkarspelen

In een kwaliteitshandvest doet een overheidsorganisatie beloften aan burgers en ondernemers over de dienstverlening. Deze beloften noemen we ook servicenormen.
Burgers weten wat ze mogen verwachten en ze kunnen de overheid aanspreken op de servicenormen. Dat is een extra prikkel om goede dienstverlening te leveren.

In april 2008 heeft de gemeente Achtkarspelen haar servicenormen vastgesteld. Als de gemeente haar servicenormen overschrijdt dan krijgt de klant een VVV/Irisbon van tien euro.

De klant krijgt van de gemeente een cadeaubon van tien euro als:
- de wachttijd aan het loket langer is dan 15 minuten.

- de klant niet binnen 5 werkdagen na ontvangst van een brief een ontvangstbevestiging heeft gekregen waarin staat welke afdeling of medewerker de zaak behandelt en hoe lang het gaat duren tot de klant antwoord krijgt.

- een brief of (formele) e-mail niet binnen 8 weken beantwoord is.

- de afhandeling van een klacht langer duurt dan 6 weken.

- de gemeente de afhandelingstermijn van producten en diensten (zoals vergunningen) overschrijdt zonder hiervan te berichten.