Consumenten minder vaak naar de film, maar bioscoop telt meer bezoekers

Amsterdam, 29 oktober 2009

Consumenten zeggen minder vaak naar de bioscoop te gaan. De bioscoopeigenaren tellen desondanks meer bezoekers. Mogelijke verklaring is dat consumenten minder vaak per week naar de film gaan, maar wel vaker in het land zijn.

Consumenten zeggen minder vaak naar de bioscoop te gaan in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Van de 61.500 respondenten geeft vier op de tien respondenten (40%) aan minder vaak naar de film te gaan. Een groep van 9% zegt vaker naar de film te gaan. Ruim de helft (52%) van de ondervraagden gaat even vaak als vorig jaar.

Toch hogere bezoekersaantallen

Gemiddeld bezoeken alle Nederlanders 1,4 keer per jaar de bioscoop en geven ze daar per persoon ruim 7 euro uit. Dat blijkt uit cijfers van Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) over 2008. Opvallend is dat de bioscoopeigenaren onlangs rapporteerden de eerste negen maanden van dit jaar juist meer bezoekers te hebben mogen verwelkomen.

Naar de film in plaats van op vakantie

Hoe valt het nu te rijmen dat consumenten het gevoel hebben minder vaak naar de film te gaan, maar dat de bioscopen meer bezoekers hebben geteld? Consumenten hebben kennelijk het gevoel minder vaak naar de film te gaan. Nu het economisch tegenzit, bezuinigen ze op hun uitgaven. Deze week bleek bijvoorbeeld uit cijfers van de ANVR dat het aantal reizigers met 7% is afgenomen ten opzichte van een jaar geleden. Consumenten reizen dus minder en blijven in Nederland. Van de thuisblijvers gaat een deel naar de bioscoop. Iets wat ze niet zouden hebben gedaan als ze het land uit waren. Minder weekendjes weg betekent zo meer naar de film. Dit zou kunnen verklaren waarom consumenten voor hun gevoel minder vaak (per week) naar de film gaan en er toch meer kaartjes zijn verkocht.