Cap Gemini Nederland



Utrecht, 29 oktober 2009

Capgemini investeert in Business Information Management om klanten te helpen bij het winstgevend ontginnen van bedrijfsinformatie

3.000 nieuwe consultants ondersteunen wereldwijd business intelligence projecten van klanten

Capgemini Group gaat wereldwijd substantieel investeren in Business Information Management (BIM), een verzameling diensten die bedrijven in staat stelt om de levenscyclus van hun bedrijfsinformatie beter te managen. Organisaties zoeken in toenemende mate naar nieuwe strategieën en technieken om meer inzicht te krijgen in het potentieel van de enorme hoeveelheid versnipperde data, opgeslagen in bedrijfsapplicaties. Om organisaties hierin te ondersteunen, zal Capgemini Group wereldwijd 3.000 extra consultants in dienst nemen of heralloceren. Capgemini zal daarnaast in India een 'Center of Excellence' oprichten, waar in eerste instantie 1.000 specialisten aan de slag gaan om de allernieuwste BIM-technologieoplossingen voor klanten wereldwijd te ontwikkelen. Dit is de eerste aankondiging in een reeks van nieuwe strategische portfolio initiatieven die in de loop van het komende halfjaar door Capgemini Group wereldwijd worden gelanceerd.

Capgemini's BIM-dienstverlening omvat strategic information management blueprinting, data-architectuur en -warehousing, data-analyse, performance rapportages, bestandsbeheer, datarecuperatie en portals. In het huidige economische klimaat staat BIM bij veel organisatie hoog op de agenda. Volgens onderzoeksbureau AMR Research zullen bedrijven in 2010 USD 59,3 miljard uitgeven aan business Intelligence en performance management activiteiten. "Grote ondernemingen zien steeds vaker in dat ze de effectiviteit en mogelijkheden van bestaande bedrijfsinformatiesystemen moeten verbeteren. Zowel als gevolg van de druk die veranderende wet- en regelgeving levert, als door de noodzaak om bredere en diepere inzichten te verkrijgen in business trends en bedrijfsprestaties," aldus Paul Nannetti General Manager van Capgemini's wereldwijde BIM serviceline. "We voorzien een grote vraag naar deze diensten en mobiliseren daarom onze wereldwijde organisatie om aan deze vraag te kunnen voldoen. Daarnaast bieden we ook marktspecifieke oplossingen aan voor klanten in de financiële sector, de farmaceutische industrie, energie, retail en telecom."

Kees Birkhoff, divisiemanager BIM van Capgemini Nederland: "In de afgelopen 10 jaar heeft Business Intelligence en Enterprise Content Management, wat inmiddels hand in hand gaat onder de noemer Business Information Management, zijn waarde voor het bedrijfsleven in Nederland bewezen. We hebben de shift gemaakt van data naar informatie. Echter deze informatie en de complexiteit en veelheid van informatieomgevingen beginnen ons inmiddels boven het hoofd te groeien. In de komende vijf jaar gaan we dan ook een transformatie zien in de wijze waarop wij deze informatie voor ons laten werken. Capgemini heeft in Nederland meer dan 500 consultants gespecialiseerd in Business Information Management die mede gaan werken aan het vormgeven van de hierboven beschreven ontwikkeling."

Bij het leveren van BIM oplossingen, werkt Capgemini met de meest geschikte technologieoplossingen, gebaseerd op de specifieke eisen van iedere klant. Capgemini's Rightshore® methodologie wordt hierbij ingezet. Het in India gevestigde BIM 'Center of Excellence' zal daarnaast fungeren als een zwaartepunt in Capgemini's strategie om best practices wereldwijd toe te passen, waarbij serviceniveaus continu worden verbeterd. Capgemini gebruikt zijn Intelligent Enterprise(TM) assessment proces, om snel de behoeften van de klant te analyseren en om per onderneming een strategisch raamwerk en een roadmap voor BIM te ontwikkelen.

"Om onze kosten te verlagen en tegelijkertijd onze capaciteit te verhogen hebben we een nieuw sourcing-model geadopteerd, gebaseerd op een gedistribueerde benadering en beheerd in lijn met vooraf gedefinieerde en gestructureerde metrieken. Capgemini's schaal en capaciteiten op het gebied van business information management zorgen ervoor dat wij onze bedrijfsinformatie samen met één enkele partner kunnen managen", zeggen Vince Kelly, CIO van Orange Business Services en Patrick Feuillatre, verantwoordelijk voor de Business Intelligence Software Factory van Orange Business Services."

De extra investering zorgt voor een substantiële uitbreiding van Capgemini's BIM-expertise. De Capgemini Group ondersteunt zijn klanten al meer dan 15 jaar bij BIM initiatieven. Capgemini levert hiervoor speciaal op de klant gerichte oplossingen, gebaseerd op best practices uit de markt. Capgemini's kennis van BIM implementaties werd onlangs nog bekroond door Teradata , dat Capgemini uitriep tot 'EMEA SI Partner van het jaar'. Zij stelden dat Capgemini uitstekend in staat is om klanten te helpen bij het verkrijgen van strategische inzichten, het herkennen van nieuwe trends en het snel acteren bij nieuwe marktontwikkelingen.

EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.

Rightshore® is een trademark van Capgemini.




Cap Gemini Nederland