Nederlanders somberder over hun financiële vooruitzichten

Persbericht: embargo tot donderdag 29 oktober 13.00 uur.

De financiële situatie van de Nederlanders is achteruit gegaan ten opzichte van een half jaar geleden zo blijkt uit de oktober-meting van de Publieksmonitor Wijzer in geldzaken. Meer dan 40% van de Nederlanders merkt de invloed van de financiële crisis op de huishoudfinanciën door verlies van vermogen, daling van het (verwachte) pensioen en van inkomen. De verwachtingen voor de toekomst zijn pessimistischer dan in mei. Voor het komend half jaar verwacht bijna een derde dat ze de crisis nog wel zullen blijven voelen in de portemonnee, vooral door inkomensdaling. Bij bijna 20% van de Nederlanders is de financiële situatie niet gezond. Deze mensen kunnen moeilijk rondkomen, of hebben vaak aan het eind van de maand geen geld meer, of zijn niet in staat rekeningen op tijd te betalen.

Financiële veerkracht neemt snel af

Ook blijkt dat de financiële veerkracht is afgenomen. Voor meer dan eenderde is een onverwachte uitgave van boven de 1.000 euro een probleem. 28% van de Nederlanders zegt een inkomensachteruitgang van meer dan 25% niet langer dan drie maanden te kunnen opvangen. Daarbij is de Nederlander slecht voorbereid, bijna 38% heeft geen voorzorgsmaatregelen getroffen om de gevolgen van de economische crisis op te vangen.

Bezuinigen en sparen populairste strategie crisis de baas te blijven

Nederlanders die wel maatregelen nemen gaan bezuinigen (41%). 22% gaat meer sparen, 18% stelt grote uitgaven uit en 12% gaat financiële producten heroverwegen. Het meest wordt op uitgaan (53%) en vakanties en uitjes (48%) bezuinigd. Maar ook op de komende Sinterklaasaankopen. Maar liefst 23% van de gezinnen met jonge kinderen zal hieraan minder uitgeven.

Gebrek aan kennis blijft zorgen baren

De Nederlander blijft zijn kennis van de (huishoud)financiën overschatten. 80% zegt goed op de hoogte te zijn en de huishoudfinanciën onder controle te hebben. De feiten zijn dat ruim 37% van alle ondervraagden slechts een globaal beeld heeft van wat op de betaalrekening staat. In hetzelfde onderzoek geven specifieke groepen aan dat hun kennis te kort schiet over sommige financiële producten. 50% van de mensen die pensioen opbouwt of belegt heeft onvoldoende kennis over de producten die zij kopen. 35% van de jongeren (18 t/m 24 jaar) weet niet voldoende van hun spaarproducten; 38% van de 25-34 jarigen heeft relatief weinig kennis over hun hypotheken en over hun pensioenopbouw. Opnieuw blijkt ook dat men niet weer hoeveel de rente is bij rood staan op de betaalrekening. Mensen die wel eens rood staan denken dat de rente gemiddeld 8.6% is, terwijl deze momenteel rond de 15% ligt.

Digitaal huishoudboekje helpt om geldzaken op orde te houden

Bijna 40% van de respondenten geeft aan dat zij gebruik zou maken van een digitaal huishoudboekje gekoppeld aan hun bankrekening. Consumenten willen het digitale huishoudboekje vooral gebruiken om te monitoren hoeveel zij aan verschillende uitgavenposten besteden. Opvallend is dat zo'n digitaal huishoudboekje vaker gebruikt zal worden door mensen die er het meeste profijt van kunnen hebben; mensen in een ongezonde financiële situatie geven meer dan gemiddeld aan zo'n tool te zullen gaan gebruiken.

De nieuwe rubriek 'Geldzaken op orde' www.wijzeringeldzaken.nl/omgaan-met-geld/geldzaken-op-orde op de website van Wijzer in geldzaken is een praktische hulp bij het verbeteren van inzicht en overzicht van de huishoudfinanciën. De rubriek wijst mensen de weg met informatie, tips en hulpmiddelen over begroten, budgetteren en buffers aanleggen.


---

Over CentiQ

CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt 45 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.

Periodieke Publieksmonitor

De Publieksmonitor Wijzer in geldzaken is een periodiek onderzoek om mogelijke veranderingen in de financiële houding van consumenten in beeld te brengen. Deze meting is gedaan na Prinsjesdag door Veldkamp en TNS Nipo onder 1.137 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Met de verzamelde doelgroepinformatie kan direct sturing worden gegeven aan een effectieve uitvoering van de CentiQ-missie. Het onderzoeksrapport 'Wijzer in geldzaken Publieksmonitor' is te downloaden via www.wijzeringeldzaken.nl.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed