In 2010 verdere daling verkopen nieuwe auto's

29/10/2009 08:35

Vroemm.nl

In Nederland worden volgend jaar slechts 340.000 nieuwe auto's verkocht. Dit betekent een verdere afname met 40.000 stuks vergeleken met het verwachte aantal van 2009. Vanuit zowel consumenten als de zakelijke markt wordt nog geen impuls verwacht. Voor 2009 blijft de teller naar verwachting steken op 380.000 nieuwe auto's, een bevestiging van de begin van dit jaar door vroemm.nl afgegeven prognose.

In 2010 verdere daling naar 340.000 nieuwe auto's

Volgend jaar wordt een verdere afname van het aantal verkochte nieuwe personenauto's verwacht. De daling van 40.000 stuks betekent ruim 10% minder verkopen. Deze komt bovenop de verwachte daling in 2009 van circa 120.000 auto's. In het jaar 2010 worden daarmee ruim 30% minder auto's verkocht dan de 500.000 auto's van 2007 en 2008. Het aantal voor 2010 staat met name in schril contrast met de ruim 600.000 auto's uit het voorlopige topjaar 1999.

In april 2009 werd door vroemm.nl een aantal van 380.000 nieuwe auto's voor geheel 2009 geprognosticeerd. Deze eerder afgegeven prognose voor 2009 wordt bevestigd.

Consument blijft grote aankopen voorlopig uitstellen

Vanuit de consument wordt voorlopig nog geen stimulans verwacht. De consument is voorzichtig geworden met grote uitgaven door de onzekere eigen financiële toekomst onder meer door de oplopende werkloosheid. Het CPB beraamde voor 2010 een verder oplopende werkloosheid van 8% en 5,25% in 2009, hetgeen een verdubbeling ten opzichte van 2008 (3,9%) betekent.

Ook de sinds begin dit jaar dalende prijzen op de huizenmarkt draagt niet bij aan de koopbereidheid van consumenten. Dit heeft een negatief effect op het welvaartsniveau van consumenten, een grote drijvende kracht achter het doen van grote uitgaven.

Alhoewel de kredietverlening aan particulieren langzaam uit het slop komt, is de kredietbereidheid van banken en andere financieringsinstellingen nog niet op het niveau van voor het uitbreken van de financiële crisis. De financieringsbereidheid in combinatie met een lage rentestand zorgden er in de afgelopen jaren juist voor dat veel auto's met geleend geld konden worden gekocht.

Ook vanuit de zakelijke markt geen impuls te verwachten

De zakelijke markt laat de afgelopen maanden een sterke achteruitgang zien. Leasemaatschappijen namen in het derde kwartaal van 2009 bijna 40% minder auto's af ten opzichte van dezelfde periode 2008. In het eerste en tweede kwartaal in 2009 bedroeg de daling nog 6% respectievelijk 23% ten opzichte van vergelijkbare periodes in 2008. De zakelijke markt - leasemaatschappijen en onder meer klein zakelijk en fleet-owners - zal naar verwachting voorlopig niet herstellen en met name in de eerste helft van 2010 een grote daling laten zien.

Door de verder te verwachten kostenbesparingen bij bedrijven worden al bestaande contracten uitgediend en herverdeeld onder (nieuw) personeel alvorens men opnieuw langlopende contracten aangaat. Daarnaast neemt de noodzaak van een nieuwe auto als lokkertje voor personeel af door de toenemende werkloosheid.

Ook het leasen van nieuwe auto's wordt minder interessant. Het leasen van een nieuwe auto is het afgelopen jaar duurder geworden door onder meer dalende occasionprijzen en verhoogde risico-opslag op krediet. Naast het bij bedrijven intern "oprijden" van oude leasecontracten, krijgen leasemaatschappijen ook te maken met het niet nakomen van contracten als gevolg van een faillissement. Het leasen van (jonge) occasions ten opzichte van een nieuwe auto zal mede hierdoor verder aan terrein winnen.





http://www.vroemm.nl