Ingezonden persbericht


Den Haag, 29 oktober 2009

De menselijke figuur; Beeldhouwkunst uit de collectie Gemeentemuseum

31 oktober 2009 t/m 24 januari 2010

Gemeentemuseum Den Haag

Speciaal voor de toekomstige beeldencollectie van het Haagse Gemeentemuseum ontwierp architect H.P. Berlage in 1931 een sculpturenzaal op de plaats waar de twee armen van het museum samenkomen. De collectie sculpturen van het Gemeentemuseum geniet niet zo'n hele grote bekendheid. Toch is het één van de belangrijkste verzamelingen van Nederland. De collectie geeft geen doorlopend beeld van de ontwikkelingen in de beeldhouwkunst, maar laat met een aantal grote namen uit de negentiende-, twintigste én hedendaagse beeldhouwkunst zien hoe de mensfiguur zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld in de driedimensionale kunst.

Dit najaar toont het Gemeentemuseum hoogtepunten uit zijn collectie beeldhouwkunst en herstelt de sculpturenzaal daarmee voor deze gelegenheid in ere. Met enerverende beelden uit de negentiende eeuw, van bijvoorbeeld Auguste Rodin, (Het bronzen tijdperk 1876). Of de Chinese figuur van Jean-Baptiste Carpeaux, uit 1868/69, een verbeelding van de 'Oosterse persoon', althans, volgens de perceptie in die periode. Met platte neus, geschoren voorhoofd en het haar in een vlecht. Het beeld was een studie voor het fonteinbeeld Les Quatre Parties du Monde in het Jardin du Luxembourg in Parijs.

Maar ook de moderne beeldhouwkunst komt aan bod, met werk van onder anderen Julio Gonzàlez en Marino Marini. De hedendaagse beeldhouwkunst wordt vertegenwoordigd door Stephan Balkenhol en Johan Tahon. In deze fase krijgt het mensbeeld een conceptueel karakter, het innerlijk neemt de overhand in de uiteindelijke vorm. Niet alleen zijn deze beelden het resultaat van een studie naar de menselijke anatomie, ze geven blijk van een diepgaand onderzoek naar de menselijke conditie.

Noot voor redacties