Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Johan van Loon, 75 jaar
31 oktober 2009 - 7 februari 2010

Museum Boijmans Van Beuningen toont ter gelegenheid van de 75-ste verjaardag van keramist Johan van Loon (Rotterdam, 1934) een combinatie van zijn vroegere werk aangevuld met nieuwe keramiek afkomstig uit zijn atelier. Johan van Loon is al ruim 50 jaar één van de belangrijkste Nederlandse keramisten. Ruim 20 kunstwerken zullen dit najaar in de vitrinezaal van het museum tentoongesteld worden.

Tentoonstelling
De tentoonstelling van Johan van Loon bestaat uit ruim 20 vazen, kommen en schalen in aardewerk, steengoed en porselein afkomstig uit de museumcollectie. De presentatie laat de ontwikkeling in het werk uit verschillende periodes van Van Loons artistieke carrière zien. De rode draad in zijn werk is de drang naar vernieuwing, wat tot uitdrukking komt in experimenten met kleuren, vormen en oppervlaktes. Een grote verscheidenheid aan objecten komt nu in één tentoonstelling samen.

Artistieke ontwikkeling
De keramiek uit de vroegste periode van Johan van Loon is voorzien van zeer individuele glazuren. Dit werk is dan nog beïnvloed door de Engelse en Finse keramiek. In de jaren '70 stapt Van Loon langzaam over op het creëren van voorwerpen uit dun uitgerolde steengoedklei. Hieruit ontstaan voornamelijk hoge kommen en vazen met overlappingen en vouwen, waarbij het gebruik van glazuur op de achtergrond verdwijnt. Van Loons achtergrond als textielontwerper is goed zichtbaar in de manier waarop hij de materiële kwaliteiten van de steengoed- en porseleinklei een rol laat spelen.

Vernieuwing
Eind jaren '70 werkt Johan van Loon geruime tijd bij de Deense porseleinfabriek Royal Copenhagen. In deze periode wint zijn werk aan populariteit en bepaalt hij met de dunwandige, uitwaaiende, paddestoelvormige vazen van steengoed en porselein, de weg voor zijn verdere artistieke toekomst. In de jaren '80 en '90 verrijkt Van Loon zijn werk opnieuw met bijzondere glazuur- en engobedecoraties. Het resultaat is een kleurrijk spel van glanzende en matte contrasten. De aanhoudende drang naar vernieuwing en experiment is hier wederom duidelijk aanwezig en is ook in zijn meest recente werk, dat met name uit vlechtwerk van dunne stroken klei bestaat, goed te zien. Dit nieuwe werk is speciaal voor het museum gemaakt, evenals een multiple die voor de museumwinkel is ontwikkeld. Het experimenteren met decoraties en patronen blijft een motief in zijn werk en maakt het uniek en herkenbaar.